Jump to content

Meopta vs Nikon


Larseren

Recommended Posts

Heisann

 

Er på jakt etter et forholdsvis lyssterkt sikte, gjerne med opplyst retikkel til bruk på rev og bøjakt. Ser både nikon og meopta har aktuelle sikter her til en overkommelig pris, pluss at det av og til går ant å få tak i brukte av dem til en grei pris. Noen her som har erfaringer med disse siktene. Er det noe å satse på?

Noen tips om hvilket av disse jeg skal satse på?

 

Er klar over at disse nok ikke stiller i samme klasse som zeizz, zwarovski, eller schidt og bender, men disse er stort sett utenfor min prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

En meopta meostar mener jeg helt klart kan sidestilles med en zeiss classic.

Når det kommer til Nikon så er Nikon monarch i mine øyne et meget godt sikte for pengene. XXL har vel noen av de beste prisene på dette siktet mener jeg å huske. Jeg har selv en meopta meostar 3-12x56 m/lys, og er veldig fornøyd. Broder kjøpte seg en nikon monarch 2,5-10x56 m/lys og han også er meget godt fornøyd. Optisk sett holder jeg nok en liten knapp på meoptaen, selv om det ikke er mye om å gjøre. Når det kommer til lyset så synes jeg faktisk den er noe bedre på monarcen, fordi lyset kan stilles slik at det også kan brukes om dagen. Bortsett fra dette klarer ikke jeg å se noen særlig forskjeller. Garantimessig har Meopta nå 30 års garanti, det har ikke Nikon (husker dog ikke hvor lang den er). Det må også nevnes at europeisk optikk generelt sett ses på som hakket over amerikansk og japansk optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv en Meopta Meostar 3-12x56 med lys som jeg er godt fornøyd med. Kammeraten min har en Nikon Monarch 2,5-10 med lys. Optisk er vel ikke forskjellene dramatiske, men jeg holder en knapp på Meoptaen. Når det gjelder det opplyste retiklet er Nikonen mye sterkere i lyset slik at det kan benyttes på dagen, men kompisen min mener det ikke kan dimmes nok ned til bø/glugge jakt om natta. Det er ikke noe problem på min Meopta. På laveste intensitet er det ikke noe blendingsfare selv om det er veldig dårlig lys ute.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en Meopta Meostar 3-12 x 56 m lys på ei reserve rifle som jeg bruker nå idag. Har ikke brukt siktet på 2 år før nå, men d slår meg hvor bra dette siktet egentlig er!. Hadde nesten glemt det jeg, men lurer på å ta dette siktet på hoved rifla neste år. Meopta er brae saker det!.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...