Jump to content

skaffe tønne til python?


CCOB

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Python, det er ett "problem" med den, det er at ett av kammerene går ikke av det kommer av at kammeret ikke liner seg opp ordentlig, da lurer jeg på hvor jeg kan kjøpe en ekstra tønne i 357.

 

Tips tas i mot med takk

Link to comment
Share on other sites

Eneste muligheten er å få tak i cylinder fra annet våpen om du MÅ ha ny cylinder. Det kan jo hende at stjernekransen er feiltilpasset i forhold til det kammeret og at en børsemaker kan legge på litt gods, slik at den dreier litt lenger fram. Regner med at det er den veien og ikke at den går for langt. Om det ikke er kranse, tror jeg det er svært sansynlig at du har en 5 skudds Python. Våpen Søilen er vel de som har hatt litt kontakt med Colt, men om jeg har forstått dem rett, har de ikke fått deler (de har ventet i flere år) Colt vil nok ha revolveren tilbake for å bytte sylinder. I dag en nesten håpløs afære.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være at handa (den som dreier tønna) har blitt stuket og litt for kort.

Om stjerna er litt mer slitt på et kammer evt. en annen ørliten skjevhet, kan det være nok til at den ikke går i lås.

Sjekk også om du har mye aksialslakk i tønna.

Legg press på tønna bakover mens du trekker av og sjekk om den låser på alle kamre nå.

I så fall kan du shimse den bakover, og den vil låse tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Om det er så stor sideveis feil i timing at hanen ikke setter av på ett av kammera, tror jeg personlig at det må være en feil, først og frems ved det. Den dobble handa på Python, gjør vanligvis at sylinderen låser meget tight når avtrekket bryter (ikke altid før) Dette selv ved svært slitte våpen, men det El Gringo skriver, kan være en sterkt medvirkende årsak. Uansett er det tvilsomt om du klarer å fikse problemet selv. Handa kan strekkes noe og bedre låsing oppnåes. Sylinderen kan også settes tilbake (eller shimses) og med det bedre låsing, men samtidig blir det større åpning mellom løp og sylinder og ganske frisk blåst der om ikke også løpet settes tilbake. Noe av saken: Er den mye slitt? Det er forøvrig ikke uvanlig at Pythoner kan ha sprekk i løpet i gjengepartiet, da det er noe lite gods der. Samme kan også skje med S&W mod 19, men de kan skyte helt ok likevel.

Link to comment
Share on other sites

Høres absolutt ut som slitasje + litt for mye, som er tatt av stjernekransen i annleggsflaten for handa til det aktuelle kammeret. Den er nok helt på grensa med de andre også. Få den til en bra håndvåpen "smed" og om mulig få byttet hånd, samt bygge opp gods på kransen hvor det må være tatt for mye. Tjuv løsningen er å strekke handa, samt godset hvor den ligger ann på kransen, men den fortjener bedre! Hvem, som er gode på Colt Python tør jeg ikke si, men bra på S&W er ingen garanti :evil:

Link to comment
Share on other sites

Den kjappeste og enkleste tjuvløsningen er å shimse bort slakken i tønna.

Er det en tidel å hente her, kan det være nok.

Tønnegapet blir ikke større av den grunn, men vil ha mindre variasjon.

Et stort tønnegap fører til tap av hastighet og spytting av bly.

Bruker du tunge, harde blykuler kan stort tønnegap fint være til å leve med.

Den jeg hadde målte 0,38mm, og der slet jeg med faktoren med bruk av mantlede kuler.

Skaper tønnegapet store problemer, bør du få satt løpet tilbake en omdreining.

 

Disse har visst noen deler: http://www.coltparts.com/pt_python.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fortsatt en knapp på handa.

På en Python holder den tønna fast i skuddøyeblikket og får dermed en del juling.

Den regnes som en slitedel som skal byttes når den har fått en viss slitasje.

Problemet nå til dags er at det ikke kryr av deler på markedet, men noe fins heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tønna, men kanskje kransen.

Kransen er en løs del, altså trenger du ikke ny tønne.

Det trenger heller ikke være noen direkte feil med kransen.

Alle deler har sine tillatte toleranser, dvs. hva som tillates av feil før det blir regnet som feil.

Delene i mekanismen kan separat være innenfor toleransene, men summen av feil/slitasje på enkeltdeler kan føre til feilfunksjon.

Noen feil kan til og med utjevne hverandre, men om de sammen trekker i ugunstig retning, f.eks. bittelitt aksialslakk i tønna, bittelitt slitt krans og bittelitt slitt hand, vil det kunne føre til feilfunksjonering uten at noen av delene behøver å regnes som helt utslitte.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt et par nye hender og slengt på en krans siden du likevel må beregne en del fraktomkostninger osv.

Sleng likegodt på en slagfjær mens du er i gang.

 

Har du sjekket om revolveren timer godt på DA om du presser tønna tilbake ?

Har tønna overhode noe slakk lengdeveis når avtrekkeren er presset helt tilbake ?

Link to comment
Share on other sites

El Gringo da har jeg sett litt på revolveren, jeg har klikket av alle kamrene, å det aktuelle kammeret blir ikke tratt ordentlig på plass, jeg får til å "Vri" det etter en liten tanke før det "klikker" på plass og legger jeg god viljen til så er det patron utskyveren som er litt mere slitt akkurat på det kammeret, men da legger jeg godviljen virkelig til.

