Jump to content

Sauer 202 outback-Første rifle?


RemiBlom

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg er nå kommet til det punktet hvor jeg skal kjøpe mi første rifle. Rifla blir i all hovedsak brukt til elg og hjort. I og med at jeg ikke har så mye erfaring rundt temaet, vil jeg be om tips og råd fra mer erfarne jegere.

 

Jeg har "bestemt" meg for å kjøpe en Sauer 202-outback, med en Zeiss Duralyt 3-12x50T med opplyst retikkel. Hvis noen her har dette våpenet er jeg veldig intressert i å høre deres meninger. Og også hva slags erfaringer dere har med ulike kaliber. Hvordan er det å montere lyddemper på dette våpenet? (ikke noe jeg MÅ ha)

 

Jeg er usikker på kaliber, men vil ikke ha 6.5x55 da dette kaliberet nesten ikke er å oppdrive utenfor scandinavia. Jeg står da igjen med 308 eller 30-06, men hvilket burde jeg velge?? Vet 30-06 har mer rekyl, og på en såpass lett rifle vil det vel være med fornuftig med 308?

 

Meninger om "våpenpakken" settes også pris på, da jeg vil kjøpe ett våpen jeg kan nyte i mange år :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Sauer selv, men rundt halvparten av jeger- og skyttermiljøet jeg sogner til har dem i diverse varianter. Jeg vil si du satser høyt med den som første rifle, og du vil ende opp med en rifle som du er fornøyd med i hele ditt jegerliv. Et meget godt valg :D (Sensasjon: En Blaser-fantast anbefaler Sauer :shock: )

Ad kaliber: Forskjellen i rekyl mellom .308 og .30-06 er ubetydelig. Jeg vet ikke hvilken riflestigning Sauer har på sine .308-løp, men nominelt skal .308 ha 1:12" mens .30-06 skal ha 1:10". Under disse forutsetningene er .30-06 mer fleksibel i forhold til kulevekt, dvs. den stabiliserer tyngre kuler. .308 har mindre hastighetstap i korte løp. Sauer 202 har lang låskasse uansett kaliber, så jeg ville valgt .30-06, men det er mitt syn, ikke noen fasit. Montering av lyddemper er ikke noe problem, helst enklere enn på rifler uten løpsbyttesystem.

Hva kikkert angår, jeg har sett på noen Duralyt 3-12x50, og de eksemplarene jeg har sett har vært svært uklar i kantene, faktisk i den grad at jeg opplever dem som ubehagelig i bruk. Det kan ha vært feilproduksjon, men alle eksemplarene jeg har sett gjennom har vært slik. Jeg anbefaler å se nøye på den i sammenligning med alternativer før du bestemmer deg. Du kan f. eks. sammenligne med Zeiss Classic 2,5-10x50 og Meopta Meostar 3-10x50 og 3-12x56.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 outback til første gangs børse er bra ja :) ikke mange som har det 8):winke1: kommer til å bli en god venn til skogs for deg, ikke noe tvil om det :) kaliber 308 og 30-60 er samme har samme kule,mener jeg :) men er litt mer fart i 30-60 enn 308, men alle gjør jobben sin ut til 100 meter ikke noe tvil om det..jeg ville gått for 308 for jeg har det i fra før, og er kjempe fornøyd ;) høre med noen her inne som er litt mer inn i patron verden enn meg.. så får du nok et godt svar, begge patronene er bra til elg og hjort...og lyddemper er fint på Sauer 202 outback, er noen filmer på youtube... håper det hjalp deg litt..

 

 

Hilsen Rev jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Ei nydelig rifle ingen tvil om det.både å se til og presisjonsmessig. Men ein tåpelig konstruksjon med mye leamikk kolbe som gnisser fortre som gnisser dårlig overflatebehandling = rust og forferdelig mye skruer ikkje akkurat et jaktvåpen sånn som eg ser d.Ville nok gått for et våpen m mindre leamikk og bedre overflate behandling.Feks Blaser.

