Jump to content

Elg burger


jegerjon

Recommended Posts

Hei kammerfolk

 

Fryseren begynner å bli nesten full nå og tenker jeg må få gjort noe godt med kjøttdeigen.

 

Noen som har noen gode tips til å lage "elg-burger"

Også ønskelig med andre gode retter å lage av kjøttdeigen som er greie å masseprodusere og fryse ned igjen.

 

Er jo en skam å bruke opp alt kjøttet til spaghetti og taco:)

Link to comment
Share on other sites

Lagde elgburger i går. Tok malt rent kjøtt og blandet med litt finskåret spekk, ca 10 - 15%, jeg tilfeldigvis hadde i fryseren. Servert med vanlig burger tilbehør. Ble mye bedre enn tidligere forsøk spedd med egg og strøkavring o.l.

 

Lasagne er fint å fryse ned, det tar ikke noe særlig mer tid å lage store porsjoner (men det tar jo litt plass i fryseren da).

Link to comment
Share on other sites

Kjøttkaker er tingen. Gode nystekte. Enkle å varme opp f.eks. i brun saus. Supert som pålegg. Jeg bruker 50/50 elgkjøttdeig/storfe siden jeg syntes 100% elg fort kan bli for tørt. Har forresten spist så mye elg at jeg har gått ganske lei også. Da er 50/50 greit.

 

Men denne oppskriften er ganske sikker.

 

400-500 gram kjøttdeig

1-2 egg

1 ts revet muskatnøtt

4-5 spiseskjeer griljermel

1 ts pepper evnt etter smak og behag.

1 klype salt

1 ts grov sennep

1/2 finsnittet og forhåndsstekt løk. + evnt et fedd hvitløk

1-2 ts sweet chilisauce om det passer ganen.

Fløte til deigen blir grei å forme.

 

Alt blandes sammen så vidt det er. Hender er greit å blande med. Bearbeid deigen så lite som mulig for ellers blir det fort sprettballer av det.

 

Stekes i brunet smør. Jeg har lokk på den første tiden for å sikre at de blir godt nok stekt. Deretter tar jeg av lokket slik at de får fin stekeskorpe.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...