Jump to content

Mage på 9mm hylser


torstiansen

Recommended Posts

Er magen der etter at de er sizet og før andre operasjoner? - sjekk sizedie

Ikke sikkert det over er den hele og fulle løsningen, men kan være et greit sted å begynne sjekke.

Kan kanskje også løses ved å benytte Lee sin factorycrimp die, jeg nekter å la være benytte denne til pistolpatroner helt til noen klarer overbevise meg om et bedre alternativ. Har til nå ikke hatt problemer med kamring pga hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Mave ?, da har du friske ladninger, skyter du open med 9 mm ?

 

Det er ikke en rand nært rillen for utdrager ? Denne randen har vært et problem for meg. Det er 2 teorier rundt denne randen:

 

1. Noen har forsøkt å få sin jammomatic (Tanfoglio) til å fungere ved å bruke Lee undersize die. Denne dia skal lage en slik rand når hylsa har vært brukt noen ganger.

 

2. Hylsa er for lang (S&B hylse), når krypedia krymper så presser den hylseveggen nedover = hylsa må gi etter et sted å det er rett over hylsebunnen.

 

Personlig har jeg mest tro på teori nr 1.

Link to comment
Share on other sites

-Stasjon nr 1 Press hylsa in helt ned.

-Stasjon nr 2 Ikke åpne hylsa mer en nødvendig.

-Stasjon nr 3) 9 mm skal ikke ha crimp. Hver nøye med å sette kula rett.

Factorycrimp die - skal/bør ikke brukes da den kan presser ned kulediameteren til under 356.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uvanlig at pistoler med trangt kammer er trøblete på kamring av hylser som er siza på vanlig vis, men normalt bare hvis de er skutt i annet våpen ed usupportert eller romt kammer tidligere.

 

Vanlig årsak til kamringstrøbbel er manglende sizing (i.e. dia er ikke skrudd helt i bånn) eller overdreven krymping (hylsa blir bittelitt skvisa av krympedia).

 

For å juster krympedia annbefaler jeg bruk av ei lita lupe, da er det veldig mye lettere å se på patronen om messingen (som Faksen helt riktig sier) bare er "lagt intill" kula og ikke mosa inn.

 

Undersize die kan løse sizeproblemet, men er noe møkk å lade med og sliter ut hylsene fort. Factorycrimp fikser i min erfaring bare feil man har gjordt med size og krympedia.

 

Den "ordentlige" løsningen heter Casepro http://www.casepro100.com, men den er DYR, og vanskelig og få tak i. Vel verdt det hvis du skyter en del.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Standard 1911 og Glock omkranser ikke hele hylsa, og gjør at hylsa kan få mage. Slakk rekylfjær som gjør at systemet låser opp for tidlig vil også kunne gi den effekten. Når man først har fått mage på en hylse, så er hylsa svekket, så magen vil antakelig kommer tilbake medmindre den avfyres i et kammer med "full support" (Typisk halvautoløp med materampe som en del 9mm 1911-pistoler er utstyrt med.).

 

Mageeffekten er spesielt synlig på tidlige Glock 22/23 i .40S&W.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå gir ikke trådstarter mye informasjon bortsett fra magebeltet.

Er hylsene skutt sist gang i eget våpen? Om så, er de ladet om mange ganger?

Er hylsene plukket og fra ukjent våpen?

Er det spesielle hylsefabrikat som er problemet?

Er kula 356?

Hvilket våpen bruker han?

Link to comment
Share on other sites

Skal forresten ikke glemme an annen vanlig problemkilde, kuler som ikke er ordentlig sentrert.

 

Setter man kulene litt skeivt i hysa vil de få mage og kan være vanskelig å kamre. Dette kan fikses med valg av riktig seater, graden av ekspandering av hylsemunningen og nøyaktighet når man plaserer kula i hylsa.

 

Veldig vanlig at dette egentlig er problemet har jeg inntrykk av.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel i pressa denne magen ble til. :smile:

 

Nå har jeg sittet litt med ladepressa i ettermiddag for å se om jeg klarer å produsere en 9mm med mage på, har ikke klart det til nå (gfl hylser fra XXL)

Prøvd med 12 forskjellige 9mm kuler jeg hadde liggende for hånden.

Både bly, forkobbret/platerte og helmantel.

 

Kan det være trådstarter bruker en feil kuleisetter som ikke sentrer kula rett

- eller ikke utvider hylsa nok så kula entrer nedi hylsa med en gang

- eller en kombinasjon av begge disse mulighetene for feil :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...