Jump to content

Trenger innspill til nytt prosjekt


jmosbakk

Recommended Posts

Tenker ikke å lage noen ny prosjekttråd her da kommende prosjekt vil inneholde lite hjemmelagede løsninger.

Men jeg trenger at folk lufter sine tanker og ideer ut fra de punkter jeg setter opp.

 

Utgangspunktet er at jeg vil ha ei rifle med flere løp. Jeg er også litt opptatt av det skal være mulig å skifte løp uten å måtte av med stokken.

 

**LÅSKASSE

Låskassen jeg har valgt er en HVA 640. Dette er en FN kasse med hel venstreside og ellers lik en large ring mauser.

Jeg har også fått tak i en gammel M/67 som jeg skal slakte og bruke avtrekk, pipe og sluttstykke fra. Sluttstykket blir tatt vare på så jeg kan har mulighet for et med std støtbunn og et med magnum støtbunn.

Låskassen blir utstyrt med to delt Leupold QR og Heen muffe eller lignende for pipeskift.

Andre systemer som er bedre enn Heens til samme pris?

 

**SKJEFTE

For å prøve å holde vekta lavest mulig så blir stålet dyttet ned i et high tech skjefte sånn som det ser ut nå.

Jeg har et håp om at det skal være mulig å få til ei forholdsvis lett rifle med riktig kombinasjon av løp og optikk.

Skjefte blir utstyrt med pinne for versapod slik at jeg kan bruke en kort to-fot til bane og en lang en til sittende skyting i terrenget.

Jeg regner også med å må investere i en kolbeforhøyer av noe slag. Jeg har veldig lyst på en slik Hillman ettersom disse er så enkle å regulere høyde på, men disse er jo ikke å få tak i lenger. Vil også gjerne ha patronholder på denne. Tips mottas med takk.

 

**PIPER

Pipe nr 1 blir ei kort og tynn pipe i 9,3x62. Denne blir utstyrt med demper eller rekylbrems.

Hva er reglene for pipelengde i Sverige?

Ang rekylbrems så vet jeg mange har innsigelser til dette, men jeg skal prøve en 375H&H med brems som veier 3kg så får jeg vurdere støynivå og rekyl ut fra dette. Hadde vært knall å sluppet lengden til demperen, men samtidig hatt mindre rekyl.

 

Pipe nr 2 blir den originale 8x57IS som blir gjenget for demper. Denne har jeg egentlig ikke veldig mye bruk for, men hvis tilstanden på pipa er bra så blir den med i samme slengen. (kjenner jeg er litt svak for 8x57 uten å ha peiling på hvorfor. typisk mauser?)

 

Pipe nr 3 blir 6,5x55, original KV. Lengde på denne har jeg ikke bestemt meg for enda. Det kommer an på hva folket har å si om pipe nr 4.

 

Pipe nr 4....... Her har jeg brukt sinnsykt mye tid i d siste på å lese om forskjellige kaliber. Først hadde jeg lyst på 6,5x47L, men da har jeg hørt at det blir dårlig med mating. Så vurderte jeg 6,5 Creedmoor siden denne er ørlite lengre og visstnok skal mate noenlunde.

Andre kaliber jeg har vurdert er 6,5-06, 6,5-284 (usikker på om det går), 243win, 22-250 og 220swift. (går swiften i lang kasse?)

Hvis pipe nr 4 blir i kal 6,5 så blir det ei banepipe for langhold og da blir 6,5x55 den korte pipa med demper til fjellturer. Blir den i et mindre kaliber kan det være aktuelt med superkort pipe med demper til toppjakta for så å beholde litt lengde i 6,5x55 til bruk på langhold.

Det kaliberet som står sterkest akkurat nå er 22-250. Finnes det FMJ til denne? Hvis det gjør det så tror jeg at jeg skal klare å snekre sammen en ladning som ikke sprenger matviltet samt at jeg kan fyre opp v-max i kampen mot predatorer.

I følge QL skal 22-250 fint klare 1170m/s med 35gr v-max i 42cm pipe.

