Jump to content

Krommet metall i røykeriovn - giftige saker?


Loraas

Recommended Posts

Heisann godtfolk!

 

Da er helgen kommet og det er tid for hyttetur. På forhånd hadde fater’n skrytt fælt av sitt siste prosjekt, et røykeri med støtte for både kald- og varmrøyking. Spenningen steg ettersom vi nærmet oss hytta og da vi var fremme formelig lyste denne fine kreasjonen mot oss. Selvstøpt ovn og røykkasse malt i matchende farge som hytta. Riktig så imponerende der den sto.

 

Men så fikk jeg øye på det, nedi ovnen hadde han støpt inn biter av metallrør med kromfinish som han hadde lagt en grillrist på for varmrøyking. Dette fikk meg til å tenke på det vi lærte i kjemitimene om at krom er noe giftig og kreftfremkallende svineri.

 

Så da er spørsmålet mitt til dere; hadde du spist pinnekjøtt som er røkt i denne uten betenkeligheter, eller må vi få byttet ut disse rørbitene med noe annet?

Link to comment
Share on other sites

De fleste grillrister i stekeovner er krommet, ja. Har sett slike gjenbrukt som grillrist på bål, hvor små kromfragmenter begynte å løsne etter noen års bruk. Jeg tror likevel ikke at dette er spesielt farlig, det er vel en viss forskjell på metallisk krom og diverse kromforbindelser. Du har neppe så høy temperatur der maten legges at krommet brenner:-)

Link to comment
Share on other sites

Kan være at det blir blandet litt med galvanisert stål, ja

;)

 

DER kommer det veldig raskt veldig giftig røyk/gass. Hadde en gammel sveiselærer, som ble ødelagt av en halv dag med sveising i et fjøsinnredning som var galvanisert.

 

Som du fant ut selv, så bør forniklet være helt i orden

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...