Jump to content

223 eller 6,5x55 på rype/hare?


fredrik

Recommended Posts

Halla!

Skal på rype/hare-jakt om ei uke nå. Tenkte å ta med en av riflene mine da, men klarer ikke bestemme hvem av dem jeg skal ta.

 

Har ingen kjempe-ladniger i FMJ til noen av dem, men har skutt litt med scenar i 6,5'n, og tenkte å lade opp noen moderate ladninger med denne for fugln og harepusen.. Er da 139gr.

 

Eller bør jeg gå for 223 med ett eller annet fmj?

 

Er nesten alltid noe vind i det området jeg skal, og taler jo litt for 6,5!?

 

223'n er jo nesten en kg lettere.. Mindre kikkert og featherweight stokk.. Æsj, umulig valg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært redd for å sprenge fugl med 223 og scenaren, men du sier jo moderate ladninger, så det kan selvsagt gå bra. Er jo så individuelt - fra børse til børse også.

 

Jeg er glad i 6,5 og ville tatt den. Ser du har høyere forstørrelse på siktet også, på 6,5-rifla di. Min favorittpatron til rypa har blitt Lapua Trainer 6,5g, FMJ. Kan ikke så mye om lading men om du lader noe som ligner på den så må det vel bli bra. Vekta tenker jeg mindre på. Men dette blir vel til slutt smak og behag, og ikke minst et spørsmål om hvilken rifle du treffer best med.

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd :)

 

Nei jeg er nok helt klart mest trygg på 223'n da jeg har hatt den lenge.. Men jeg syns den kanskje blir en tanke ustabil mtp vind.. Og så er det dette med sprenging av fugl..

 

Sprengte en hare med en helt vanlig 55gr lapua fmj en gang. Noe kvasst ladet, og traff sikkert noe bein..

 

Bleh! Ender sikkert opp med å ta begge med ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...