Jump to content

Harris vs. Versa-pod?


Tordenkil

Recommended Posts

Jeg har tenkt å skaffe meg tofot med vugge. Denne skal primært brukes på en Sako Quad med plastikkstokk, men kan også benyttes på en Mauser 6,5x55 m sporterstokk, så tofoten må være flyttbar.Ser for meg at en sånn som festes på rembøylefestet er bra nok? Det er meningen å skyte liggende på små mål på middels lange hold.(Les: Fjellrype og rev.)

 

Jeg mener å huske det var opptil flere tråder om emnet på SL, og håper noen av Kammerbrukerne kan gjenta en del av sine erfaringer og informasjon om emnet.Så vidt jeg husker fra SL er det vesensforskjell i funksjon mellom Harris og Versa-Pod. Den ene foldes ut manuelt mens den andre spretter ut ved hjelp av en fjærmekanisme. Hvilken gjør hva?

 

Det er kanskje andre løsninger for skytestøtte som kan anbefales også? Alle innlegg mottas med takk! :mrgreen:

 

Edit: Versa-POD, ikke -p r o...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har bare erfaring med Harris sin, men det er ingen problem med å flytte den mellom salongen og rifla. Skrur jo bra ut skruen og vipper den ut av reimbøylefeste. Ellers så er jeg veldig fornøyd med den. Fjæra holder den oppe som nede og skuddet treffer der det skal.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

 

Jeg har/hatt begge. Har idag en Versa på min Quad, og er ikke helt happy. Selve to-foten festes på en

"klump" av en adapter, og innfelt er denne en plage å ha på ryggen. Mener å huske at Harris sin lå mer tett på skjefte. Men det jeg ha tenkt å gjøre er å felle inn en ny feste pinne til tofoten direkte i Quad stokken, da slipper jeg unna med den klumpen av en adapter.. Og med en slik løsning vil jeg heller ha Versapod`n..

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Har begge og foretrekker Harris.

Dette skyldes delvis festeanordningen (som beskrevet i innlegget over) og ar Versapod'en tipper for lett rundt pinnen den er opphebgt på. Harris kan enkelt justeres slik at det blir noe friksjon på kanting av våpenet. Jeg finner at stillingen blir mer stabil med litt friksjon for kantingen, men det er sikkert bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også hatt begge og liker definitivt versapoden best. Den klumpete festeanordningen kommer du unna ved å bestille pinnen du fester tofoten på og bedde denne i stokken. Pinnen er i utgangspunktet svært kraftig og kan med fordel dreies ned til halvparten i tykkelse og i lengde etter ønske. Har en langutgave av versapoden som også kan justeres i forhold til frikjson i vuggeutslaget. Har en kort versjon også, men denne har ikke mulighet for en slik justering. Tofoten er topp uansett.

 

Eriks

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...