Jump to content

Sjøfugljakt i Vestfold?


Del

Recommended Posts

Hei,

nå som skarve- og ærfugljakta nærmer seg, dukker det opp stadig flere spørsmål om hvor og hvordan. Først hvor:

 

Jeg har ikke tilgang til en spesielt sjødyktig båt, (dersom man setter batteriet til el-motoren litt hardt ned i bunnen av båten, etterlater batteriet et lite hull, men det er heldigvis to skrog og båten skal være "usenkelig" :shock::? ), dermed er øyene ikke så veldig langt fra land mest aktuelle. De jeg tenkte på da er Tørfest, Ormøy, Masseløy, samt Skjellerøykalven og øyene rundt. Er det noen som har jaktet på de nevnte stedene, og som kunne tenke seg stedsbestemme godplassene? Jeg vet heller ikke hvor trekket til skarven og ærfuglene går hen, fint om noen her erfaringer å dele der òg.

 

Så til hvordan: Posterer dere med eller mot vinden? Har hørt at morratrekket i hovedsak kommer sørfra, og at man dermed skal/bør postere på sørendene av øyene, uansett vindretning. Stemmer dette? Setter dere lokkefuglene på lesida av øya, eller motsatt?

 

På forhånd takk for alle svar, kom gjerne også med andre tips!

Link to comment
Share on other sites

Ring kommunen/fylkeskommunen og få listen over hvilke øyer og holmer som er frigitt for jakt. Skal du ha skarv er det stort sett bare å komme seg passe langt ut og jakte på ettermiddagen til det skumrer. Da kan du lett få mer skarv en du har lyst på. Jeg har jaktet en del utenfor Tjøme oppigjennom og der er det stort sett bare snakk om å komme seg iland på et eller annet lite skjær og vente. Som regel trekk i alle retninger hele tiden. Jakt på sjøen kan fort kreve litt smart utrustning. Jeg har endt opp med 8 fot god gammel steady båt, rustfri pumpe, tørrdrakt og svømmeføtter... Båten er ideell så lenge en ikke skal ha med seg altfor mye, drakt er genialt om det er rufsete og man trenger ikke være redd for å havne i sjøen. Svømmeføtter er kjekt å ta på om man må henta en fugl som ligger litt for langt ute, men ikke så langt ute at man har lyst til å sjøsette båten. Man blir sett rart på, og hummerfiskerne lurer fælt, men veldig effektivt og trygt.

 

Lokkeskarven er bare å sette på et høyt og lett synlig sted du vet det pleier å sitte fugl. Skarven er veldig nygjerrig og en enkel fugl å jakte på. Ærfugl er litt mer var og trekker ofte akkurat litt for langt ute på en av endene på skjæret man sitter på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Fylkesmannens "sjøfugljakthefte" har jeg lastet ned, og ved hjelp av denne funnet frem til at øyene nevnt over er de som passer meg best. Kommer til å sjøsette båten enten ved Vallø eller ved Fjærholmen Campingplass (og bære ut båten for hånd).

 

Hva med en form for snikjakt, jeg har en pontongbåt (oppblåsbar katamaranlignende båt for én person) som er rimelig sjødyktig, og lett å ro. Så kan jeg taue den etter båten, og oppdager jeg ærfugl eller skarv, hopper jeg over i den og ror bort til fuglene i medvind(mens faren min holder den motoriserte båten på plass). Så vidt meg bekjent letter fulgene mot vinden, og da skulle de teoretisk sett fly rett over hodet mitt! Og ikke bryter jeg loven heller, ikke slik jeg tolker lovverket ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Tror du bør satse på å sette deg til på en av de lett tilgjengelige og rimelig sikkre plassene. Aner ikke hvor mye båterfaring du har, men "batteriet lager hull", "elektrisk motor" og "pontongbåt" i Yttre Oslofjord i oktober/november høres ut som en sikker oppskrift på katastrofe...

 

Mitt råd er:

1) sjekk værmeldingen nøye

2) bruk bare en (1) båt

3) ta en tur i dagslys først

4) ta første tur til Steinkloss (sørenden) eller Masseløy (nordsiden).

