Jump to content

Innjaging av terrier til hjortejakt


rypert

Recommended Posts

Hei,

 

Er litt i vurderingsfasen angående hund til hjortejakt. Bor på vestlandet, og ser mot terrier, da av typen Border.

 

Er det noen som kan fortelle litt om hvordan denne brukes og oppleves på hjortejakt, bandhund eller løs osv? Jeg tenker bruke den som kortdriver da det lille terrenget vårt er egnet til det, bratt og forholdsvis korte råk/jag.

 

Hvordan foregår innjaging av terrier til hjortejakt, når den skal brukes løs som nevnt. Uten innjaging overhodet, så vil den vel ikke jage lange biten før den returnerer til eier? (Jeg har ikke erfaring med terriere på hjortejakt, så om det jeg sier ikke henger på greip, så får dere bære over med meg :))

 

 

 

Har litt mer erfaring med NES, som bandhund, men synes terrier er meget interessant også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvd ut, klarer ikke ta seg frem i terrenget her vi jakter. For bratt og ulendt for den lille stakkaren. Dachs er vel ikke kortjager heller?

 

Setter pris på alle svar, men vil presisere at jeg ikke ønsker tips om raser, heller svar på de spørsmål jeg har forespurt om angående Borderen i første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

I DENNE FILMEN ser du Rocky som for det meste er border.

 

Han har jobbet størsteparten av livet sitt på Eskdale Wood & Wildlife Management hvor det skytes 5-600 rådyr årlig.

Yrkesjegerne har prøvd å bruke border som løshund der og summerte det opp slik "...great fun for the dog but we got better things to do."

 

Som bandhund har han fungert for meg, men jeg er på ingen måte hundemann og kan ikke gi noen bra vurdering av ferdighetsnivået.

 

Han er definitivt stille, ikke så mye som et klynk selv når han ser dyret rett foran seg.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skal se etter en Alpenländische dachsbracke av gode linjer. Det er en kortjager, minner om dachs (som den stammer fra), men med lengre bein enn dachs. Pass på at den holder seg under 41 cm boghøyde for å kunne brukes som løs på drevet halsende hund (standarden sier 34-42 cm boghøyde).

 

Alpenlaendische_Dachsbracke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skal se etter en Alpenländische dachsbracke av gode linjer. Det er en kortjager, minner om dachs (som den stammer fra), men med lengre bein enn dachs. Pass på at den holder seg under 41 cm boghøyde for å kunne brukes som løs på drevet halsende hund (standarden sier 34-42 cm boghøyde).

 

Alpenlaendische_Dachsbracke.jpg

 

 

har vist valgt feil hund jeg. skulle ha kort loser jeg også. ble annbefalt petitt for de loste ikke mer en 30 min, vel vel hehe har ikke starta løshund trening enda. fått gps nå så får bare prøve å slippe rakkern. lese meg littt opp på hvordan jeg skal gå frem

Link to comment
Share on other sites

uff ikke si slik hehe.. da har han jo rast rundt 4 vall her på øya på den tiden. da må jeg evt vurdere Dachs bracken. men når jeg skal begynne å trene han så er det å sette seg et sted i skogen å la han jobbe rundt til han kommer inn igjen? kanskje det er noen tråder om dette

Link to comment
Share on other sites

Hvis du seriøst er nysgjerrig på petit så kan du godt se nærmere på den rasen. Det var unntakene jeg beskrev over. Mange benyttes til hjortejakt med stort hell. De er mulig å forme til å jage omtrentlig så lenge du vil, ved å avbryte drevene etter feks en halvtime, aldri skyte dyr etter lengre drev, ha dreis på innkalling osv. De er kort-/mellomjagere av natur, og lostider på 30 minutter til timen er vanlig, noen ganger lengre. De har potensiale til å jage lenger, men en times drev på rådyr er kravet til 1. premie på jaktprøve, feks. Eventuelt 2x45 minutter.

 

Om du tenker på dette så kan jeg finne fram noen tips til innjaging osv, det finnes blant annet på forumet her ja. Dachsbracken er en interessant rase, men jeg har ikke peiling på hvordan linjene og avlen er.

Link to comment
Share on other sites

petitten min er ett år å den hærligste hunden jeg har hatt, første jakthund da. han viser stor jaktlyst i fra bandet i alle fall. guttungen gikk å jaga med han i band. da loste han som pokker (bjeffet) å etter en liten stund kom det ut 3 rådyr forran han. Har kjøpt me astro 320 så jeg kan peile han under jag. men skal jeg evt bruke en fløyte å kalle han inn etter en stund og belønne med godbit? eller vil det bli feil for han vil oppsøke meg under jakt for å få godbit?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...