Jump to content

Beverjakt på høsten


Knudi12

Recommended Posts

Står litt om beverjakt her: http://jaktglede.no/beverjakt-tips

 

Ser ikke veldig lyst ut i forhold til den artikkelen, men har da med egne ører hørt (så den ikke) knasking fra bever i flott høstvær midt i oktober litt utpå morraskvisten høyt til fjells før, så håpløst er det nok ikke. Men tiden man har til jakt pga mørket er uansett kortere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror nok det går fint. Er også mulig og se de på morgenen da det begynner å bli ganske lyst. Var på jakt i helga. Og så masse bever selv etter at det var blitt skikkelig lyst. Så bestemte meg for å prøve meg på beveren søndag morgen. Og når jeg kom ned til det lille vannet lå det to bevere og svømte rundt. Den ene slo fort med halen og forsvant. Men den andre svømte fortsatt rolig rundt. Jeg tenkte jeg skulle vente til den var nesten inne på land, eller helt inn på land. Men jeg tok øynene vekk fra den i 3sek (supertabbe), og når jeg så tilbake hadde den svømt inn mot hytta si. Jeg ville ikke skyte midt utpå vannet da jeg var usikker på om bevere synker, har lest så mye forskjellig. Hva er de forskjellige meningene her om beveren synker?

Link to comment
Share on other sites

Hovedregelen er at du aldri skyter på bever i vann. Blinken blir veldig liten, og fare for skadeskyting blir veldig stor. Skadeskyter du beveren, kan du nærmest glemme å finne den igjen samtidig som den lider. Dør den, og vannet er dypt, da må du frem med havfiskestanga... I bekk kan det gå greit da vannet gjerne er grunt og du raskt kan nå frem om dyret skulle synke.

 

Uansett, det aller beste er å skyte dyret på land, og da gjerne med snuta innover. Beveren har en tendens til å sette seg med fronten mot vannet for å kunne reagere raskt og komme seg uti om det skulle dukke opp noe mistenkelig. Men, den går jo ikke baklengs opp, så rett etter at den har forlatt vannet, før den rekker å snu seg, er bra tidspunkt.

 

Beverjakt er vanskelig selv om det høres lett ut! :wink:

 

Lett med beverjakt: Finne den... Bever lager spor!

Vanskelig: Når i all verden skal man skyte...? Bever har gjerne faste spisesteder. Det kan man se på spor opp fra vannet. Disse er gjerne mellom tuer, i grøfter o.l. Ikke lett med andre ord! For å komme i riktig posisjon må man kanskje base seg gjennom kratt, og da er jo beveren borte...

 

Lett, nei. Artig og spennende, ja!

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et bra og utfyllende svar. Da gjorde jeg rett i å ikke skyte. Jeg tenkte også på vanskelig og treffe og fare for bom da jeg holdt igjen. Det er vel sånn at man aldri skal angre på et skudd man holder igjen :) jeg gikk litt rundt der etterpå etter de var borte. og fant flere sånne "renner" som de går opp og ned av vannet i. Så da er jeg litt bedre rustet til neste gang jeg skal prøve meg. Så får jeg heller komme med rapport og bilder når det klaffer :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at død bever flyter med magen opp. Det er ofte at bever som blir skutt mens den sitter i vannkanten havner i vannet før den blir liggende rolig, og disse har uten unntak blitt liggende å flyte. Ikke en død bever har sunket for meg. Skadeskutt bever derimot kommer seg kjapt under vann og er borte.

Jeg skyter berveren på land eller i vannkanten mens den står på bunnen.

På filmen "Svensk bäverjakt nr 1" skytes det friskt på bever på svøm, riktignok på kort hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bever som sank. Skjøt den inne på land, men den fikk bykset seg uti.. Kunne heldigvis se den fra vannkanten, lå på ca en meters dyp så jeg fikk berget den.

 

En annen ting er jo om du har litt uflaks med treffet og den klarer å ta et spark med en bakfot før lyset slukker. Da kan den gli langt!

 

For min del er det uaktuelt å skyte på svømmende bever.

 

Ang. ammunisjon så var planen min å bruke .223 med 55gr v-max i vår, men jeg fikk ikke skutt så vet ikke hvordan det er i praksis. Tidligere år har jeg skutt med .30-06 og litt forskjellige kuler.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...