Jump to content

schmidt & bender zenith 2,5-10x56


mittiblinken

Recommended Posts

er det noen som har noen erfaringer rundt denne kikkerten?

kikkerten jeg kommer til og kjøpe vill ha flashdot retikkel nummer 7

 

er den god i mørket?

åssen fungerer den opplyste dotten?

åssen er den uten dott?

generelt?

 

ettersom jeg forsto så kunne man skru dotten helt av og da vil man ha vanlig trådkors.

 

det er denne jeg mener.

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/ ... rodid=4177

 

takker meget for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke den, men jeg har 3-12 *50 utgaven. Utmerket kikkert. Både skumrings, "dotten" kan skrues helt av ja, og den har t otrin nett til dagslys og ett til bruk i mørket. Jeg er veldig fornøyd med min kikkert, den brukes snart til all jakt. Men siden den er såpass tung vil jeg ha en litt lettere kikert til elg børsa

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tør våge å påstå at det ikke finnes bedre skumringskikkert. Spesielt til reven. Men lys har jeg funnet ut at jeg ikke trenger. Jakter mye i mørket å før du får bruk for lyset kan du ikke se hva som er foran og bak på dyret. Mange vil nok være veldig uenig med meg på dette punkt. Så er det også mange som liker lyset på night and day`en om dagen. Tror det er lengda som gjør zenithen så suveren. Kort mye lys inn. Har en 2.5-10x56 classic. 3-12x56 og 2 6-24x56 zeiss de kan ikke måle seg med zenithen. Mange sier også at det ikke er merkbar forskjell på 50 og 56 objektiv. Der er jeg også uenig. Kan kansje tenke meg at lyset kan være en fin ting til store dyr som hjort. Stort mørkt felt å plasere en rød prikk på. Lykke til med ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Fant en test av denne kikkerten:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290619.ece

 

Brukte kikkerten på en rev i vinter. Det var strølys, men brukte lyset i retikkelet også. Fant ut at nivå 3 på lyset var ideelt om natta. Det ifølge testen tunge justeringshjulet for forstørrelse er også litt tungt på min kikkert. Men det hadde ikke noen betydning, jeg måtte justere ned forstørrelsen da jeg skulle skyte reven for å finne den med siktet. Tenkte ikke noe over det da.

Lyset som er beregnet for skyting i dagslys er også veldig behagelig. Brukte det på en kråke, funka som det skulle. Og på oppskytinga syns jeg det var behagelig med den røde prikken.

Link to comment
Share on other sites

starta denna tråden for snart ett år siden. siden jeg på det tidspuktet var på jakt etter kikkert..

valget falt til slutt på en zeiss diavari 3-12x56 har ikke angra på det..

den har blitt god venn med min sako 75 hunter i .308win

 

bare de feriepenga kommer snart så skal de muligens få på seg en kkc stokk og i tillegg noen nye "tårn" på kikkerten, så er vi klar for å strekke på holda litt 8)

 

 

 

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har nå jaktet en del med denne og det er en ting som irriterer meg litt. Det er at når jeg setter lyset på så kan jeg ha det på svakeste innstilling, men likevel er det for sterkt. Dette har kun betydning når det er skumring og mørkt og det ikke er strølys som beskrevet tidligere, men det skulle ikke vært sånn. Det er ikke sånn på Zeiss V kikkerten min, der blir den svakere og svakere til jeg ikke ser den lenger, men her er det ikke trinnløs innstilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...