Jump to content

lade seg til presisjon


EilertseN

Recommended Posts

Er rimelig fersk på ladefronten. Lurer derfor på et par ting rundt presisjonen ved lading. har for eks. ladet en runde med følgende lading: Kule Norma fmj 55 grs. krutt: vv n133 lading: 22grs. hette: winchester hylse: winchester col: 55,8mm.

 

Viss kula går med dårlig presisjon for eks. samlinger på 5-6cm ved første prøveskyting. Hvor mye kan man hente inn ved å justere ladningen? eller er det bare prøve en annen kule?

Kan du for eks. lade deg inn til samlinger på 2-3 cm ved å øke ladingen? (seff etter måling av trykkring ol. før økning av ladning)

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

I følge VihtaVuori reloading manual 4 utgave med 55 grs fmj ligger du under minimumslading som VV anbefaler,VV anbefaler også Col på 57 mm med n 133 krutt.

Min.22,1grs krutt. Max 24,5 grs krutt.

Prøv og gå opp til 23 grs krutt og Col på 57 mm,

ikke umulig at du får til en bedre samling da.

Dette er blitt skutt i en rifle med twist 1 til 12".

Link to comment
Share on other sites

har gått ut i fra start lading både fra siste ladeboken og hjemmelading av alf martin bråten. der står det fra 22 - 24grs. med n133. har ladet litt forskjellig opp til 23grs. så vi får se. Når det gjelder col har jeg målt denne på min rifle. med denne kulen kunne jeg maks ha 57mm patron, jeg valgte 1.2mm friflukt for å være på den sikkre siden, bør ikke det være greit? NB: har enda ikke fått testet ladingen så vet ikke om den går dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Om du finner ei grei ladevekt, kan du antagelig forbedre presisjonen ytterligere ved å variere patronlengden opp, eller ned, slik at du finner hva ditt våpen liker best med den kula. Om du har langt nok magasin, kan du sikkert ha lenger patronlengde enn 57mm og fortsatt ha problemfri mating. Manualenes max patronlengder er kun max i den grad at de holder seg til CIP, eller SAAMI sine vedtatte mål, evt til hva, som fungerer i det våpenet de har brukt. Man kommer av og til over våpen, som ikke vil kammre fabrikkpatroner, som følger vedtatt målnorm, en norm, som vanligvis også benyttes ved kammring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...