Jump to content

Merkelig problem ny Savage Weather Warrior 116 FCSS


Fighter

Recommended Posts

Har søkt litt på Forum, men enda ikke funnet en tilsvarende problem beskrivelse.

 

Kort forklart består problemet av stor forskjell i treffpunkt når rifla er kald og når den er varm. Første og andre skudd kan ligge rundt 5'ern til høyre (bra høyde), så på 3 - 4 skudd kryper det inn mot en 8'er. Avhengig av hvor lang tid jeg bruker på å skyte vil rifla stabilisere seg i sentrum og skyte gode samlinger etter det 6 eller 7 skuddet og da holder den treffpunktet og meget god samling så lenge børsa er varm.

 

Har kuttet løpet 6 cm og bruker en A-Tec Maxim demper. Kikkerten er en Burris Euro Diamond 2,5 - 10 x 50 festet med en hel weaver skinne som base og weaver ringer.

 

Erfarne folk i miljøet her mener at den eneste forklaringen de kan se er at det er "spenning" (?) i det rustfrie løpet og snakker om at jeg bør legge den i fryseboksen (?!) eller at dette vil forsvinne etterhvert (kan ta år !?). Synes dette høres meget merkelig ut. Kan noen fortelle meg om dette faktisk er en mulig forklaring, evt. hva kan gjøres med problemet, evt. andre årsaker? De vanlige "synderne" som løse skruer og personlig feil har blitt luket ut og rifla samler jo meget bra når den først er blitt varm. Men jeg kan jo ikke akkurat skyte 2-3 varselskudd til hjorten før jeg feller den. Dette er et frustrerende problem og stoler rett og slett ikke på børsa før jeg finner ut av dette. Sleper derfor rundt på den andre rifla disse dager, men den er dobbelt så tung og egentlig for "fin" til det vanskelige terrenget her på Vestlandet.

 

Alle innspill mottaes med takk.

 

Mvh. J. Nerland

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme børsa i 308 og fikk løpet kappet til 47 cm. Da viste det seg at løpet var ekstremt skjevt i forhold til ytre profil på pipe. Heldigvis monterte børsemakeren demperen linet opp i forhold til indre og ikke ytre mål, så kula hadde fri passasje gjennom demperen. Jeg opplevde samme problem, om ikke så kraftig som du. Men som andre også nenver her, disse børsene har frittliggende løp om du skyter frihånd, men ikke nødvendigvis i det øyeblikket du legger anlegg langt frem på forskjeftet eller skyter fra tofot, da stokken er veldig myk i plasten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men jeg skjønner fremdeles ikke årsaken til mitt merkelige problem. Fikk aldri prøvd børsa før løpet ble kappet og gjenget for demper. Dette ble gjort av børsemaker for butikk før jeg kjøpte den. Treffpunktet er annerledes uten demper, men det er det også på den vepr'n min så det er vel ikke unormalt? Har ikke prøvd om vandringen fra kald til varm er lik uten demper, men siden 2 raske skudd med kald børse med demper gir en samling på 2 - 3 cm avhengig av ammo og avtrekk, så tror jeg ikke demperen er problemet. Vandringen stabiliserer seg også i sentrum med god samling kun begrenset av skytter og ammo.

 

Løpet er frittliggende og det er god klaring til forskjeftet takket være accustokken.

 

Kan det være noe i dette med spenning i løpet? For meg virker det som om temperaturøkningen får et eller annet til å utvide seg helt til det stabiliserer seg. Kan det være noe med at børsemaker har montert børsa feil i accustocken etter kapping og gjenging?

 

Fremdeles i villrede...

Link to comment
Share on other sites

Du brude absolutt sjekke uten demper, da belastningen er forskjellig med og uten.

 

Det er ihvertfall noe som vandrer etter som tingene varmes opp, som ikke skal vandre.

 

Du bør ihvertfall sjekke om skruer er for hardt strammet rundt om (like ille som for løst, da det kan medføre uønskede spenninger).

Link to comment
Share on other sites

Fra Broteherhood of the Barrel Nut Savage shooters forum

 

Blir betydningen av monteringen av en AccuStock poengtert, vel vert å lese.

 

 

http://savageshooters.com/SavageForum/index.php/topic,29836.0.html

I thought I'd pass along this info;

 

The other day I had a informative conversation with Mr. Chris Bezzina (main engineer at Savage Arms) who played a key part in the development of the AccuStock. I wanted to get detailed information on torque specs for the 10 LE weapons series. There is a sequence for reassembling in the manuals but for ultimate accuracy wanted by advanced shooters the recommended sequence is as follows.

 

Proper Adjustment of The AccuStock

There is a specific technique for assembling the action into the AccuStock, and it needs to be strictly adhered to as follows:

 

1. Ensure that the recoil lug “wedge” screw is backed out to the point where the wedge has sufficient vertical movement to allow the recoil lug to seat against the bottom of the aluminum rail.

 

2. With the action inserted into the stock, justify the action toward the rear of the stock to allow the recoil lug on the action to be seated against the boss on the aluminum rail.

 

3. Tighten the forward most screw to 10 in.-lbs. to seat the action against the aluminum rail boss, then back out one-half turn.

 

4. Tighten the middle action screw to 10 in.-lbs.

 

5. Tighten the rear action screw to 10 in.-lbs.

 

6. Tighten the forward action screw to 10 in.-lbs

 

Repeat steps four through six and increase torque value in increments up to a final torque value of 40 to 45 in.-lbs.

 

Note: It is extremely important to tighten per the instructions above because when you are tightening the action down into the AccuStock you are spreading the aluminum side rails and evenly moving the action down onto the base of the rail, ensuring positive engagement.

 

—Chris Bezzina, Savage Arms

Link to comment
Share on other sites

De fleste Sauer skyttere er kjent med problematikken men ulikt moment i stokkene.

 

Der er sekvensen fremre- bakre- midtre, men fremgangsmåten er ikke ulik.

 

HS har forøvrig anbefalt samme fremgangsmåte i 2000 serie riflene sine i en årrekke. Riktignok med bare 2 skjefteskruer

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Mye tyder på at børsemaker har satt sammen børsa uten hensyn til den spesielle prosedyren knyttet til accustocken. Kan kjenne selv med bare handmakt at det er forskjeller i torque på de 3 skruene. Skuffende. Får se om jeg får tak i en passende momentnøkkel, løsne skruene litt og så prøve å stramme etter den prosedyren postet her. Merkelig måleenhet som blir brukt? 10 in.-lbs. er vel ikke mer enn 0,5 nm eller noe sånt? Har ikke hørt om noen momentnøkkel for "amatører" med så lave verdier. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...