 

Mange tenker sikkert at 6,5x55 dekker alt evt supplert med 9,3x62, men slik tenker heldigvis ikke jeg. Det hadde vært kjedlig da.....

Så jeg trenger pros og cons evt forslag til andre kaliber. Det trenger ikke være nyttig, heller ikke sært, så lenge det går i låskassen uten å modifisere.

 

**OPTIKK

Her tenker jeg å bruke en Falcon Menace 5,5-25x56 som er på vei. Denne har mil/mil og FFP. Blir spennende å se om jeg kan bruke den til noe annet enn baneskyting på høylys dag. Kanskje ikke det en gang siden det ikke er en PMII. :overrasket:

 

Sikte nr 2 skal brukes sammen med 9,3 og 8x57 til storviltjakt. Har et Redfield 3-9x50, men 3x blir kanskje litt mye? Vet mange anbefaler 1,5-6x42 så det er absolutt med i vurderinga.

 

Bruksområdene jeg skal dekke er bane/langhold, skumring, storvilt i tettere terreng og toppjakt.

Finnes det sikter som dekker flere av disse områdene på en bra måte?

 

 

Som dere sikkert skjønner er det mye som skal stemme før jeg kan sove godt om nettene.

Håper å få noen innspill på ett eller flere områder.

Link to comment
Share on other sites

220 swift med VV N130 ser ut til å kunne gi sinnsyke hastigheter i veldig kort pipe. Har aldri sjekket dette kaliberet i QL, men ting ble plutselig interessant nå. 35gr v-max i 1235m/s ut av 42cm pipe skulle gjøre susen det. Forøvrig 100m/s økning ved 55cm pipe.

890m/s med 80gr a-max foran 35,7gr N150 i 42cm pipe og 955m/s med 55cm pipe.

 

Dette er maks i følge QL, men det er vel kanskje greit å gå litt ned på hastighet med a-maxen kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Med heen systemet må du ha veldig grov pipekanal om du skal kunne bytte uten å ta av stokken, da den må kunne romme kammerenden av pipa i hele gjengepartiets lengde framover.

 

Jeg ville droppet to av pipene. Ikke pga overlappende kaliber, men for å slippe unna men halvparten antall innskytinger. Du kan få pipeskift uten treffpunktforandring med et slikt system, men jeg ville ikke stolt nok på det for å rette trådkorset på noe levende uten testskudd. Penga du sparer på to færre piper kan med fordel legges i bedre optikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei

ser ut som et bra Prosjekt detta :wink:

Hva med å lage egen stokk i laminert karbonfiber (noe jeg går å tenker på selv om dagen :mrgreen: ) da får du den iallefall som du vill. og så stapper du nedi ei pipe i 6.5-284 som .4 kaliber med Viper PST 2.5-10x44 eller 4-16x50 på toppen å skyter alt fra fugl til reinstyr på 500 meter... hadde jeg gjort :mrgreen:

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

.243 er også bra å ta med i sammenlikningen, .

 

KOrte patroner i mauser-kasser er ikke noe gøy, men det finnes jo artig saker da; 240weatherby og 6mm-06.

 

 

Tenkte på noe helt annet plutselig, og villkatten .22-55 burde fungere bra eller 6x55 også, da er det x zillion med hylser for formålet.

 

Ser en litt amerikansk på det så er 6mm Remington også inne i det området og den er å få som patroner , men .220 Swift er en klassiker av de få som er igjen, opprinnelig var det 6mm Lee Navy den hylsa var , og det er en veldig god patron som ble berømt millitært av Marines som brukte den.

Link to comment
Share on other sites

En villkatt høres spennende ut, men hvorfor skulle jeg evt velge .22x55 foran 220 swift?

Bare for å være sær, eller har villkatten fortrinn i forhold til swift?

 

Hva koster en brotsj da? Regner med det blir billigst å bestille fra andre sia av dammen?

 

@baikalgutten: Jeg er nok ikke kompetent nok til å lage en stokk selv, dessverre. Men hvis du vil lage en til meg så betaler jeg med glede det det koster. :)

Viper PST ja. Hmm, hvordan er disse på vekt da? En 4-16x50 dekker vel behov ved toppjakt om vekta er grei og all jakt i dagslys foruten den i krattskogen kanskje? Hvordan er skumringsegenskapene på disse da, sett i forhold til pris?

