Jump to content

Jaktreise til Afrika.


sth

Recommended Posts

Hei. Sysler med planer om en kombinert jakt/ferie og feiring av sølvbryllup reise til afrika :D

Ønsker å få til en eksklusiv feiring og opplevelse for meg og fruen og samtidig en god jakt.

Det er også viktig at campen er av høy kvalitet, da fruen skal nyte late dager mens jeg jakter. Bøffel står høyt på ønskeliste, men det er gjerne ikke så lett å få til i SA, eller.....

 

Er det noen her som har gode tips å komme med :?:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut Thuru lodge hos Wintershoek/Johnny Vivier safari( http://wintershoekjvs.com/ ). De kan også skaffe bøffeljakt. Er vel kanskje greiest å gå via den norske agenten, som er Safari Management. ( http://www.safarimgm.com/ ). Thuru lodge er en luksuslodge i ypperste klasse, med eget spa, basseng og boblebad og egne gourmet kokker. Den ligger i northern cape, Sør Afrika, i den sydligste delen av Kalahari. Med eget jaktterreng på 250 000 dekar rundt lodgen, og tilsammen jakt på 1100 000 dekar (1100 km2) i Wintershoek/Johnny Vivier safaris (fordelt på 4 områder). Dagens reklame.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Arrangør (enten norsk agent, eller safariselskapet i SA) er alltid behjelpelig med innførsel av våpen. Du må fylle ut et dokument som heter SAPS 520 (søknad om midlertidig våpenimport), som du kan laste ned fra nettet, eller du får det tilsendt i posten av arrangør. Det kan være forvirrende å fylle ut, men med hjelp går det greit.

 

Dette sendes ikke til SA, men du tar det med deg ferdig utfylt, sammen med andre dokument (våpenkort, Europeisk våpenpass og pass) Skjemaet leveres på politistasjonen på flyplassen i Johannesburg, der det behandles på stedet.

 

Det er nesten verst med flyselskapene og de rigide reglene de har, men der kan du også få hjelp, dersom du kontakter flyselskapet. Det er ikke alle selskaper som tillater våpen i bagasjen, jeg anbefaler Lufthansa.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke fylle ut alt. Skjemaet er felles for de som vil importere våpen til SA, både midlertidig og permanent. Og for utlendinger og Sør Afrikanere. Husker ikke i farten hvilke deler du skal fylle ut, men det er her hjelpen fra arrangør/agent kommer inn. Sakset følgende som jeg har fått fra agent:

 

FELTENE ER:

DEL D: KRYSS AV FOR TEMPORARY IMPORT OR EXPORT PERMIT

DEL E: FYLL INN PKT 1 UNDERPKT 25.4

DEL G: FYLLES UT

DEL I: ALLE FELT FYLLES UT

DEL J: UNDERSKRIFT, IKKE SIGNER FØR POLITIET ER FERDIG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har erfaringer med Air Namibia :?: Hvordan er det med innførsel av våpen og amunisjon til Namibia :?:

 

Kan jeg sjekke inn våpen og bagasje fra Stavanger via Frankfurt og helt frem til Namibia :?:

Lufthansa fra Stavanger til Frankfurt og Air Namibia fra Frankfurt til Windhoek.

Link to comment
Share on other sites

Reiste med Air Namibia fra Frankfurt til Windhoek i april.

Vi sjekket våpen helt fram fra Gardermoen, så det skulle ikke være noe problemer å gjøre det samme fra Stavanger.

 

Helt greit selskap å reise med, og innsjekk av våpen i Windhoek og ammo var en bagatell sammenlignet med Johannesburg.

Alt blir ordnet på stedet, og går ganske raskt.

Vi sto i kø en halv times tid, da det også var en gjeng tyske jegere med samme fly.

 

Beregn litt ekstra tid på connection i Frankfurt, da vi måtte bytte terminal fra ankomst til avgang (interntog).

Gjelder begge veier.

 

Namibia er forøvrig et fantastisk vakker land :D

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 9 årene valgt Air France - og South African.

 

Via London - som jeg startet med - er helt uaktuellt.

Det var flere turer derfra - og alltid noe tøys med bagasjen :( .

 

Selv om man fikk dekket hotellopphold i J`burg :) , for deretter å hente våpenene neste dag - gikk jo èn jaktdag fløyten :evil: , samt at man kom litt utenfor i "sosialiseringsprossessen" (innskyting, myk start sammen med de andre ankomstkvelden osv.)

 

Aldri mer BA på tur til Afrika :!: .

Returen kan jeg gjerne ta den veien - for da spiller det ingen rolle om bagasjen ikke kommer frem samtidig som meg :) .

 

Kostnadsmessig er nok London noe billigere - men når man mister en jaktdag - går nok vinningen opp i spinningen.

Det blir mest spinning :wink:

 

Forøvrig så har noen av oss på turene fått ødelagt kofferter.

Både hos BA og AF.

 

BA var lite medgjørlig vedr. erstatning, og det var AF også - men en sta nordmøring har aldri gitt seg, og AF kjente sin besøkelsestid.

Det gjorde ikke BA - og staheten måtte vike for David mot Goliat (økonomisk betinget).

 

Aldri mer BA .

 

Og for reisende som tror de unnslipper BA:

Vær oppmerksom på at Comair er operativselskapet til BA.

Comair har begrensninger vedr. våpen - i motsetning til SAA.

 

På 80/90-tallet, hadde vi også bagasjeproblemer på H.row.

Ryktene tilsa at det var "organisert" via dyrebeskyttelsesorganisasjoner, men jeg tror heller på at det var systemsvikt den gangen også

(når siste ombygging på H-trow var ferdig - var det jo også fullstendig kaos)

 

Dette er vel og merke til SA, men min troverdighet over BA til andre destinsjoner - er lik null.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...