Jump to content

Ny stokk, med eller uten tommelhull?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Carl Gustav M96 som treffer det jeg peker på. Jeg har lyst på en ny og bedre stokk, og har kikket litt på stokker fra bla Boyds. Rifla brukes til hjortejakt, både postering og smyg/driv.

 

Vil det funke med en stokk med tommelhull, eller er den mest egnet til baneskyting? Går det greit å ta kjappe ladegrep? Er denne stokken like egnet å bære med seg i "klarstilling"?

 

Og som et lite bonusspørsmål: er disse stokkene fra Boyds tunge? Finner ikke noe om vekt..

 

Setter pris på svar fra de som har erfaring med slike stokker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tommelhullstokk fra Boyds på Brno 2.

Fantastisk god stokk, og merker fort at jeg ikke har tommelhull på alle salongene når jeg bytter mellom dem.

Hullet er stort nok til at det ikke blir kluss med lading, men ikke for stort. Hånda faller naturlig på plass, og får bedre grep om børsa.

Føler meg mer i ett med våpenet med denne stokken.

 

Vekt har jeg dessverre ikke for hånden...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en som eier en tommelhullsstokk. Fin ergonomi, og selve skytingen er storveis, men å gå å bære den i hendene på jakt er ikke optimalt. Tommelen utsettes for mye last når man bærer den i hendene, slik jeg normalt gjør på f.eks smygjakt. På en stokk uten tommelhull, så ligger vekta inni hånda mot de fire andre fingrene, på tommelhullsstokken så hviler stokken oppå tommelen på sterkeste hånd. Man bærer ting bedre når vekta ligger an mot innsiden av hånden enn utsiden. For posteringsjakt ser jeg få ulemper.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på jakt mistet jeg en skuddsjanse, fordi jeg nonchalant bar våpenet kun med høyre hånd, uten å holde i pistolgrepet..., men jeg ønsker ikke å delta i en debatt om riflebæring. Har ikke tilstrekkelig med jaktdøgn for å kunne misjonere hverken det ene eller det andre. Jeg liker å holde våpenet med begge hender når jeg smyger, og ikke vet når skuddsjansen byr seg.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en tommelhulls stokk på min m98 og er stor fornøyd. Godt grep, god balanse og det ser flott ut :D (syns jeg)

 

Har ikke gått så utrolig mye på smyg men det lille jeg har gått har ikke medført større problemer med å bære rifla etter "normalgrep". På en tommelhulls stokk, i allefall den jeg har, er pistolgrepet veldig rett noe som gjør at jeg får godt tak i grepet og kan uten vanskeligheter løfte rifla opp i en situasjon hvor dyr kommer "plutselig" frem.

 

Min intensjon med å gå smyg er å være klar til å avfyre skudd på kort tid og det vil derfor i mitt hode være unaturlig å bære rifla kun med den ene hånda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tommelhullstokk på flere rifler, og har også brukt de på jakt. Det går helt greit for meg, men jeg ville ikke satset på en slik stokk midt i sesongen om jeg var deg. Det kan være lurt med litt tilvenning med skytingen / bruk av stokken. Når det er klart, burde det ikke være et problem. Jeg trives med det, og det føles helt kurant med hull til tommelen. Jeg føler jeg har mer "føling" når jeg skyter både med selve grepet og i skuddøyeblikket. Men vær obs på at det er vanskelig å bygge opp en slik stokk, men det går ;) for å få en rett siktelinje med godt anlegg for kjaken.

 

Vekten på boydsstokken er litt tyngre enn en jaktstokk, men er du en normal jeger - så klarer du sikkert å bære den med deg. Min tommelhullstokk i laminat - fra Boyds til en Mauser - er 250 gram tyngre enn jaktstokken til samme rifle som er i nøttetre.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar. Må si at jeg er litt fristet til å gå for stokk med tommelhull. Ikke pga kulhetsfaktor, men det ga meg en god følelse når jeg prøvde en slik en. Litt økt vekt kan jeg gå med på, siden jeg idag savner litt mer tyngde og stødighet ved postering. Blir vel satt på en tofot etterhvert også, noe som ikke er aktuellt med dagens stokk siden den flexer vell mye i fremkant når du setter press på.

Link to comment
Share on other sites

Har en CZ455 med Boyds tommelhullsstokk. Veldig grei på bane, dog altfor kort. Greit grep, litt lite til mine store hender. KKCen på rifla mi passer bedre.

 

Det store aberet på jakt, er nok sikringa. Hvis du skal holde den i hullet, må du ut med tommelen, avsikre, og inn igjen. Samme gjelder når du skal ta ladegrep. Om et godt og bratt grep er det du er ute etter, er nok KKC/GRS-stokk en mye bedre (og mye dyrere) løsning...

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på GRS, den er altfor fet i grepet til mine korte fingre.. Når det gjelder lengden på kolben så kan vel det til en viss grad reguleres med tykkere kolbekappe. Inn og ut med tommelen ved ladegrep og avsikring er et ankepunkt imot ja..

 

RWA, du var inne på temaet med kinnkontakt. Hvor høy er denne kolben? Jeg skal ha på en kikkert med 50mm objektiv (leupold 3-9x50). Formen på kolben gjør det jo ikke akkurat enkelt å lage en løsning for å få kinnkontakt...

Link to comment
Share on other sites

Har en slik kikkert selv, en av flere, og det vil avhenge av hvilken montasje du bruker og høyden på kikkerten. Har selv laget en enkel løsning med borrelås som fungerer aldeles utmerket. Når man har fått den laget til slik den skal være i forhold til kinn og siktelinje, så blir det berre lækkert ;) Da kan den tas av og på som man har behov for, og den sitter som støpt. Men kjøp en kvalitetsborrelås på ei syforetning eller tilsvarende.

 

Høyden varierer sikkert med våpentype, men det er en rettstokkutførelse - tror jeg det heter.... på Mauseren min er den ca 4 mm lavere enn laveste punkt på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har kikket på GRS, den er altfor fet i grepet til mine korte fingre.. Når det gjelder lengden på kolben så kan vel det til en viss grad reguleres med tykkere kolbekappe. Inn og ut med tommelen ved ladegrep og avsikring er et ankepunkt imot ja..

 

RWA, du var inne på temaet med kinnkontakt. Hvor høy er denne kolben? Jeg skal ha på en kikkert med 50mm objektiv (leupold 3-9x50). Formen på kolben gjør det jo ikke akkurat enkelt å lage en løsning for å få kinnkontakt...

 

Bør teste KKC også, ganske mye tynnere grep på den. Kinnkontakten er bra i forhold til vanlige rette/bayerske stokker, men ikke optimal som på en KKC. Aberet her er jo igjen at du med en stor kikkert må huske umbrako på baklomma om du skulle ha behov for å ta ut sluttstykket.

 

Fordeler og ulemper begge veier, men jeg er klart best fornøyd med KKC'en i forhold til Boyds'en. Du bør tafse litt på begge fysisk i en butikk før du bestemmer deg, følelsen har alt å si!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...