Jump to content

hare middag!


finskestøver<3

Recommended Posts

Gidder ikke oversette denne fra engelsk, men den er usedvanlig velsmakende. Bytt kanin med hare og belgisk øl med Guiness.

 

Rabbit (wild or domesticated) braised in fruity, hoppy beer is popular all over Belgium, but when it's combined with prunes, smoky bacon, and the unique red Rodenbach beer of Flanders, the gustatory experience is astounding. Available in many of our markets, Trappist beer can be used as an acceptable substitute, as well as any full-bodied English ale. While it's still not easy in this country to find fresh rabbits, the frozen, which are dressed and usually cut into pieces, are a very good product so long as each weighs at least 2½ pounds and is meaty. Do test the rabbit after about 1½ hours of simmering to make sure it's still well-textured and not overcooked and dry.

 

INGREDIENTS

•1 pound pitted prunes

•¼ pound slab bacon (rind removed), cut into pieces

•5 tablespoons all-purpose flour

•Salt and freshly ground black pepper to taste

•Two frozen and thawed 2½-pound rabbits, disjointed

•4 medium onions, chopped

•2 carrots, scraped and chopped

•2 garlic cloves, minced

•Two 12-ounce bottles dark beer or ale

•2 tablespoons cider vinegar

•¼ teaspoon dried thyme, crumbled

•2 bay leaves

•2 whole cloves

INSTRUCTIONS

1.Place the prunes in a bowl with just enough warm water to cover and let soak for 1 hour.

2.In a large, heavy pot, fry the bacon over moderate heat till most of the fat is rendered and drain on paper towels. On a plate, mix together 3 tablespoons of the flour and the salt and pepper and dredge the rabbit pieces in the mixture, tapping off excess flour. In batches, brown the rabbit on all sides in the bacon fat and transfer the pieces to a plate.

3.Add the onions, carrots, and garlic to the pot and stir till softened, about 5 minutes. Return the rabbit to the pot, sprinkle the remaining 2 tablespoons of flour over the top, and cook about 5 minutes longer, turning the pieces. Gradually add the beer, allowing the sauce to thicken slightly before adding more. Add the vinegar, thyme, bay leaves, and cloves, reduce the heat to low, cover, and simmer for 45 minutes. Add the prunes and bacon, cover, and simmer till the rabbit is very tender, about 30 minutes. Remove the bay leaves and serve the rabbit hot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er oppvokst med sunn hverdagsmat, og i barndommen stod hare på menyen med jevne mellomrom. En skal hedre sin mor og far. Da vil det gå deg vel og en får leve lenge i landet. Derfor vil jeg først si at mamma var og er en super kokk av den gamle skolen. Utnytter alt maksimalt og sørger for sunn og god mat til en rimelig penge. Særlig gjærbakst på gefühlen er ho ekspert på. MEN, haremiddagene kunne nok vært bedre rent smaksmessig. Standarden var store harestykker i kokende vann, kokte poteter, kål og gulrøtter. Antagelig noe av det sunneste en kan ete, men ikke spesielt godt. Med dette i bakhodet ble harene liggenende lenge i frysen da jeg fikk eget hjem og husholdning.

 

En vakker dag for 6-8 år siden fikk haren en ny vår som mat for meg. Jeg skulle til fjells noen dager og rakk en jaktur på morgenen før jeg skulle dra. Det ville seg slik at jeg skaut en hare etter en grei los. Jeg tok haren med meg og hang den på hytteveggen. Tempen var slik at haren sikker kunne hengt ei uke iallefall, men allerede dagen etter den var skutt, flådde jeg den. Dødsstivheten hadde gått ut. Jeg beina ut lår og skar ut ytrefileten. Stort mer kjøtt er det jo ikke. Låra ble delt i to midt på. Dvs at det var fire lårstykker og to fileter. Jeg stekte bacon og la til side. Så bruna jeg "filetene" i baconfett og stekte som miniatyrbiffer. Så hadde jeg i en boks rømme og til slutt baconbiter. Sammen med poteter smakte det fortreffelig og var mer enn mørt nok. Mat smaker jo bedre på ei hytte etter en lang dag i fjellet, men likevel ble det en vekker.

 

Fra den dagen har jeg (med noen få unntak) beina ut lår, skåret ut ryggfiletene, fått bort hinner og vakuumert det hele før frysing. Et tips når det gjelder hinna på ytrefileten. Jeg syns den er lettest å fjerne når den er nesten helt tint. Bruker bare fingrene, ikke kniv.

 

Stort sett blir harekjøttet i heimen vår brukt i gryter. Det er vel som å banne i kjerka, men ofte havner haren i Toros jegergryte/viltgryte, med litt ekstra rømme. Kjøttsykkene skjæres i tynne skiver og brunes før de putrer sammen med gryta. Noe av "haresmaken" forsvinner jo, men harekjøttet syns jeg er bedre stekt enn kokt. Jeg har også flere ganger servert hare når vi har gjester på raklettmiddag. (slik ei varm panne som står på bordet og gjestene selv kan velge div kjøtt og grønnsaker som de steiker fortløpende) Alle, uten unntak, har likt kjøttet veldig godt før jeg sier hva det er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...