Jump to content

taktisk lys/laser kombo


Skorpinok

Recommended Posts

Heihei, godtfolk.

 

leita litt, men fant ingen relevante tråder for dette, så prøver her jeg. jeg har gått til innkjøp av lykt/laser kombo til min pistol. denne vil etter hvert fungere dels som tjenestevåpen, men jeg lurte på om det er lov å bruke dette i felt programmer, f eks militærfelt som jeg hovedsakelig går? og hvordan er det stilt ved bruk på trening? er dette kanskje opp til hver enkelt klubb hva de ønsker å tillate? det hadde jo vært greit å få litt trening og tilvenning. og det er HV det er snakk om, så det er jo ikke så mange ganger i året det går som tjenestevåpen.

 

setter stor pris på alt av svar.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen grener der man kan bruke "lasersikte" og hadde ikke vært noen fordel uansett. Både ubrukelig og treigt å bruke.

Sivilt er laser bare leketøy, men kan brukes en viss grad til tørrtrening kansje.

 

Bruksområde for synlig laser i millitær sammenheng er og ganske tynn. Kan ha en skremmenes effekt på mål og andre helt sære situasjoner.

Bare glem laseren, men lykta er noe helt annet! Lær deg heller å bruke den korrekt i SIBO. I-styrken du er i?

Link to comment
Share on other sites

Ganske snart ja. Er jo hovedsakelig lykta som skal brukes ja. laseren er jo kun i den utenkelige situasjonen der siktene er ødelagt, pluss at prisen var minimal for kombo, enn kun lykt. kjekt. hehe.

har brukt en del lykt i sibo ja, er et godt verktøy.

får satse egentrening da regner jeg med. hehe

Link to comment
Share on other sites

Neida, er jo veldig enig at noe poeng i bruke det er det ikke, tenker kun for treningens del med tanke på vekt spesielt. men får holde det til egentrening. Burde vel sikkert holde det. som det ble nevnt, så er det mest teknikk på lykta som er aktuelt uansett.

anywho, takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

skjønner jo at lykt/laser er "fett".

Men er du i insats, så får du HK416, dvs det er med llykt i satsen.

Ha heller lykt på børsa, og så får du heller ha pistolen i ett vanlig hylster (lykthylstra er svære).

Bruk penga på ammo til egentrening i stedet!

 

Har hatt bruk for lykt på pistolen noen få ganger, men det er så sære tilfeller, at jeg tviler ppå at du kommer opp i dem som I-gubb

Link to comment
Share on other sites

Lasersikte med lykt SER mye bedre ut enn det funker i praksis.. skal man skyte enkle skudd funker det greit, men i praktiskskyting hvor man skal skyte tette byger... danser laserprikken på blinken så ekstremt at man allerede etter første skudd driter i prikken og skyter med de åpne siktene. Har prøvd kjappe påfølgingsskudd med laser og 9mm men det blei med den ene gangen. som sikte i mørke/skumring hvor det er vanskelig å se hovedsiktene, kan det være aktuelt og kan virke preventivt i forhold til evt baguys. MEN etter min rent subjektive mening er det bortkastede penger. Lasersikter egner seg best på film :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. ser den. Å etterligne film er noe jeg ga avkall på for maaange år siden (faktisk). men jeg tenker litt sånn 'bedre å ha den og ikke trenge den, enn å trenge den og ikke ha den'. sikkert litt tett det og men. har fått høre fra fler enn kjerringa at jeg kan ha mye rart for meg. er faktisk ikke tacticool tanker som er motivasjonen her, selv om sikkert de fleste ville trodd det. ville sikkert trodd det selv. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Lite kunnskap og mye vranglære om lys / laser, ser jeg. Siden jeg tilfeldigvis er i besittelse av spisskompetanse på området putter jeg inn noen stikkord (og ingen utdypende avhandling) til allmenn opplysning.

 

1) Glem lasersikte til konkurransebruk - ikke et naturlig førstevalg i de programmene det er tillatt. (Lasersikte kan kun skytes inn på en gitt avstand og er uhyre vanskelig å forlegge)

 

2) Mestringsproblemer med variabel tyngde på våpenet? Er du en "ekte marksman" er dette tullball. Du bør beherske flere våpentyper med ulik vekt like godt, det er kun en treningssak.

 

3) Lasersikter har først og fremst sin berettigelse i defensive situasjoner hvor du vil være i stand til å sikte uten nødvendigvis å ha blikket rettet mot våpenet, eller har mulighet til å posisjonere våpenet slik at det er mulig å sikte. Ingen andre siktesystemer (inklusive holografiske sikter) tillater dette.

 

4) Lasersikter brukes i noen utstrekning i offensive situasjoner, ref Insight sin LAM (laser aiming module m lys og IR) som utelukkende er utviklet for offensiv bruk. Opprinnelig utviklet for HK Mk.23 (proprietær monteringsskinne),men nå også tilgjengelig med STANAG2324/Mil std 1913 montasje. (Picatinny på folkemunne)

 

5) I følge flere amerikanske undersøkelser har lasersikter i sivil forsvarssammenheng trolig spart mange liv p.g.a. avskrekkingseffekt. Dette er utførlig gjengitt i flere artikler av anerkjente skribenter, bl. a. Massad Ayoob.

 

6) Grønn laser har høyere kompatibilitet med menneskelig syn enn rød laser. For de som planlegger kjøp av laser/lykt, sjekk ut Viridian sine systemer som gir god valuta for pengene.

 

7) Får nevne litt om våpenmontert lys også. Enkelte lyskilder kan bidra til å forkludre avstandsbedømmelse. Lys på våpen avslører også din posisjon, hvilket visstnok ikke skal være så bekymringsfullt som man tidligere trodde. Dette er godt underbygget gjennom analyser av faktiske situasjoner, men likevel en sånn "mental greie" som man kanskje tenker litt på innimellom.

 

Kunne skrevet 1000-vis av sider, men det hadde vel bare blitt kjedlige å lese :-)

 

FK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...