Jump to content

Bommer !


Ensom jeger

Recommended Posts

Hei, tenkte å lufte et problem jeg sliter med på jakta om dagen. Har jaktet fugl i 20 år og mener selv at jeg har blitt en brukbar fluktskytter. Jeg trener også en god del på skytebanen. Problemet mitt er at jeg trekker av i det jeg når igjen fuglen og ikke da jeg har svingt igjennom. Jeg tenker at neste gang skal jeg gjøre, men når fuglen går opp, så gjentar jeg den samme feilen, resultat er svidde halefjær. Jeg tørrtrener en del om kvelden med å kaste opp hagla, for så å følge lister og punkter for så å trekke av med klikkpatron, men i praksis (jakta) får jeg det altså ikke til. Tips og råd taes imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Tja... Jeg skyter både trap og skeet.

Fikk noen få skuddsjangser på rypejakta, men tror faktisk jeg bommet foran på de jeg bommet på. Og muligens over pga dårlig kinnkontakt.

Jeg er vant til å legge godt foran på banen, og feilberegner/glemmer at rypa som regel har langt mindre fart enn lerduene. Hold på 30m er heller ikke enkelt, fordi du mister litt fornemmelse av hastighet og avstand i terrenget. Den andre rypa jeg bommet på kom rett imot meg, mens den steg og dreide av. En situasjon man ikke får trent på.

 

Den rypa jeg til slutt tok, ble støkket av en annen jeger 150m lenger framme og litt høyere i terrenget. Den kom susende forbi meg på 15-20m hold i hundre...

Den gikk rett ned etter ett skudd.

 

Den beste treningen for fuglejakt, er utvilsomt å jakte mye. Både for kondisjon og skyteteknikk. Bare synd det er så få skuddsjangser.

Link to comment
Share on other sites

Skeet, sporting, jegertrap... alt sammen konkurransegrener som ikke gir en vanlig jeger den beste treningen.

 

Jeg har aldri vært så god som etter den sommeren jeg trente kun rent sideskudd fra venstre mot høyre, og kun i samme høyde, helt til jeg kunne gjøre det i søvne - så vekslet jeg til å trene fra høyre mot venstre... ute i skogen var det gull! Så lenge svingen sitter har du et godt utgangspunkt.

 

Ser det er mange som går på leirduebanen og skyter fra alle mulige vinkler i den tro at de da får "mest mulig trening". Jeg har gjort det også, men for den som ikke driver konkurranseskyting er det i alle fall min mening at man har mye mer igjen for å drive "kjedelig" terping på basissvingene høyre-venstre og motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen problemstillingen! Jeg har gått bort ifra dette med å skulle begynne bak, ta igjen, og svinge igjennom målet. Dvs, det fikk jeg aldri til, og klemte ofte av idet fuglen var på kornet. Ganske tidlig begynte jeg å kaste opp foran fuglen, og følte meg mye mer komfortabel med det. Det er flere av de beste skytterne som anbefaler denne metoden, og som hevder vi gjør hagleskyting mye vanskeligere enn det er med den "gamle" lærdommen.

 

Fart i svingen er selvsagt like viktig, uansett metode. Jeg ble endel bedre da jeg begynte å tvinge meg selv til å fullføre svingen lenge etter at skuddet var sluppet. Og når du bommer; ikke memorisèr "bildet" du hadde idet du slapp skuddet! Glem bommen, og forsøk heller å memorisere synsinntrykket du får idet du treffer. Det er jo dette "bildet" vi forsøker å se, hver gang.

 

Skal se om jeg finner igjen navn på skytterne jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...