Jump to content

Oversikt over Harehegn.


ole-mog

Recommended Posts

Hei Allesammen

 

Jeg har en stund nå lett etter harehegn som er i området der jeg bor, og funnet noen som jeg skal dra og prøve.

 

Jeg tengte med denne tråden at alle som vet om harehegn kan legge ut litt info om hegnet og kanskje noen oppleveldser derrifra.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Da kan jo jeg legge ut ett som jeg har funnet på nettet, men ikke prøvd enda.

Skal prøve de etterhvert.

Har også fått tips om ett annet. Mere info kommer senere.

 

 

Odd Remi Frøshaug

Trøgstad i Østfold

tlf.69826263/90508227

Hare(trening)

Rådyr(renhetsprøve)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har hvert en del i ett harehegn i kodal ( andebu nær tønsberg)

Det er ett veldig fint hegn med mye forskjellig miljø og tre harer.

 

Det innebærer blant annet myr, tettskog, bekk, glissen skog med åser, gapahug i tillfelle dårlig vær m, bålplass.

60 mål stort.

 

For mere info kan du sende meg en PM

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg har hvert en del i ett harehegn i kodal ( andebu nær tønsberg)

Det er ett veldig fint hegn med mye forskjellig miljø og tre harer.

 

Det innebærer blant annet myr, tettskog, bekk, glissen skog med åser, gapahug i tillfelle dårlig vær m, bålplass.

60 mål stort.

 

Hadde en flott dag i dette hegnet i dag sammen med Ole. Kan virkelig anbefales for og trene ung-hunder i :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ser det er lenge siden det er blitt skrevet noe her..

 

Er det noen fler nyheter hva angår harehegn på østlandsområdet? For min del er vel hegnet til Frøshaug mest aktuellt, men vet ikke om dette er i drift lenger.

 

Ellers er det også ett hegn i Enebakk, hos Geir Nygård, som jeg vet er operativt.

 

Ellers er det visstnok ett hegn på gang på svenskesiden, like ved Ed, ca.tre mil fra Kornsjø, i regi av Dalslands dreverklubb. Når dette er tenkt ferdigstilt vet jeg ikke..

Link to comment
Share on other sites

Er hegndrift på feil side av lovverket?? Det var helt nytt for meg ihvertfall..

 

Hvordan kan de da søke om fritak fra båndtvangen ved trening i hegnet? Nå skal ikke jeg banne på hvordan det gjøres i Norge, men han jeg snakket med på andre siden av grensen her sa det var slik ihvertfall..

 

rygh88, rådyr i hegn til å jage på tror jeg neppe finnes. De er kun til å avvenne harehunder på. Ellers trenger man vel ikke hegn for å jage rådyr, og da jeg regner med det gjelder småhund, så er innjaging på hare å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Er hegndrift på feil side av lovverket?? Det var helt nytt for meg ihvertfall..

 

Hvordan kan de da søke om fritak fra båndtvangen ved trening i hegnet? Nå skal ikke jeg banne på hvordan det gjøres i Norge, men han jeg snakket med på andre siden av grensen her sa det var slik ihvertfall..

 

rygh88, rådyr i hegn til å jage på tror jeg neppe finnes. De er kun til å avvenne harehunder på. Ellers trenger man vel ikke hegn for å jage rådyr, og da jeg regner med det gjelder småhund, så er innjaging på hare å anbefale.

 

Jeg har heller ikke kjennskap til lovverket, bare blitt fortalt det. Søker man om fritak? Aldri hørt om det heller.

 

Men hvis man først har et ulovlig hegn, tviler jeg på noen søker om fritak fra lov om båndtvang... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Regner med dere klarerer med hegneierne at det er ok å legge ut kontaktinfo? Kjipt å bli tatt pga kammeret.no. Hegndrift er jo tross alt på feil side av lovverket...

 

Dette hegnet er nok helt lovlig uten at jeg skal si det 100% sikkert.

