Jump to content

Kongsberg colt,


CCOB

Recommended Posts

Jeg har tenkt å søke å skaffe en kongsberg colt, hovedsakelig for å ha en bit av norsk historie i skapet, hvordan ser dere som har en slik på ikke nummerlik, pusset opp å blånert på nytt, o.l.

 

jeg sitter å vurderer om jeg skal kjøpe en oppusingsak, å pusse opp eller om jeg skal kjøpe en så pen som mulig å la den være orginal.... hva tror dere?

 

Jeg vet at det er mange der ute som har en slik hva tenker dere?

 

 

Mvh

Newbee på Kongsberg colten

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag, om du ikke er en dedikert samler men vil skyte og bruke den, så spiller det vel ikke så stor rolle om den er nr.lik eller ikke. Dessuten er de ofte endel rimeligere når de ikke er nr.like.

Og jeg hadde ikke hatt moralske kvaler med å pusse opp en slik.

Men min 1945 mod forblir orginal :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Valget er ikke lett. Men får du fingrene i en gammel nrlik KV Colt. Så la den bli i orginal stand.

Min KV Colt er gammel, med et utroligt lavt prod nr. Den er og blir i orginal forfatning. Og påfører meg en rekke dårlige skudd pga siktet og avtrekk.

 

Men ikke fanden om den skal fikses på.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du et nummerlikt originalvåpen er det alltid en mulighet å plukke ut alt av avtrekksdeler og løp/bushing for å tilpasse nytt.

Da har du muligheten å sette den tilbake i originalstand når du vil, og samtidig ha et våpen med bra avtrekk og presisjon.

 

Men ikke herp et originalvåpen er du snill...

Link to comment
Share on other sites

nåja... bytte av løp gjør faktisk endringer. De tre låseflatene mellom løp og sleider tilpasser seg hverandre av trykkbelastningen under avfyring, spesilet på gamle våpen med myke deler. Dermed er bytte mellom piper ikke helt bra.

 

Putt i hvertfall ikke inn en moderne hard pipe, det gjør det enda værre.

Link to comment
Share on other sites

Goatboy skal få litt rett han og- de originale Kongsberg-hanene har et rykte på seg for å kunne knekke lettere enn andre haner pga herdingen, så det er nok ikke dumt å handle inn litt reservedeler.

 

Det produseres endel moderne deler som skal gi illusjon av å være fra gamle krigere, så anledningen for gode deler i en gammel kriger er absolutt tilstede.

 

Skulle jeg hatt en nostalgisk "shooter" ville jeg skaffet meg en sliten en, og gjort en tidsriktig oppussing. Hadde "gammel militær" vært en approbert klasse hadde tantene på kontoret måtte innvilge en slik, og jeg måtte ha filt og brynt og smidd i mange timer :lol:

Skulle vært dønn original kosmetisk sett, men strammet opp og justert etter alle kunstens regler innvendig....

 

Vær bare obs på at avtrekksjobber med letting av avtrekksvekta kombinert med den originale stålavtrekkeren ikke er en god kombinasjon. Sørg for at den/de som gjør evt restaureringsarbeide kjenner til denne problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...