Jump to content

Bly noen som vet å skaffe?


Nemo

Recommended Posts

Har vært innom alle skraphandlerne i Trondheim men en fyr kjøper opp alt sammen og han vil være anonym.

 

Dekkgrossistene bruker sinklodd istedet for bly.

 

Så om noen har liggende kjøper jeg gjerne skal støpe kuler, samt at jeg trenger litt ballast i båten min.

 

Den som har litt kvanta liggende gjerne 50 kg eller mer får en flaske Whisky!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tilby deg å tømme kulefangeren på Buran? Ligger normalt flere hundre kilo der, kanskje ikke optimal legering, men da kan du kjøpe litt setteribly ett eller annet sted å blande i. Er en drittjobb å fluxe og lage barrer av det blyet, men når man har hundre kg barrer, så har noe års forbruk. NB! Lurt å røre inn tinntilsetning i barrene og ikke i selve støpen for best jevnhet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

De har bly i lange baner hos Metalco på Alnabru i Oslo. Om du kjenner noen som skal oppover så kanskje det er en mulighet? 13 kr kg for rent bly fra blikkenslagere... Jeg kan sikkert ta med om jeg skal oppover, men har ikke planer for noen tur nordover i nær fremtid. Om du ønsker det kan jeg kontakte deg når jeg evt skal til Trondheim. Har familie der.

Link to comment
Share on other sites

Har noen gamle bilbatterier og noe bly fra luftkuler. (Nord-Trøndelag).

 

Bilbatterier? Er du gal mann?

Bilbatterier har riktignok en del bly i seg, men batterisyra har forurensa det såpass grusomt at du absolutt ikke har lyst å være i samme postnummer som en som er kørka nok til å smelte det om. Det dannes diverse ufyselige gasser.

Selv om du skulle unngå gassene er det fortsatt plenty giftstoffer pga kombinasjonen bly og svovelsyre. Giftstoffer som igjen pustes inn av alle på en evt. skytebane du prøver jævelskapen på.

 

Bare ligg unna alt av bly som har ligget i syre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...