Jump to content

.300 Win Mag


Mastodon

Recommended Posts

Hei.

 

Min Mauser er under ombygging og som topicen sier, blir nytt kaliber .300 Win Mag.

Jeg har vurdert kulevekter og kulebaner opp mot hverandre og havner på 180grs kuler med Norma MRP som motor.

 

Kulen jeg vil ha til jakt blir Barnes 180grs TTSX. Tenker å ligge rundt 920m/s og da må en opp i (T)TSX, A-Frame, Partition etc klassen av kuler. (Rundt 10kr per kule)

(Men jeg kommer til å ha presisjon som hovedfokus så det kan hende det blir en tregere eller raskere hastiget, alt ut i fra hvordan våpenet oppfører seg)

 

Jeg trenger også treningskuler med god BC og en lavere pris. Har kikket på Hornady SST. Denne er billigere, rundt 4 kr kula, og har høy BC.

Hva mener folket om denne? Finnes det bedre alternativer?

 

Jeg har lett etter ladedata med 180 grs Barnes kuler i .300 Win Mag her inne men ikke funnet noe. Er det noen her som har ladet dette? Aller helst med Norma MRP.

Jeg vet at TTSXen stikker dypt ned i hylsen grunnet lengden og hylsevolumet blir da redusert, så ladedata på en tradisjonell blykule vil ikke kunne brukes om hverandre, eller?

Husk å spesifiser fabrikat/hylsevekt da dette kaliberet har to forskjellige hylsevekter som gir forskjell på hylsevolum.

 

Jeg håper noen kan hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

i min 300 win mag bruker jeg:

 

nosler Accubond 180 grs med norma n-15 ga meg ca 13 mm samling, skutt fra tofot liggende.

 

til trening bruker jeg

sierra matchking 190 grs med norma n-15, disse samler også jævlig bra i mitt våpen ;)

 

Matchkingen har god BC 0,533 i 190 grs, ellers er det jo 200, 210, 220 grs versjoner du kan prøve, alt etter hva børsa di er mest glad i.

 

akkurat nå eksprimenterer jeg med:

Berger hunting 210 grs VLD

Hornady A-max 208 grs

Nosler Accubond 200 grs

Link to comment
Share on other sites

Har fått en ny rem 700 i 300 Win mag hvor jeg har skutt 10 skudd til nå. 5 stk m 200gr Sierra SPBT og 5 stk 200 gr Oryx. Hastigheter h.h.v. 2730 fps og 2690 fps. Jeg øker ladningen noe til neste testskyting. Presisjonen er hull i hull, dvs tre av kulene sitter i samme hull. Jeg nappet bort et par skudd og det første skuddet i serien sitter for seg, da rifla er ny og har to presspunkt i stokken(gjort med vilje fra Remington). Dette våpenet er kjøpt for å brukes til utenlandsjakt og da er kulevalget deretter. Jeg bryr meg ikke så mye om super høy hastighet lenger. Det er viktigere å ha "god nok" hastighet til å unngå at kula går veldig høyt over siktelinja(v ca 120m) ved 200m innskyting og deretter ta rede på kulefallet på de lengre hold når det er aktuelt. Personlig tror jeg 2800 fps er godt nok til storviltjakt på alle forsvarlige hold så lenge kula har god BC.

Jeg har noe og god erfaring med 180 gr Accubond i 30-06 men er ikke det litt lett i 300 Win mag? 200gr høres ut som en bedre ide for meg i og med den økte hastigheten som 300 Win mag gir.

Jeg kan egentlig tenke meg å teste 200gr Accubond selv, for å ha noe å skyte "matnyttig" vilt med når det er aktuelt. (I Afrika bryr jeg meg bare om å få livet av dyret fortest og sikrest mulig, ikke om slaktet er kjempefint)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Har fått en ny rem 700 i 300 Win mag hvor jeg har skutt 10 skudd til nå. 5 stk m 200gr Sierra SPBT og 5 stk 200 gr Oryx. Hastigheter h.h.v. 2730 fps og 2690 fps. Jeg øker ladningen noe til neste testskyting. Presisjonen er hull i hull, dvs tre av kulene sitter i samme hull. Jeg nappet bort et par skudd og det første skuddet i serien sitter for seg, da rifla er ny og har to presspunkt i stokken(gjort med vilje fra Remington). Dette våpenet er kjøpt for å brukes til utenlandsjakt og da er kulevalget deretter. Jeg bryr meg ikke så mye om super høy hastighet lenger. Det er viktigere å ha "god nok" hastighet til å unngå at kula går veldig høyt over siktelinja(v ca 120m) ved 200m innskyting og deretter ta rede på kulefallet på de lengre hold når det er aktuelt. Personlig tror jeg 2800 fps er godt nok til storviltjakt på alle forsvarlige hold så lenge kula har god BC.

Jeg har noe og god erfaring med 180 gr Accubond i 30-06 men er ikke det litt lett i 300 Win mag? 200gr høres ut som en bedre ide for meg i og med den økte hastigheten som 300 Win mag gir.

Jeg kan egentlig tenke meg å teste 200gr Accubond selv, for å ha noe å skyte "matnyttig" vilt med når det er aktuelt. (I Afrika bryr jeg meg bare om å få livet av dyret fortest og sikrest mulig, ikke om slaktet er kjempefint)

 

Kanskje du er inne på noe der.. Har vert fast bestemt på 180 grs, men nå kan jo en premium kule i 200 grs være tingen. A-frame eller Partition i 2800fps er noe som gjør vei i vellinga. Det er da snakk om 13gram i 860-870m/s.

