Jump to content

Blir hjorten skremt av mye aktivitet på jordet?


ersa

Recommended Posts

Jeg har vert ute nå en del på det samme jordet hver kveld og 4 morgener i en uke.

Men jeg syns det virker som dyrene er mere skye og venter lenger med og komme utpå jordet nå en for en uke siden.

 

Noen som hvet om hjorten pleier og trekke seg litt tilbake etter en del jakt?

Link to comment
Share on other sites

Nei det er eg ikkje sikkker på, men eg pleier å jakte i eit visst område kvar helg, dvs at då får den 5-6 dager kviletid mellom 1 eller 2 økter..

 

Edit : Ein del av det du beskriver kan også ha med gjere at hjorten har full kontroll på at du kjem inn i området, kveld etter kveld. Og så har du vinden, den kan væra ugrei enkelte plassar, dvs at den kan råke dyrene, sjølv om ikkje du trur det og du testar vindretningen...

Link to comment
Share on other sites

Dette er eg einig i!

 

Men det finst fleire vegar til Rom. Ein annan metode er at du i lang tid før jakta gjer hjorten van med at det er folk i terrenget der du skal jakta. Å gå langs vegar og stiar kan vera bra. Men dette må heller ikkje overdrivast, for då skremmer du hjorten vekk att. So ver forsktig, ikkje overdriv.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart min erfaring at de fleste hjortene raskt endrer adferd straks jakta er begynt. De har nok en viss lærdom i ryggraden at de bør passe seg når de begynner å smelle i skog og på innmark og ikke minst når det lukter kristenmanns blod de fleste steder de ferdes, ganske ulikt resten av året.

 

Enkelte dyr kan bli veldig vâre for f.eks. skudd mens andre enser det ikke, jeg innbiller meg at det har sammenheng med hva de har opplevd tidligere(?)

Link to comment
Share on other sites

Det med skudd, det har eg trua på og, hadde eit bomskudd på ei kolle eingong, med lyddemper på 30-40 meter avstand, den brydde seg ikkje særig, bevega kun på hodet sitt, antageligvis etter kulenedslaget, men ellers ikkje.. Det gjorde at andre skudd satt som som eit skudd ca 10 -15 sekunder etterpå..

Link to comment
Share on other sites

Det er gjort ein del forsking på i kva grad jakttrykk påverkar hjortens åtferd. Det pågår også eit prosjekt som ser på korleis jakt kan påverke hjortens vintertrekk, m.a.o. om jakt framskundar oppstartstidspunktet for trekk mot vinterbeiteområda..

 

Om ting går etter planen, vil resultat og konklusjonar frå dette arbeidet bli presentert under Hjort 2012 neste haust.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte en tur oppi lia i kveldinga, men slo det fra meg. Var der i går kveld og i dag tidlig. Gikk en runde med meg selv på kjøkkengulvet og fant ut at området trengte ro.

Hjorten finner fort andre områder om terreng blir gjennomjaktet.

Link to comment
Share on other sites

Spotta to koller og en kalv nå i 9-tida. Stod høyt oppi et skar. Beitet. Nå skal jeg ikke slippe dere av syne, tenkte jeg. Plutselig ble den ene kolla så lang i halsen. Så dro den rett opp, med kalv og bukk på slep. Den andre kolla hadde også kalv og de dro på langs i lia. Mistanken går mot sauesanker som nettopp hadde begynt opp skogsveien. Da snakker vi 1 km unna og 700 høydemeter lavere. Snakk om sky!!!

Link to comment
Share on other sites

Viktig å ikke glemme, at hjorten er mye mere var i vest enn i resten av landet :overrasket:

 

Noe/mye av dette skyldes nok at den har vært jaktet på mye lengre på Vestlandet. Ellers i landet er der blitt jakt de siste (20) årene med noen unntak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...