Kikkerten er bra og godt brukende til det meste

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken riflestigning Sauer har på sine .308-løp, men nominelt skal .308 ha 1:12" mens .30-06 skal ha 1:10". Under disse forutsetningene er .30-06 mer fleksibel i forhold til kulevekt, dvs. den stabiliserer tyngre kuler. .308 har mindre hastighetstap i korte løp.
Hvis begge hadde 1:11", hvordan ville sitausjonen være da?
Link to comment
Share on other sites

Ei nydelig rifle ingen tvil om det.både å se til og presisjonsmessig. Men ein tåpelig konstruksjon med mye leamikk kolbe som gnisser fortre som gnisser dårlig overflatebehandling = rust og forferdelig mye skruer ikkje akkurat et jaktvåpen sånn som eg ser d.Ville nok gått for et våpen m mindre leamikk og bedre overflate behandling.Feks Blaser.

Kikkerten er bra og godt brukende til det meste

 

Kunne ikke ha vært mer uenig. Det er kikkerten som er svakheten i denne pakken, ikke riflen. Min 202 blir brukt i all slags vær og har ikke antydning til rust. 'Leamikk'?? Hva mener du?

 

Min mening, som har riflen, er at den er 110% men at du nok bør kjøpe en bedre kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke ha vært mer uenig. Det er kikkerten som er svakheten i denne pakken, ikke riflen. Min 202 blir brukt i all slags vær og har ikke antydning til rust. 'Leamikk'?? Hva mener du?

 

 

 

Har du prøvd tofot på denne rifla?

Har du tatt av forskjeftet?

Har du tatt av skjeftet?

Sleper riflene mine rundt over stokk og stein og liker ikkje åpninger som samler skitt og vann men bevares dette er jo mi meining og er klar over at det finnes mange som er utrulig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar allesammen :)

 

Ettersom jeg har lest mye om Sauer 202 og Blaser R8, er dette to meget gode våpen. Har også vært i kontakt med jegere som eier begge typene, og de har sine pluss og minus begge to ettersom jeg forstår. Og sånn er det vel med det meste.. :)

 

Jeg velger Sauer over Blaser litt på grunn av pris, og litt pga at 202`en ga litt godfølelse :)

 

Etter å ha lest anmeldelser av Zeiss Duralyt 3-12x50T, virker dette som en slags "for god til å være sann" nyhet. ALLE anmeldelser jeg har lest om denne kikkerten i anerkjente medium, har vært svært positive! Og blir da litt skeptisk når jeg hører kritiske tilbakemeldinger, er dette en kikkert jeg som førstegangsjeger vil bli fornøyd med? Evt: andre kikkerter i prisklassen 8-10.000 kr jeg heller burde vurdere?

 

Siden dette er min første rifle, tenkte jeg å legge såpass mye penger i potten (ca 30.000) at jeg fikk ett våpen av god kvalitet. Hvis noen har andre forslag til rifler eller kikkerter så bare fyr løs! :) Eneste jeg er litt opptatt av er at rifla ikke blir for tung.. maks 4 kg m/kikkert.

 

Remi

Link to comment
Share on other sites

Duralyt fikk ikke god karakter i et av de største jaktbladene nylig. Som negativt listet de enkelt og greit 'optikk'.

Siden du har så mye penger til bruk på kikkert ville jeg enten sprengt banken og gått for en Zeiss Victory ( du trenger et par tusen til ) eller gått for en Schmidt und Bender, Swarovski eller Zeiss på bruktmarkedet.

 

Kjøper du en duralyt tipper jeg du kommer til å bytte den om noen sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en Sauer, det er herved bestemt :)

 

Men hva slags kikkert burde jeg gå for? Makspris på 10-12.000 kr.

 

Hva er di største forskjellene på kaliber 308 og 30-06? Jeg tenker da i hovedsak på skudd fra MAX 200m!! (Blir vel å jobbe for å lære meg å skyte bra på 100m til å begynne med)

 

Vil også høre meninger om rekyl ved bruk av ulike typer kuler i 308 og 30-06 :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo, jeg har sauer outback i 3006.. Med en zeiss victoy 3-12x56 , må si det er den beste smellkjeppen jeg har hadd. ( bytta ut blasern) når du først skal kjøpe deg nytt våpen, må du få montert lyddemper, jeg har kappa løpet mitt til 51cm og satt på en br-reflex demper.. Rekylen er så og si tatt helt bort..i stedet for duralyt kikkerten hadde jeg sett litt på Finn.no og heller gått for en victory i bra stand, eller swaro / bender.men hvis du ringer Are på jakt og friluft og får satt sammen pakken du ønsker , så bruker Are venemyr og være real på pris...