Han er veldig nøye med ossen det drives, og har ofte kontroll av fylkesvetrinæren. Det fikk jeg oppleve en gang jeg var der. Da kom vetrineren på en stikk kontroll, og undersøkte alder på min hund samt forssikret seg om at jeg ikke jaget med flere hunder den dagen.

 

Utifra det vil jeg tro han driver ordentlig og lovlig.

 

Mvh

Ole Morten Grande

Link to comment
Share on other sites

Kan slenge på de jeg vet om, men har ikke besøkt noen av de.

To stk indre Østfold. Tønsberg, og usikker på det andre. Enebakk vet jeg det er et. Åmål har jeg vært, veldig fint, 100 mål, 2 harer, 300 kr + mulighet for å leie en liten koihytte.

 

Hørt om de på Vestfold siden. Men har også hørt om et i aremark. Noen som vet om det fortsatt er åpent?

Jeg forhørte meg i den lokale jaktbutikken og der fikk jeg kontaktinformasjon til noen av de nevnte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant følgende om harehegn:

Trening av jakthund på hare i hegn

 

Forfatter: Rådet for dyreetikk Nettsted: Rådet for dyreetikk

 

 

 

UTTALELSE OM TRENING AV JAKTHUND PÅ HARE I HEGN

Avgitt april 1994

 

Sammendrag

Landbruksdepartementets etikkutvalg har vurdert hold av hare i hegn for å trene harehunder. Hensikten med treningen er å gjøre treningstiden, og seinere harejakten, mer effektiv for jegeren. Haren står imidlertid i reell fare for å bli tatt og drept av hunden. Etikkutvalget har etter en helhetsvurdering kommet fram til at hold av hare i hegn for å trene jakthund ikke er etisk akseptabelt.

 

1 Bakgrunn om harejakt

Jakttiden for hare er fra 10. september og ut februar måned (til 15. mars i Nord-Norge). Jakten drives oftest med hund (såkalt "løs, på drevet halsende hund"). Hunden finner haren og løper på sporet etter denne mens den bjeffer (los). Haren tilpasser farten etter forfølgeren, og springer saktere med en langsom hund etter seg. Haren løper i store runder. Jegeren stiller seg opp et sted hvor han forventer at haren vil komme forbi.

 

I følge jaktstatistikken ble det skutt 114 000 harer i 1991/92, og 77 000 harer i 1992/93.

 

2 Harens naturlige levevis

Hare finnes over hele landet, med unntak av enkelte øyer. Haren lever av gress, urter og blader om sommeren, og lyng, bark og bladknopper/skudd om vinteren. Haren regnes for å være meget stedfast, og vandrer sjelden lengre enn 5 km (kilde: Norges Dyr, Cappelen 1991). Den hevder ikke revir, og lever ikke noe egentlig sosialt liv. Haren har et stort formeringspotensiale. Den blir kjønnsmoden 1 år gammel, og får 1-3 kull i året med 2-6 unger i hvert kull. Drektighetstiden er 7 uker, og første kull kan fødes så tidlig som i februar/mars sørpå. Haremor lar ungene die om natten de første 3-4 ukene, ellers er det lite yngelpleie. Haren er mest aktiv i skumringstiden og om natten. På dagtid hviler den gjerne på et sted med utsikt. I fangenskap kan haren bli opptil 14 år gammel, men som regel langt mindre i naturen. Haren har svært mange fiender og er dessuten utsatt for en rekke sjukdommer.

 

3 Trening i hegn

- Hensikt. Hensikten med å trene harehund i hegn med hare, er å gjøre treningen effektiv. I hegnet vet treneren at det er hare, og at det samtidig ikke er andre jaktobjekter. Hunden kan da trenes i å spore hare uten andre forstyrrende lukter. For valper og unghunder hevdes det å være viktig at de preges på "riktig" viltart så tidlig som mulig. En slik preging antas å gjøre den voksne jakthunden mindre tilbøyelig til å forfølge annet vilt. Av Norges beste harehunder (mestvinnende på jaktprøver) er mange trent i hegn.

