Jump to content

Erfaringer med Tikka M590 cal, 308?


Tikka92

Recommended Posts

Kjøpte min Tikka M590 i kaliber 308 i sommer. Kjøpte den brukt av kompisen til svigerfar som vist nok har tatt meget godt vare på børsa. Det tror jeg på da den 18 år gamle rifla ser ny ut, til tross for at den har vært med på en del turer i skauen. Kjøpte den til 4000,- så det er ikke noe å si på. Men noe med denne modellen som man kan være litt obse på? Har hørt at den har en meget sterk låskasse som tåler mange års bruk. Vet ikke noe om deler som er byttet eller om den har vært på rep. i det hele tatt. Har forresten en Meopta Meopro 3-9x42 stående på;) meget fornøyd med den!

Link to comment
Share on other sites

Hei, er på trappene til å anskaffe meg en brukt Tikka M595, ca. 10 år gammel, fra en forhandler. Samme kaliber (308), så jeg slenger meg gjerne med på tråden. Noen som kan si noe om hvilken presisjon jeg kan forvente (og bør forlange) ved prøveskyting og innskyting?

 

Har fra før av en Sako Vixen i kal 222 som jeg simpelthen elsker, med kinnstykke og med topp presisjon.

 

Beste hilsener.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Første børsa jeg hadde var en tikka m590 i cal 308, fikk den av min far når jeg var 16år,, presisjonen den gang med fabikkammo og i benk, fikk gamlekara på standplass til å mumle om at det var da fae.. hvor den drittungen kunne skyte, hadde børsa i mange år,skøyt mine første hjorter å rådyr med den, hora den opp når dempersyken kom å kappa løpet på 40cm bent, blånerte den opp igjen å pussa opp stokken,Presisjonen var like god. fikk innfall å solgte den til en kompis, angrer på dette den dag i dag for det var ei sinnsykt god å presis børse,hadde aldri noe tull med den, brøthesten som jeg er.vet du ikke du kommer til å angre hvis du ender opp med en sånn. bruksjærn rett og slett

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka M595 Master sporter i .308.Kjøpte den ny for ca 10 år siden.

Med Sierra matchkuler er den meget presis.Holder inner tier ringen på 5 skudd i benk.

Skyter for det meste nato ammo med den nå.Har ett og annet klikk med nato ammo.

Har montert en Zeiss conqest 6,5-20 med Z plex 1000 retikkel.

Skyter litt langhold med den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to M590, alt annet er solgt.

 

Jeg bytter ikke bort mine to M590, til det er de alt for gode!

 

Den første kjøpte jeg ny i 1994, og den siste kjøpte jeg brukt for noen år siden etter å ha solgt bort en CZ og en Ruger..

 

Orginalløpene er utskutt og byttet for lengst til Shilen og Border piper, og riflene er beddet inn i nye stokker (HS og Hi-Teck) og presisjonen er helt på topp!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Den tygger Nato og smeller hver gang, men ved et par anledninger har jeg måttet ty til "mild vold" for å få opp hevarmen

 

Min smeller også hver gang med nato (lenge sia jeg har brukt noe sånt nu, men likevel), men opplevde også at sluttstykket satt fast. Hevarmen var ikke noe spesielt tung å løfte men hylsa hang i kammeret. Dette skjedde mellom 4 og 5 skuddet!

 

Hylsene hang ikke så veldig for når man løftet hevarmen og satte pussestokken ned i løpet av egen vekt så kom hylsa uten noen form for vold. Men man måtte dra unormalt mye i hevarmen for å oppnå det sammen.

 

Presisjonen var forøvrig ok +/- litt etter dagsformen på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...