Link to comment
Share on other sites

Ei nydelig rifle ingen tvil om det.både å se til og presisjonsmessig. Men ein tåpelig konstruksjon med mye leamikk kolbe som gnisser fortre som gnisser dårlig overflatebehandling = rust og forferdelig mye skruer ikkje akkurat et jaktvåpen sånn som eg ser d.Ville nok gått for et våpen m mindre leamikk og bedre overflate behandling.Feks Blaser.

Kikkerten er bra og godt brukende til det meste

 

 

Dette har du peiling på skjønner jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Leamic på en Sauer. ?????????????????????????????????

Kikkert. Jeg hadde valgt en Zeiss i 1,5x6- 42. Dersom du ikke skal jakte mye i skumring.

Den store forstørelsen har du ikke bruk for.

Har 2 stk 202, og vet at det er super rifler. som er enkle å vedlikeholde.

Mine får juling i bratte vestlandslier, på revepost og i jaktfelt

Link to comment
Share on other sites

Det blir en Sauer, det er herved bestemt :)

 

Men hva slags kikkert burde jeg gå for? Makspris på 10-12.000 kr.

 

Hva er di største forskjellene på kaliber 308 og 30-06? Jeg tenker da i hovedsak på skudd fra MAX 200m!! (Blir vel å jobbe for å lære meg å skyte bra på 100m til å begynne med)

 

Vil også høre meninger om rekyl ved bruk av ulike typer kuler i 308 og 30-06 :)

 

Her er eit merke mange gløymer i vurderingane sine. Lett, solid og svært god optikk, i alle fall til mine auge.

 

http://schouvapen.no/produkter/optikk/k ... 10x50-l-4/

Link to comment
Share on other sites

Hallo, jeg har sauer outback i 3006.. Med en zeiss victoy 3-12x56 , må si det er den beste smellkjeppen jeg har hadd. ( bytta ut blasern) når du først skal kjøpe deg nytt våpen, må du få montert lyddemper, jeg har kappa løpet mitt til 51cm og satt på en br-reflex demper.. Rekylen er så og si tatt helt bort..i stedet for duralyt kikkerten hadde jeg sett litt på Finn.no og heller gått for en victory i bra stand, eller swaro / bender.men hvis du ringer Are på jakt og friluft og får satt sammen pakken du ønsker , så bruker Are venemyr og være real på pris...

 

 

Er det noe endring i presisjon ved å montere lyddemper på 202`en? Kappe løpet, er dette nødvendig og vil ikke dette påvirke utg.hastighet og presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Ei nydelig rifle ingen tvil om det.både å se til og presisjonsmessig. Men ein tåpelig konstruksjon med mye leamikk kolbe som gnisser fortre som gnisser dårlig overflatebehandling = rust og forferdelig mye skruer ikkje akkurat et jaktvåpen sånn som eg ser d.Ville nok gått for et våpen m mindre leamikk og bedre overflate behandling.Feks Blaser.

Kikkerten er bra og godt brukende til det meste

 

Kjenner jeg blir litt heit av disse dumme påstandene :evil::evil: .Bortsett fra de to første settningene :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Her er eit merke mange gløymer i vurderingane sine. Lett, solid og svært god optikk, i alle fall til mine auge.

http://schouvapen.no/produkter/optikk/k ... 10x50-l-4/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Kunne ikke vært mer enig! Denne kikkerten går utenpå Dyralyten i mine øyne. Har en sjøl. Har ingen Duralyt, men har sett gjennom noen.

Den koster stort sett under 8000, bla hos Villmarksbutikken, og ikke 11390 som Schou har på sine hjemmesider (har sett den til under 8000 hos andre Schou-partnere også). Du får den også i 1.5-6x42 for samme pris.