 

- Framgangsmåte. Harehegnenes størrelse er fra omlag 6 til 25 dekar. De minste hegnene brukes for preging av valper, de større for trening av voksne hunder. Eier eller trener går med hunden løs i hegnet. Hunden skal oppspore haren og forfølge denne. Det er ikke alltid hunden klarer å finne haren i løpet av en vanlig treningsøkt på en halvtimes tid. Uerfarne hunder mister dessuten ofte sporet av haren etter kort tid (under 1 minutt).

 

4 Forholdet til hunden

Ved jakttrening på hare i hegn kommer hunden neppe i fare for å påføres lidelse eller skade.

 

5 Forholdet til haren

Haren kan lett bli drept av hunden dersom den blir tatt igjen. Hunden trenes løs, og vil neppe la seg stoppe av treneren. Normalt vil en hare ikke ha vanskeligheter med å holde avstand til en hund, nesten uansett føreforhold. I et hegn er imidlertid haren prisgitt den topografi og vegetasjon som finnes der for å kunne stikke seg vekk. "Erfarne" harer i rimelig gunstige hegn vil trolig mestre jaktsituasjonen uten utilbørlig stresspåkjenning, dersom treningsøktene er av begrenset varighet og antall. De mindre erfarne harene kan derimot alltid stå i fare for å ikke vinne mer erfaring!

 

6 Hare i fangenskap

Harens mangel på territoriehevding gjør hare, sosialt sett, enkel å ha i hegn. Den er også stasjonær, og burde derfor kunne holdes i hegn uten store atferdsmessige problemer. Men sjukdommer, og særlig parasitter, blir lett et problem der tettheten er stor. Hare i oppdrett holdes derfor på netting.

 

7 Andre forhold

Hare er et ettertraktet vilt for mange dyr i vår fauna. Hare i hegn vil sannsynligvis være et enklere bytte enn ville harer. Rev kan stenges ute med gjerde, kanskje også gaupe. Men rovfugler vil også kunne bli tiltrukket av slike hegn. Det er kjent at det ved fiskeoppdrettsanlegg skytes fredet skadevilt som hegre, skarv og oter. Harehegn kan medføre en tilsvarende risiko for fredet rovfugl.

 

8 Etikkutvalgets konklusjon

Hensikten med å trene harehund på hare i hegn er å effektivisere treningen og seinere jakten for jegeren. Haren står i reell fare for å bli innhentet og drept av hunden. Landbruksdepartementets etikkutvalg ser ikke at de fordelene en slik preging eller jakttrening innebærer, rettferdiggjør den belastning og fare som haren utsettes for. Utvalget vil derfor konkludere med at hold av hare i hegn for å trene jakthund ikke er etisk akseptabelt.

Kilder:

http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Hund&h=d&id=42

http://www.radetfordyreetikk.no/1994/04/uttalelse-om-trening-av-jakthund-pa-hare-i-hegn/

Jeg kan ikke huske eller finne noe om at noen har fått problemer med å holde hare i hegn for trening av hunder, men det er jo et spørsmål hva som skjer dersom dyrevernaktivistene kaster sine øyne på dette...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje man ikke skal skrive så mye her om dette da..?

Jeg vet i alle fall at ekstremistene i ARR (den vesle klubben Aksjon Rovviltets Røst) har moro av å forstyrre lovlig harejakt. De har til og med publisert det på Youtube.

De gjør hva som helst for publisitet. Nå har de publisert fylleprat om ulvene i Østmarka, med det til følge at politiet må bruke av sine hardt pressede ressurser på å etterforske en sak hvor det ikke finnes noen mistenkte, noen siktede, noe åsted eller noen død ulv. De kjenner ingen grenser, så en bør ha dem i bakhodet!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...