Jump to content

223. vmax ladedata


qstein

Recommended Posts

Trenger noe ladedata til 223. da jeg ikke finner ladeboken min :/

Ammunisjonen skal brukes til rev hovedsaklig.

Har en eske med 40grains V-Max kuler.

Krutt har jeg vv n120 og n140, der regner jeg med at 120 er det mest ideelet.

 

Har noen ladedata til dette? Eller bør jeg kjøpe tyngre kuler eller grovere krutt enn 120?

Link to comment
Share on other sites

Generelt: Det kruttet som gir høyest hastighet i lang pipe gir også det i kort.

Bruk av hurtigbrennende krutt (for kalibret) gir gjerne litt lavere smell fra demperen. Men, man får neppe maksimal hastighet med de raskere kruttsortene.

 

Har ladet 223 med f.eks N110 som er et kjapt riflekrutt for å få ned smell og samtidig spare pipa mest mulig. Dette er ladninger som er spesielt tilpasset et gitt bruksområde, f.eks jakt på kortere avstander eller skyting på blink og hvor jeg ikke trenger "full guff". Hjemmelading er slik sett genialt. :wink:

 

Edit:

Obs, å lade med raskere kruttsorter enn det manualene oppgir er ikke det første en skal gi seg i kast med som fersk hjemmelader.

Det krever litt innsikt slik at man unngår å tabbe seg ut, det kan i verste fall bli farlig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, step by step :)

 

Jeg ser litt på pris også, Rhino 9 er jo tilnærmet likt Norma 200, er det noe du har erfaring med? Vihtavuori er jo en del dyrere, er det verdt forskjellen? Jeg har tenkt å lade 50-60 gr, da jeg har 1-12 twist.

Interessant det du sier om å lade for å ta vare på løp hvis man ikke trenger full guff. Jeg har begynt å skjønne at hjemmelading er en profeti! Dette skal bli en fin reise :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ingen erfaring med krutt fra Rhino. De fungerer helt sikkert topp, bare å følge ladedata gitt av produsent.

Har stort sett kun brukt Vihtavuori til 223. Det går så lite krutt til hver patron at jeg har sett mindre på pris, man får mange skudd ut av en kg.

Til store hylser som svelger det dobbelte ++ blir en mer prisbevist... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Til 40 V-Max har jeg alltid brukt 24,5 grs med N130.

Hastigheten ligger rundt 1100m/s i ei 50 cm pipe og presisjonen pleier å være glimrende.

Ser ingen grunn til å lade noe hardere enn det, effekten i målet er heftig.

Hylsene holder lenge.

 

Ps. Start litt lavere for sikkerhets skyld.

 

 

Hva er col på disse da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 months later...

Har studert flere ladetabeller, og de fleste kuler som ligner, med samme vekt har max på ca 25gr, så 24gr må jo være et ok sted å starte.. :)

 

Blir nok en fin revedødare dette!

 

Bruker 35gr nå, men det blir litt puslete, og for følsom for vind.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig kommet igang med laddingen. Fikk god hjelp av en habil mann som ladder her i bakkebygrenda.

Vi startet med 19 grs VV120 å fikk da en hastighet på 955 mps. Litt puslete,så vi økte sakte men sikkert opp. Sluttladningen ble på 22,7 grs VV120. Dette gir en hastighet på 1140 mps i mitt våpen. Kula er selvsakt V-max..40 grs. Presisjonen? Ja,4 skudd på 15 mm. Avstand 100 m.

Så nå er det sendt inn en liten ordre til Midway på elektronisk vekt og kruttdrypper :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...