 

Ninjaedit: Har også en 202. Du kommer ikke til å angre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fylte 40 i januar, og fikk penger til ny børse. Valgte en 202 Classic XT fremfor Outback pga alu. kasse. Er ikke så mye vekt å spare, men det er jo personlige valg. Andre forskjeller er da spade hevarm og flutet løp. That`s it.

 

Jeg kjøpte 308, da det er en av de beste kalibrene mtp kapping av løp og patronutnyttelse. Leamikk er det ikke, men man må selvfølgelig skru til skruene :wink: Jeg kappet min på 45 cm, og satte på en A-Tec demper. Fikk satt på et ekstra remfeste til bruk av tofot, og er etter min mening helt nydelig. Samt en Zeiss Duralyt 2-8x42 med Leupold QR ringer. Den kom så lavt at jeg måtte skjære spor i Butlercreek`n for å få den helt på. Jeg har en Classic 2,5-10x50 på drillingen, og synes vel de holder nogenlunde lik kvalitet. Nå har jeg ikke jaktet på hjort i måneskinn, men det ble en røy under elgjakta i skumring. Må vel si meg meget fornøyd med hele riggen :D Om den er uklar i kantene skal jeg sjekke i kveld, men jeg har ikke merket noe i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Om den er uklar i kantene skal jeg sjekke i kveld, men jeg har ikke merket noe i allefall.

Mine observasjoner er fra Duralyt 3-12x50, 2-8x42 har jeg ikke sett gjennom.

Ad aluminium kontra stål låskasse, så har dette minimal betydning på Saueren, siden sluttstykket låser i løpet og tar belastningen der.

Link to comment
Share on other sites

Om den er uklar i kantene skal jeg sjekke i kveld, men jeg har ikke merket noe i allefall.

Mine observasjoner er fra Duralyt 3-12x50, 2-8x42 har jeg ikke sett gjennom.

Ad aluminium kontra stål låskasse, så har dette minimal betydning på Saueren, siden sluttstykket låser i løpet og tar belastningen der.

 

Det er av stor betydning. Alukassene har noen ganger sluppet skruene til kikkertfestet. Skruene går rundt og rundt. Dette er selvsagt en reklamasjonssak, og det løses enkelt ved å lage større hull. Likevel en klar svaket med alukassen.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en standard 202 jeg er veldig fornøyd med; men som ikke brukes på veldig bevegelig jakt (pga vekt, med GRS-stokk er den tung..). Tror en Outback er en veldig bra rifle; spesielt om du ikke skal bytte løp i hytt og pine (eller enkelt kan kontrollere innskyting til enhver tid).

 

Har veldig sansen for å kjøpe en skikkelig rifle om du først har råd; kjøpte selv en S&L som første rifle og opplevde det som veldig enkelt å skyte bra selv med om jeg ikke hadde noen skyteerfaring fra før. Desuten er det befriende å ikke måtte drive og bytte deler og sende børsa til børsemaker for å fikse avtrekk, sluttstykkegang, mating, presisjon etterhvert.

 

I en 202-kasse ville jeg vel også valgt 30-06 til ditt bruk; med mindre elg er hoveddelen av jakten din - da ville jeg kanskje overveid 9,3x62. Om du ønsker å kappe riflen kortest mulig er det et argument for 308W over 30-06 men selv føler jeg egentlig at denne kappingen får litt mer fokus enn absolutt nødvendig; opplever ikke at mine løp på mellom 52 og 60cm er lange - selv med demper. Ettersom du allerede tenker utland er det også verdt å tenke på at minstelengde på løp er lengere i de fleste andre land enn Norge.

 

Hva angår optikk er jeg en veldig sterk fan av Zeiss Classic 2,5-10x50 som selges av XXL. Bedre optikk til disse pengene finnes ikke nytt. Om du virkelig har god råd/vil satse er klart Victory og Svarowski veldig fine sikter; men om du ikke jakter mye i dårlig lys er det ikke mye (noe..) som skiller synes jeg (ja, har både Classic og Victory selv).