 

En annen faktor er at dette er storvilt velteren min og skal brukes der etter. For å slippe å skyte bort mer enn jeg må på denne, (6,5 har jeg til mengde trening), så ser jeg at Sierra sin 200grs SBT Game King koster 4,4kr kula. Bra BC og kan brukes til alt egentlig. Men primært trening og oppskyting. 50 stk 200grs Partition eller A-Frame til jakt. Det blir viktig å finne en lading som gir likt treffpunkt på 200m for både treningskule og jaktkule.

 

Men da konkluderer jeg med Sierra SBT GK 200grs til trening og oppskyting.

 

Da blir neste spørsmål, hvilken 200grs kule bør jeg bruke til jakt?

A-frame, Partition, AccuBond, Solid Shank etc...

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har dårlige erfaringer med Nosler Partion og 300 Win Mag. I alle elger skutt med denne kula - Nosler Part 180 gr og 200 gr, har kula splintret og forårsaket mye blodsøl og mørkt kjøtt. Årasken til dette er at avstanden til dyret er forskjellig og er den 100 m eller mindre skjer dette.

Etter at jeg gikk over til Trophy Bonded Bear claw 180 gr fra Federal er dette problemet vekk. En topp kule etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har dårlige erfaringer med Nosler Partion og 300 Win Mag. I alle elger skutt med denne kula - Nosler Part 180 gr og 200 gr, har kula splintret og forårsaket mye blodsøl og mørkt kjøtt. Årasken til dette er at avstanden til dyret er forskjellig og er den 100 m eller mindre skjer dette.

Etter at jeg gikk over til Trophy Bonded Bear claw 180 gr fra Federal er dette problemet vekk. En topp kule etter min mening.

 

Har god erfaring med Partition i .30-06, så det viser seg da at den ikke liker høyere hastighet..

Har ladet 140grs TBBC i min 6,5x55. Men har ikke sett noen norske butikker med TBBC kulene i sortimentet sitt. Hvor har du kjøpt de?

Link to comment
Share on other sites

Partition er laget for å splintre fremre delen av kula. Er sykt effektiv på reine lungeskudd. Om en er uheldig med inngangshullet blir det ikke alltid like pent, men gjør jobben. I tillegg er den en av de kulene som er lettest å få bra presisjon med.

 

Skjøt drøyt 10 hjort og elg med 160 Partition i 280 AI i fjor. Var mye mindre blodsøl med den enn med 160 AB i de hastighetene (920m/s)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fordi Nosler Partion splintrer er den ikke brukbar til kjøtt som skal spises selv om den er "sykelig effektiv". Det kan også hende at den bakre delen i Partion slipper. Det kan være at den holder sammen i 30 - 06, men her kan du også fint oppnå hastigheter på 850 m/s V/0 på 180 gr kule og risikoen for splintrin øker.

Bruk TBBC som holder sammen, mine kuler er kjøpt i USA, men de kan sikkert bestilles her hjemme også, eks. XXL - og ikke minst TBBC kulene har høy restvekt - i 300 WM.

Det samme kan også sies om Nosler Accubond i 30 - 06, som holder fint sammen.

Link to comment
Share on other sites

Tok en telefon til Alvestad i går og han kunne ikke skaffe TBBC.

Så jeg havnet på 50stk Rhino 200grs Solid Shank pluss 100stk Sierra 200grs SBT GameKing.

Rhino til jakt på hold inntil 300m, Sierra til trening, langhold, oppskyting ++

Sendte bestilling på kulene, RCBS Dieset og noe annet snacks der i går:)

 

Krutt skal kjøpes lokalt hos J&F avd Gjøvik. Norma MRP.

Norma.cc oppgir 70grs som startlading på 200grs Sierra MK.

Jeg kommer til å starte der på begge kulene og øke 0,5 grs per lading for å finne noe som samler bra og går likt.

BCen på Rhino kulen er dårlig, 0,340, men det har lite å si inntil 300m. Jeg slipper neppe skudd avgårde noe særlig over 200m.

Sierraen har meget god BC, 0,560, så jeg gleder meg til å prøve den ut over 300m..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

låner tråen litt

driver å skal lade trenigs ammo i 300.

 

har kjøpt meg Nosler Custom Comp 168gr og 190gr

 

ser i ladeboken og det er det ingen som passer der.

men en ting jeg undrer meg nå

180gr norma oryx og 180gr lapua Naturalis har stor forskjell på ladevekt.

norma med mpr 74-76gr og lapua med mpr 70-72gr. samme col.

 

Ser inne på Norma.cc side ladetabeller

går etter sierra mk sine ladedata der som har både 168 og 190gr

 

holde meg inne for målene der og få lånt meg kronograf og teste farten

Link to comment
Share on other sites

180gr norma oryx og 180gr lapua Naturalis har stor forskjell på ladevekt.

norma med mpr 74-76gr og lapua med mpr 70-72gr. samme col.

 

Dette er fordi det er 2 vilt forskjellige kuler. Den ene er en mantlet og loddet blykule, den andre er en ren kobberkule. Sistnevnte (Naturalis) genererer høyere trykk, derfor lavere ladevekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...