Jump to content

Rookie m/ Lee Loader


Geitebukken

Recommended Posts

Jeg har lenge kjempet imot å få lyst til å lade selv. Jeg bruker mer enn nok tid og penger på våpen/jakt/etc, og har håpet at jeg skulle greie å holde meg hard. Meeen nå er jeg redd for at jeg kommer til å sprekke.. :wink:

Jeg har nemlig lyst på noen presise Lapua Scenar-ladninger, kanskje prøve V-max-kula, samt en god storviltkule. Derfor har prosentandelen av min "lesetid" på ladekammeret økt og økt.

 

Så jeg har bestilt meg en Lee (classic) Loader, i håp om at det skal holde for meg. Jeg kommer tross alt til å lade kun 2-300 skudd i året, tipper jeg. Den kommer i posten om en stund. (Så jeg har vel sprukket allerede). Jeg kommer til å lade i .308 win, forresten.

 

Jeg har kjøpt en digital vekt fra DX til kruttet, sammen med den skjea som er med i Loader-pakka. Meeeen så ser jeg at folk er positive til Lee Perfect Powder Measure. Og da tenker jeg på å kjøpe det også.. Meeeen da kunne jeg jo kanskje like godt kjøpt breech lock eller anniversary-kit'et fra hjemmelading.no? Jeg tipper at flere kjenner seg igjen i disse fornuftige "betraktningene"!! :lol:

 

Kan ikke noen av dere fortelle meg en enkel og grei måte å fordele kruttet på, og samtidig gjøre meg trygg på at jeg kan bli fornøyd med Loader'n? I alle fall inntil videre?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke glad i elektoniske vekter. Og trur ikke på DX vekta di. Det er ikke kruttmål du trenger men ei kruttvekt. Bakansevekta til Lee er nøyaktig nok, men tungvindt å stille. Kruttmålet du refererer til er overraskende godt, men du trenger ikke kruttmål. Brukt den gule plast skjeia og ha krutt i en gammel kopp.

Så om du skaffer deg ei billig balansevekt er du i mål med ett billigladesett. Pluss ei krutt trakt.

Lader du ammoen opp mot max, vil du oppdage at lee settet ikke klarer å presse hylsa nok til å passe kammeret etter få omladinger. Da kjøper du mer hylser. Og legger de trange hylsene bort. Og tar dem fram når ett skikkelig die sett og presse blir kjøpt inn..... Etter nyåret :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller dette anniversary-kittet ja! Da får du alt du trenger, og mer til.. Jeg kjøpte dette, og lader vel omkring 2000 i året tipper jeg. Strålende fornøyd :D

 

Eneste jeg har byttet ut er vekta. Bestilte en RCBS vekt fra ebay, og den er super!

 

Du bør og kjøpe LEE sitt die-sett, med Collet-die (necksizer), og en helpressedie!

Link to comment
Share on other sites

Du må bygge 2 rom, ett lekerom til kjerringa og ett til deg, det er eneste måten du får tid nok til dette på.

 

Jeg har hatt ett Lee Aniversary sett i mange år nå ( 10-12 ) og ladd masse jaktammo til det, til mitt behov har det virket prima.

I begynnelsen er det viktig å kjøpe masse kuler og krutt slik at du får skutt mye. Kjøp kurante ting ( Sierra kuler og Vihtavouri krutt f eks) og lad deg opp erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...