Jump to content

hund til smygjakt på rådyr,hjort,rev og annet småvilt


SKEDSMO

Recommended Posts

Svarthunden er en spesialist på denne form for jakt. Er lydløs og bringer deg ofte inn på 10-30 meter av viltet. Bruker min på hjort, men kan sikkert klare å prege den på annet vilt.

 

Har erfaring med dachs også, men det var ikke rå å bruke min til bandhund. Der gikk losen bare sporene var ferske nok. Men det fi nes sikkert unntak der også.

Link to comment
Share on other sites

Border terrieren er etter hva jeg vet brukt til slik jakt i opprinnelsen (krypjakt) og har ikke så lett for å lose. Jeg har selv trent litt på det, og det med hell etter både rådyr, rev og elg.

Men NES er vel eksperten på smygjakt, særlig på hjortevilt, etter hva jeg vet, og en skikkelig trivelig rase det og :) Spørs litt hva slags hundetype som tiltaler deg også, og hva annet den kan/skal brukes til.

Har ikke "spisshunder" generelt særs lett for å lose da..? Bortsett fra NES vet jeg ikke om så mange andre enn evt polarhundene som holder tyst? Og kanskje Karelsk ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en bayersk viltsporhund og trene den opp som ettersøkshund først og så benytte den som bandhund etterpå?

Ellers så er jo sort elghund nevn. Terriere av de fleste typer klarer vel ikke å holde kjeft som regel når de ser viltet.

Kommer ofte ett "krigshyl" da. Alle mine med untak av den jeg har nå har "skrudd på sirena" når de har fått øyekontakt med vilt :lol:

Link to comment
Share on other sites

, til og med Molly som du vet er heit var helt stum når vi gikk etter dyr.

Tror det haer gått over :lol:

Det jeg ikke liker med så små hunder som bandhunder er at man bruker altfor mye tid til å løsne langline i tett vegitasjon.

Og det "heite" tempramentet på terrierne gjør at det blir full fres når de værer vilt (ihvertfall de 5-6 hundene vi har brukt)

Vi har skutt endel rådyr med terriers i langline (losende bandhund :lol: ) og i litt tett vegitasjon så har hundefører valgt å la børsa ligge igjen i bilen. Til drivjakt så funker de greit etter vår erfaring,men som bandhund til alenejakt ville jeg nok heller gått for en rase med litt lugnere skogstemprament :) Blir mye "fort og gæli" med en terrier som har masse jaktlyst i seg :)

Link to comment
Share on other sites

Brukt begge raser :)

Tyskern har en tendens til å lose på fot noe ikke BTn har gjort (for oss)

Felles for de begge er at "gardina" går ned når de ser viltet. Og da er det hverken lett å komme seg ubemerket videre inn på dyret eller å få løst ett trygt skudd. Man kan sikkert dressere en border terrier til å fungere nogenlunde tilfredstillende som bandhund,men ser liksom ikke helt poenget da det er andre raser som vil bli mye bedre med mye mindre jobb!

Man må vel være litt rasefanatiker eller ha en BT allerede som man vil bruke til noe mer enn bare hi for å satse på noe slikt :)

Link to comment
Share on other sites

Svarthunden er en spesialist på denne form for jakt. Er lydløs og bringer deg ofte inn på 10-30 meter av viltet. Bruker min på hjort, men kan sikkert klare å prege den på annet vilt.

 

 

Støttes! Størrelsesmessig gunstig også! Nette hunder som ikke lager mye lyd!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en bayersk viltsporhund og trene den opp som ettersøkshund først og så benytte den som bandhund etterpå?

 

Fordi en sporhund gjør nettopp det som ligger i navnet: Den følger spor... En bandhund skal bruke overvær til å snike seg innpå dyret uten å følge sporet. Viltet har som regel god kontroll på sporene sine.

Link to comment
Share on other sites

Hei - dette synes jeg var en spennende tråd. Jeg leste elghundforbundets presentasjon av rasen, og den virket jo både trivelig og praktisk til jakt på elg. Hjort nevnes jo og..

 

http://www.elghundforbundet.no/?side=106

 

1. Er det noen som har erfaringer med den på rådyr (er det vanlig å få det bra til)?

2. Når man bruker den på elg, gjør man det uten jaktlag?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en bayersk viltsporhund og trene den opp som ettersøkshund først og så benytte den som bandhund etterpå?

 

Fordi en sporhund gjør nettopp det som ligger i navnet: Den følger spor... En bandhund skal bruke overvær til å snike seg innpå dyret uten å følge sporet. Viltet har som regel god kontroll på sporene sine.

Sikkert derfor Schweisshundklubbene i utlandet anbefaler folk å få ettersøkerfaring på bayerne før de begynner å bruke de som bandhunder :roll: Er nok flere som bruker bayerne sine som kombihunder enn bare som ettersøkshunder. Og med suksess!

 

Klippet fra Norsk Schweisshund Klubb sin hjemmeside: "Den bayerske viltsporhunden er en hund for de som er spesielt interessert i ettersøk og også som en hund til bandhund på elg og hjort"

 

Du får maile de og si at de tar feil :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan alle hunder brukes til litt av hvert :winke1: Selv jämten min kan, med litt trening, brukes som sporhund (hvis han gidder... :evil: ) Spørsmålet fra trådstarter var imidlertid:

hvilke raser er spesielt bra for denne form av jakt?

Da er det naturlig å anta at de rasene som er avlet spesielt for bandhundoppgaven er (i gjennomsnitt) bedre enn kombihunder, og vil være de typer hund SKEDSMO er ute etter. Men for all del, en Schweisshund kan sikkert også løse oppgaven greit :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei - dette synes jeg var en spennende tråd. Jeg leste elghundforbundets presentasjon av rasen, og den virket jo både trivelig og praktisk til jakt på elg. Hjort nevnes jo og..

 

http://www.elghundforbundet.no/?side=106

 

1. Er det noen som har erfaringer med den på rådyr (er det vanlig å få det bra til)?

2. Når man bruker den på elg, gjør man det uten jaktlag?

 

Mvh Langlo

 

1. Med preging er det ikke noe problem å få den til å trekke på rådyr, men tror ikke du får den "elgren". Alle jeg har vert borti av både grå og sort bandhund har vert interessert i rådyr.

2. Lurhundjakt er enmannsjakt, men både den sorte og den grå elghunden fungerer utmerket på spor også, noe som gjør de egnet til å gå støkking på sporet mot postlinja. Hvis de får kroppsvitring slår de ofte over til å gå på overvær, noe som bringer deg nær elgen om du er forsiktig.

En god ettersøkshund av sort eller grå type slår ikke over på overvær hvis den følger elg som avgir kroppsvesker.

En sort elghund er neppe en hund du angrer på hvis du velger, det er jeg ganske sikker på. Lette i båndet, kvikke og lette på foten, beveger seg elegant uten støy i terrenget, har somregel sterk psyke og flotte familiehunder som hele familien blir veldig glad i! :)

Link to comment
Share on other sites

Tror det er veldig individuelt om hvor "laus" en hun der på sporet. Selv har jeg en BDFB som jeg i bånd kan spore helt lydløst med. Løs loser hun som en gud. Trening tror jeg er stikkordet, sporing i bånd, og den minste lyd, så går vi hjem. Noen få sånne så veit bikkja at i bånd med sele er vi stille.

En kompis her en PBGV som oppfører seg akkurat likedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...