 

Tenk litt over jakten din også. Om du jakter mest elg i tett terreng og ikke jakter hjort på natt/skumring er et sikte i 1,5-6x42 veldig alround; for litt mindre mål og større avstand/litt skumring er 2,5-10x50 et bra kompromiss. 3-12x56 er stor i tettere skog og når du kan komme tett på dyrene; omvendt er den enda bedre i skumring og på lengere avstander. Valg av sikte er et kompromiss der DIN jakt bør være avgjørende, ikke hva alle andre jakter med.

 

P.s. jeg ville også hoppet over Duralyt. Ikke at det er et dårlig sikte; men til de pengene får du et bedre sikte i Classic'en til Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det avgjort! :D

 

Det blir en Sauer 202-outback m/demper i 308w. Og kikkert blir Zeiss duralyt 2-8x42T.

Jeg velger å stole BLINDT på at jeg vil bli fornøyd med denne pakken, og håper på første elgfall neste høst :)

 

Takk for alle gode tips og råd fra alle :)

Link to comment
Share on other sites

Tips: Ikke kapp løpet noe på outbacken. Evt få det gjort av folk som virkelig har greie på det. Norma Elite her på forumet gjenget sin Outback hos Jakt og Friluft, og etter en salig periode med frem og tilbake krøp de til korset og spanderte nytt løp på han pga drittjobb(er) av børsemakeren deres. Han gjenget ikke det nye...

Link to comment
Share on other sites

Bruk locktite og skru på moment 4,5, da slipper du det problemet

 

mvh

Sauerhansen

 

Litt for sent nå :winke1:

Litt kjedelig med en kasse som slipper taket på en 56 kikkert, hjelper jo lite når locktite'n kommer ut sammen med gjengene, spes midt i jakta. Alu i rifle kasser burde vært forbudt.
Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig med en kasse som slipper taket på en 56 kikkert, hjelper jo lite når locktite'n kommer ut sammen med gjengene, spes midt i jakta. Alu i rifle kasser burde vært forbudt.

 

Tullprat, da er det montert feil.

 

Kan jo selvfølgelig hende at det skjer en feil med enkelt rifler, sånn vil det jo alltid være men

det må ikke legges frem her som at dette er regelen for alu kassa til Sauer. Da hadde nok denne blitt

faset ut av sortemetet rimelig fort.

 

Har aldrig merket noen forskjell på riflene mine med stål og alu kasse.

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig med en kasse som slipper taket på en 56 kikkert, hjelper jo lite når locktite'n kommer ut sammen med gjengene, spes midt i jakta. Alu i rifle kasser burde vært forbudt.

 

Tullprat, da er det montert feil.

 

Kan jo selvfølgelig hende at det skjer en feil med enkelt rifler, sånn vil det jo alltid være men

det må ikke legges frem her som at dette er regelen for alu kassa til Sauer. Da hadde nok denne blitt

faset ut av sortemetet rimelig fort.

 

Har aldrig merket noen forskjell på riflene mine med stål og alu kasse.

 

Sauerhansen

Nei, det var nok ikke det. Feilen er vel at det er mindre hold i alu enn i stål og at det kunne vært borret og gjenget for skruer et par dimensjoner større for å øke holdet, men da hadde ikke standard montasje til de andre modellene passet.
Link to comment
Share on other sites

Ei nydelig rifle ingen tvil om det.både å se til og presisjonsmessig. Men ein tåpelig konstruksjon med mye leamikk kolbe som gnisser fortre som gnisser dårlig overflatebehandling = rust og forferdelig mye skruer ikkje akkurat et jaktvåpen sånn som eg ser d.Ville nok gått for et våpen m mindre leamikk og bedre overflate behandling.Feks Blaser.

Kikkerten er bra og godt brukende til det meste

 

 

Dette har du peiling på skjønner jeg :roll:

 

:roll::roll:

jeg har også sauer 202. kan ikke bli mer fornøyd. jeg kjøpte en synth utgave, men har nå på en jaktfelltstokk. blei mange på bruktmarkedet, etter at "alle" skulle ha grs-stokkenne :P min er kal 30.06, og kikkerten er zeiss victory, 2,5-10x50. lykke til. du kommer til å bli meget godt fornøyd. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...