 

om du ser her:

http://www.coltparts.com/pt_python.html

Så er det del 22 jeg snakker om, siden jeg ikke er en erfaren mann med fin mekkanikk å enda mindre dette våpenet, kan det virklig være så enkelit? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vel, som jeg da har skrevet, det er kransen, som ikke er riktig tilpasset på det kammeret. Patronskyveren blir uansett feil navn :winke1: Handa er den som dreier sylinderen rundt, kransen er det som sitter på sylinderen og har en "stjernearm" for hvert kammer i sylinderen. Det er lite trolig at en av disse "armene" er vesentlig mer slitt enn de andre og da er feiltilpassning det vanlige. Kanskje du kan få den tight og fin igjen med en ny krans, eller, som jeg har nevnt tidligere jukse og strekke godset litt ved den aktuelle armen, eller få en børsemaker til å bygge den opp. Om du ikke har mye fram og tilbake slark (endshake på nynorsk) trenger du ikke gjøre noe med shimsing av sylinder, eller strekking av sylinderaksen (den sylinderen går rundt på) og ei da heller sette tilbake løpet om gapet skulle bli uakseptabelt stort.

Link to comment
Share on other sites

Går ut fra at du har sett at knasten på kransen/stjerna som hører til det kammeret er til venstre for kammeret, altså ikke midt over.

Sjekk om den låser på alle kamrene om du presser tønna tilbake med en finger.

Har du overhode noe lengdeveis slakk i tønna med avtrekkeren presset helt i bånn ?

Det kan også være som C.Patron sier, at stjerna ikke er godt tilpasset på det kammeret, altså ikke ujevn slitasje men dårlig handtverk fra fabrikkens side, eller helst en børsemaker som har plukket litt.

Link to comment
Share on other sites

Ja med avtrekkeren helt inn så er det slarke på det kammeret, med SA så sitter tønna godt, men på DA så er det slarke akkurat på det kammeret, skal se om ikke jeg kan få bestilt deler fra usa, det er endel firmaer der som er spesialisert på deler til python ser jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

...med SA så sitter tønna godt, men på DA så er det slarke akkurat på det kammeret, .....

 

Slarke, hva mener du? Sjekk bolten som skal falle inn i låsehakkene på tønnen. Faller den på plass på alle kammere både SA og DA? Kanskje den ikke faller inn på det aktuelle kammeret på DA. Det kan fikses.

Vær oppmerksom på at nye deler til de gamle Coltene må tilpasses for hånd. Og det er mye arbeid - noe helt annet enn S&W dersom du har erfaring med det.

Link to comment
Share on other sites

Med slarke mener jeg:

DA, klikker jeg, så kjenner jeg på tønna med å vri den fram eller tilbake, den sitter fast og godt, men på ett kammer så kan jeg vri litt på tønna. Det er hva jeg mener med slarke.

 

Jeg har sett litt rundt, å finner ingen "smed" som kan si att han har erfaring fra denne type våpen, men er det noen er ute som har tips så tas de i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på slakk frem og tilbake, altså i tønneakselens lengderetning og ikke det at du kan vri tønna på et kammer før låsen faller på plass.

På en Python trykker handa hardt på tønna bakfra i skuddøyeblikket, så med avtrekkeren helt i bånn skal du ikke kunne rikke tønna om alt er ok.

Link to comment
Share on other sites

Du må sjekke etter lengdeveis slark. Sideveis, som du beskriver er p.g.a. at handa ikke dreier sylinderen langt nok rundt. Da går den ikke i lås på det kammeret som du beskriver. En Colt Python låser "som et bankhvelv" når avtrekkeren er i bakre stilling og den er riktig i opplinjing (timing på nynorsk) Jeg mistenker at du har en del lengdeveis slark og at det sammen med dårlig tilpassing på den aktuelle "stjerne armen" gjør at den ikke låser riktig for det kammeret. Lengdeveis slark kommer mest sansynlig av at den er brukt en del, men Colt har desverre hatt sine dårlige perioder. Jeg har 7 Colter med denne mekanismen, men har bare justert en, en Cobra, hvor jeg strakk hånden selv, en annen, en Python ville jeg ha en børsemaker til å ordne, men når det tar 1 år og ikke noe blir gjort, får det heller være. Den går ikke i lås ved sakte double action avtrekk, men låser på SA og raske DA avtrekk, men har også mye lengdeveis slark(endshake på nynorsk) , så noe av jopbben som skulle vært gjort var å sette løpet tilbake, samt selvfølgelig fjærne endshake.

Link to comment
Share on other sites

Med slarke mener jeg:

DA, klikker jeg, så kjenner jeg på tønna med å vri den fram eller tilbake, den sitter fast og godt, men på ett kammer så kan jeg vri litt på tønna. Det er hva jeg mener med slarke.

 

OK, men har bolten falt inn i låsehakkene på alle kammerne?

 

Hvis det er tilfelle så er det nok mulig at kransen kan være irregulær, men det er (mest trolig) handen som må mikkes med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...