Jump to content

Kjøpe en presse til?


janove

Recommended Posts

Jeg har per dags dato en XL650 som jeg kjører volum 9mm og .40.

 

Har ikke noe å klage på er men ska nå begynne og lade .308 og .223 rifle ammo.

 

En del mener at 650 ikke er en bra presse til og kjøre rifle ammo, men jeg er litt usikker her.

 

Jeg vurderer og kjøpe en 550 som kun ska brukes til rifle.

 

Det blir ikke noen store mengder. 200 308 per år og 2-3000 223.

 

En av grunnene til at jeg vurdere ny presse er:

Jeg har hylse mater på pressa idag og det blir vell litt mikk makk at komme seg rundt før at kjøre rifle kalibrer?

 

Quick change til 650 er sirka 1000,- stykk. og jeg trenger til begge kaliber, hvis jeg ska gidde og lade. Trenger og conversion sett til begge og da er vi oppe i 3500,- pluss dier.

 

Jeg har per dags dato 223 dier, men må da uansett kjøpe 308.

 

Hva sier folket, ska jeg kaste meg på en 550 eller bruke 650 som jeg allerede har. Plass er ikke et tema siden jeg har nokk av det.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se hva som skulle gjøre en 650 dårligere til rifle- enn pistolammo. Men jeg lader ikke rifleammo, så det er kanskje noe jeg ikke vet om. :?:

 

Men som andre sier, så er det ikke en ulempe (annet enn økonomisk) å ha to presser. Iallfall hvis den forskjellige ammunisjonen bruker forskjellige hettetyper (small og large). Slikt bytte på en 650 tar en smule tid.

 

Bruker selv to stk. En 550 til Large Pistol, og en 650 til Small Pistol. Ville ikke vært dem foruten. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg lader mye 6.5x5 og 308 win til med 650 XL pressa mi. Det går veldig bra etter du har blitt kjent med pressa. Grunnen til at jeg valgte denna var hylsemateren og den ekstra kruttmåler dien som man kan sette på. Jeg bruker krutt måler die vær gang jeg lader med den og er veldig fornøyd.

 

Denne pressa synes jeg er gull vært :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så pass heldig at jeg har bygget en ny arbeids benk i lade bua(se gjerne bilder inne på forumet) viewtopic.php?f=22&t=24001&start=120

 

Plass er ikke det store problemet før meg og jeg liker oppsettet jeg har nå xl650 på ene siden 550b på andre og en grei arbeids flate mellom. Lurer litt på hvis jeg ska kjøre small primers i Xl650 og large i 550.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kunne ikke la være. Kom over ytterligere en 550B i kveld til en meget rimelig penge.

 

Så nå har jeg 650 til 9mm og .40, en 550B til mindre kvanta pistol ammo med small primers og ska sette opp den nye pressa med permanent large primers. til .308 og eventuelt .45 hvis jeg kjøper meg det.

 

Får man noen gang nok presser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...