5) start fryktelig tidlig (planlegg å sitte på plass kl 0530, om du vil ha med morgentrekket)

6) sjekk værmeldingen

 

Jeg skal ut en tur med kajakken på lørdagen, om været blir sånn passe. Så kan måte deg ute i der ett sted og utveksle noen lure tips da.

Link to comment
Share on other sites

El-motoren og pontongbåten fungerer veldig fint de, selv om høsten. Har dog ikke prøvd pontong'en i ruskevær. Båten må jeg nok være litt mer forsiktig med, men har ennå ikke vært i nærheten av å havne i farlige situasjoner, selv med en del vind og el-motoren. Men jeg skal for all del ikke ut dersom det er meldt mer enn 7 m/s vind, og både yr.no og storm.no er enige om dette.

Link to comment
Share on other sites

ta første tur til Steinkloss (sørenden) eller Masseløy (nordsiden).

 

Er dette steder der skarven pleier å tørke vingene, eller er det bare godt trekk forbi? Setter du ut lokkefugl på svabergene (skarv) rett ved vannet, og setter deg i skjul litt lenger inn på land?

Link to comment
Share on other sites

Steinkloss har mye ærfugl tidlig i sesongen (som det er nå og ett par uker frem) og en og annen gås og noen andre ender. Men dette er først og fremst en veldig enkel øy å komme til, særlig med dine ikke akkurat havgående farttøyer.

 

Masseløy er en god plass for ender og det skal mye til at det ikke kommer noe ærfugl og skarv forbi, er det dårlig vær kan det være riktig bra her. Denne plassen krever imidlertid litt bedre vær med dine båter, da du må passere noen åpne områder på veien.

 

Siden du er nybegynner vil jeg veldig sterkt anbefale at du velger enkle øyer den første sesongen. Når man drar ut kl 0500 er det gjerne mindre vind enn hva det vil bli utover dagen, men det er mørkt, det er annen trafikk (hummerfisket begynner 1/10), det er gjerne tåke og det er helt sikkert sjitkaldt. Førtse utfordring er å finne veien i mørke og tåke (ikke altid så lett som man skulle tro, selv med kartplotter/GPS), andre utfordring blir å ikke bli kjørt ned av en hummerfisker, tredje å ikke få teinetau i propellen og fjerde å finne en plass å fortøye båten.

Når du først er i land der ute er det "bare" å sette opp kamufkasjenett, hive ut lokkeender, sette opp lokkeskarv, fylle kaffe i koppen og vente på at det begynner å lysne. På kartet under har jeg merket av noen "sikkre plasser", bruk 1 og 2 om du drar ut fra Fjærholmen og 5 og 6 om du drar ut fra Vallø, så er du sikker på at det går an å komme hjem igjen selv om det blåser opp. Er det veldig fint vær kan du dra til Masseløy (3 og 4), lenger ut vil jeg rett og slett si at dine båter ikke er forsvarlig å bruke på denne årstiden.

 

 

154ugy0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang: takk for svar! Ellers har turer ut til Hvittinghullet (mellom Torgersøya, Ormøya, Fjærskjær og Tørfest) gått fint selv i ganske frisk vind med nevnte båt, men jeg er helt enig: jeg burde nok ikke overdrive nå på høsten!

Link to comment
Share on other sites

Skal ut med kajakken. Blir enten ute ve Fjærholmen, eller så reiser jeg ut til Tjøme ved Langskjæra. Så får jeg tatt det meste før det kommer innover mot deg... :mrgreen:

 

Neida..! Det krys av ærfugl ute nå. Var senest igår utover mot Bustein, og det mysser. Gleder meg villt! Har de siste helgene nå jaktet stokkand, og var så heldig å få en drøss med gås langs med øya. Treff! Bom!! Dublè!!! 8)

Da har jeg de gjessa jeg skal ha for sesongen.

 

Ærfugl er gulle god grillmat, og lett å jakte på.

Som du sier, de letter av mot vinden, og man kan således la seg rive med i medvind.

 

Skitt jakt! Om vi treffes så kan jeg jo dele mine erfaringer fra området. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...