 

@Tykk hund86: Grov pipekanal blir det vel uansett iom at jeg tenker å ha ei tung pipe uansett. Det blir sikkert ikke det peneste, men det får så være.

Hvis jeg skal droppe noen piper så blir det i første omgang 9,3 pipa. Her har jeg allerede den i 8x57IS som dekker opp. Hva gjør 9,3x62 som 8x57IS ikke kan? Vesentlig penere slakt?

 

Ellers vil jeg si takk for innspill så langt. Fortsett å hjelp meg.

Link to comment
Share on other sites

Er det en avansert oppgave å omforme hylser da? En annen fordel er selvfølgelig at jeg får brukt Lapua hylser. Til swiften så er det vel Norma som er beste alternativ? Koster 10,- pr. stk. hos hjemmelading.no.

 

Aannerud har vel .22x55 (5.56x55) og bruker et omslipt die-sett for 220 swift om jeg ikke husker feil.

 

Hva med .22-06 Easling da, når man først er litt ute på viddene? God tilgang til hylser i alle fall, men det stopper kanskje der?

 

Foreløpig er det nok 220 swift som kanskje står litt sterkere enn de andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får lage en til meg sjøl først så får jeg se om resultatet ser såppas ut at det egner seg for masseproduksjon :mrgreen: det blir vel kanskje en tråd om prosjektet etterhvert å...

 

pst'en i 4-16x50 skal veie 623,7 gram. Skumringsegenskapene vet jeg lite om, men den har 30mm rør, 50mm objektiv og opplyst kryss og ikke dott (synes det ser ut til å være bedre da dotten fort kan bli stor på lange hold) så jeg vil tru den er brukandes i halvmørten også :wink: Kistoffer Clausen bruker vel vortex pst i jaktfilmene om dagen så da vil jeg tru den er bra. grei pris å, 6000 + - På jaktfall.no sår det mer om de :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får lukte litt mer på optikk når jeg har de andre elementene på plass.

 

Fikk pris på high tech skjefte nå, 2100,- +mva. Høres greit ut det synes jeg. Spørs rett og slett om jeg slår til på en sånn en.

Så da må jeg ut å fri til noen som har airbrush og kan å bruke den. (i trøndelag) Rop ut hvis det er noen som kan tenke seg oppdraget.....

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fundert litt mer på antall piper og kalibervalg.

Litt frem og tilbake blir det vel uansett i planleggingen av et slikt prosjekt, men foreløpig ser det ut som jeg starter med tre piper.

 

8x57IS, siden jeg allerede har denne. Kort pipe med tynn profil, gjenget for demper.

 

6,5x55, billig trening og muligheter for litt plinking på moderate til lengre hold. Må vel beholde litt lengde på denne da. Også ei pipe jeg har fra før.

 

220 Swift er virkelig noe som trigger meg. Her finnes det et hav av alternativer, men etter å ha lest en del rundt erfaringer og slikt så har jeg veldig lyst å prøve meg på en slik. Denne kan jo lades til sinnsvake hastigheter med v-max o.l. og i tillegg finnes det bra utvalg av kuler med helmantel. Jeg har trua på at det skal være mulig å skyte smått matvilt uten at det er bare grøt etterpå.

Tror jeg går for kort pipe med demper. Profil vet jeg ikke, men ettersom den blir såpass kort så ligger det an til å bli stuttjukk.

Riflestigning har jeg vurdert litt frem og tilbake. Tenkte først på 1:7", men er redd for at denne tar livet av 35gr v-max. 1:9" er også et alternativ, men det ser ut til å bli betydelig dyrere for et løp med krapp stigning kontra et med 1:14" som later til å være std for kaliberert. Denne pipa er ment til varminting og lette FMJ kuler. Skal jeg skyte dyr som krever f.eks. 90gr a-max velger jeg heller 6,5.

Så var det dette med hvis atte om atte osv...

Tips i denne forbindelse da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...