Jump to content

Lage kulefang 22lr


Ørret

Recommended Posts

Ut i fra det du skriver så høres det ut som du tenker på og bygge noe som ligner på bildet under etter som du snakker om avstand mellom plater.

 

9002949_1_634202428780781250_thumb.jpg

 

Dette er noe jeg IKKE vil anbefale.

 

Tror en kulefanger med vinklede plater er den løsningen som vil minimere rikosjetter, men ville fremdeles ikke bruk en slik en på kort hold(under 10 m) uten at jeg hengte opp en tykk gummi matte(skvettlapp fra lastebil f.eks.) foran den som jeg tapet blinkene fast på.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har lyst til å lage en kulefanger litt utenom det vanlige så kan du ta en titt på disse:

 

http://forums.pelicanparts.com/off-topi ... -trap.html

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?t=99283

http://castboolits.gunloads.com/showpos ... tcount=364

http://castboolits.gunloads.com/showpos ... tcount=455

http://s1123.photobucket.com/albums/l54 ... et%20Trap/

 

Har vært inne på tanken om å bygge meg en slik selv, problemet er bare at Hardox 400 i den tykkelsen der ikke akkurat er gratis... :roll:

Link to comment
Share on other sites

kulefanger_luft_25x25_.jpg

må gå for noe slikt. med tykke nok plater. dette er den enkleste og minste måten å lage den på

 

jeg har en kulefanger jeg bruker ute, den er 70høy 50 bred og 15cm tykk. med 5mm stål plate bak og gummi foran og fylt med ull.

den stopper kulene men bulker enda bakplaten.

 

Flere innedørs skytebaner bruker Gummi foran, demper litt lyden.

har vært borti rør pakket med ull og gummi foran. lydløse. ullen funker på prinsippet til en skydd sikker vest. der ullfiberne henger seg fast i kula og stopper rotasjon

 

Edit: lest forje post,

vis du har tilgang på kraftig rør så lag deg en slik.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra det du skriver så høres det ut som du tenker på og bygge noe som ligner på bildet under etter som du snakker om avstand mellom plater.

 

 

Dette er noe jeg IKKE vil anbefale.

 

Tror en kulefanger med vinklede plater er den løsningen som vil minimere rikosjetter, men ville fremdeles ikke bruk en slik en på kort hold(under 10 m) uten at jeg hengte opp en tykk gummi matte(skvettlapp fra lastebil f.eks.) foran den som jeg tapet blinkene fast på.

:o:overrasket::?:

Link to comment
Share on other sites

Tok en benkeplate. Kappet den i 4 lengder. Spikret oppåhverandre slik at det blei ca 10cm tykt uten noen mellomrom. Funka det. Skulle bare ha noe til å stoppe kula fra å gå i mellom låveveggen.. Men fins mange metoder som er mye bedre, så bare fortsett å komme med forslag

Link to comment
Share on other sites

Tok en benkeplate. Kappet den i 4 lengder. Spikret oppåhverandre slik at det blei ca 10cm tykt uten noen mellomrom. Funka det. Skulle bare ha noe til å stoppe kula fra å gå i mellom låveveggen.. Men fins mange metoder som er mye bedre, så bare fortsett å komme med forslag

 

 

det der hørtes nesten litt marginalt/snaut ut. testa noe cci std på stk 2x4" C18 jeg hadde, disse gikk rett imellom! vet ikke om det var pga papp-tre eller ikke, men jeg ble litt overasket over penetreringen med salongen.

 

-jeg har privat 100m bane nedpå jordet til svigerfar, her har jeg satt opp skivestativ mot ei osp på ca 20cm i diameter.

etter x antall hundre skudd med salongen så datt plutselig ospa overende :-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med slike løsninger er at det kreves hyppig inspeksjon og vedlikehold for å holde dem sikre. Over tid og mange skudd vil kulehullene sitte så tett nær senter av blinken at platene blir skutt helt i stykker der. Plutselig går kula gjennom...

 

Jeg har selv opplevd gjenomskyting av "sikkert" kulefang fordi det viste seg å ikke tåle mer enn ti-tolv skudd med god samling. Ikke gøy.

 

Anbefaler derfor bruk av vinklede stålplater eller en stor haug med sandsekker; sandsekkene må også vedlikeholdes, men så lenge stabelen er høy og dyp nok vet du at kula stoppes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en pappeske(type 30cm+ tykk) tettpakket med aviser/gratis reklame. Teiper alt veldig godt sammen og stifter blinken utenfor. Det er ikke vedlikeholdsfritt men tåler flere hundre skudd før det må repareres/kasseres.Det er også mindre støy enn med tre eller metall kulefang. Har også brukt det med 222'en og varmint kuler uten at de har gått gjennom. MERK jeg bruker pappesken foran en 1000 liter sekk med sand / flis i tilfelle jeg bommer eller ikke gidder å reparerer. Ulempen er at det ikke tåler regn/ fukt og må taes med hver gang. Men det er gjenvinning på en morsom måte :mrgreen:

 

Tafoto-0025.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...