Jump to content

Leter etter ei system børse som i 6.5x55 og 338rum


caveman

Recommended Posts

Leter etter ei system børse som i 6.5x55 og 338rum, ønsker løst magasin. har lukta litt på Merkel Helix, men få som har erfaringer med denne. Blaser er en mulighet, men liker ikke magasin løsningen. Noen med råd eller erfaringer? tips mottas. Noen som har sett små samlinger levert av Merkel Helix?

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Semprio.!

 

Kompis handlet her i sommer. Har selv dratt 150skudd gjennom børsa og kan ikke si annet enn at jeg er imponert. Har Blaser selv men når ikke Semprio til knærne når det gjelder praktisk jakt.

Går hull i hull og vanvittig morsom repetering og løst magasin og ordentlig "take down".

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Krieghoffen er vel ikke den børsa jeg ville valgt til kun baneskyting men ikke noe problem å ta ladegrep liggende. Du gjør bare en liten vipp på venstre arm så vips er det nytt skudd i kammer.

 

Brukte ordene praktisk jakt og der er den utrolig. Har selv R8 og Steyr scout +Benelli Argo+ div andre bolter men tror nok jeg må ha meg en Semprio etterhvert. Får problemer med nattesøvn etter å ha sett kompisen skyte løpende bjørneskiver.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må nesten hive meg på her. Har selv en Krighoff Semprio i 7x64. Er nesten litt skremt over hvor fort jeg lader med den og er klar for neste skudd. Har brukt den på hjortejakt i år og eneste minuset med rifla jeg ser så langt er vekta (3,75 kg). Jeg har oppgradert treverk, så min er nok litt tyngre enn standardutgaven. Take down systemet er derimot genialt enkelt, så regner med at jeg deler børsa og hiver den i sekken neste gang jeg skal klyve mange høydemeter for å komme inn i gromdelen av terrenget.

 

Er enig med Paal at liggende skyting ikke er noe problem. Fordelene med hurtig lading sittende eller stående oppveier ulempen med lading på liggende skyting.

 

Av kaliber har du en del å velge mellom:

 

http://www.krieghoff.com/ki/index.php?o ... Itemid=146

 

Løpene er derimot dyre. Jeg vurderer å få tak i et ekstra løp i 9,3x62 og Jakt og Friluft oppga at herligheten koster 13 000.

 

Fordelen motasjemessig på Semprioen er at festene er i stål (mot aluminium på Helix) og at du kan velge om du vil ha Krighoff montasje à la Blaser (til Blaser pris) eller standard montasje.

Link to comment
Share on other sites

For guds skyld, ikke velg Semprio!

 

Har hatt denne selv, og den var på vei ut allerede etter første dag på skytebanen. Ville ha meg en rifle som lader raskt og hvor du har kontroll på dyret for raskt oppfølgingsskudd. Problemet med denne børsa er at siden kikkerten er festet i løpet, og pumpingen er "omvendt" av vanlig, så mistet jeg siktebilde med en gang jeg tok ladegrep.

 

Neste punkt, som enda ikke er nevnt, er sikringen! Du må jo være ingeniør (ja jeg har siv.ing. utdannelse) for å forstå hvordan dette fungerer. Skal sikringen presses frem og til siden/bak og ut/en kombinasjon av alt, vet ingen! Så det blir som regel ren bingo. Og pga plasseringen av sikring og kikkertsikte, må du ha verdens minste hender for å i det hele tatt prøve noen av kombinasjonene. Prøv å gjøre dette med hansker!

 

Nå har jeg R93, et kilo lettere, like rask å lade og føles som et skikkelig våpen. (Ikke en trombone)

 

Jeg forstår at ingeniørene hos Krieghoff har lite å gjøre på, men dette er vel et våpen som strengt tatt burde holdt seg i konseptfasen.

 

Et siste minus, den er umulig å få solgt, og du får ikke igjen halvparten av det du kjøpte den for...

 

Ah! Godt å få det ut!

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Forskjellige meninger her. Semprioen er annerledes men funker. Krever nok litt tilvenning av bruker.

 

Kikkert/fokusering.

Du kunne jo prøvd en kikkert beregnet for større øyeavstand. Da blir problem med fokusering under repetering borte. Stor forstørrelse i en kikkert beregnet for kort øyeavstand passer ikke på semprio.

 

Oppspenner (ikke sikring)

Semprio har ikke sikring men oppspenner. Fungerer veldig bra men må øves på. Idiotsikker sier kompis som eier børsa.

 

Oppspenner/Kikkertstørrelse.

Du må jo velge størrelse på øyeåpning kikkert og høyde på baser så dette passer på Semprioen. Har selv en R8 og det er ikke noe problem å sette på en kikkert med feil baser der så det blir konflikt med oppspenner.

 

Vekt.

Veier 300g mer enn R8 med samme kikkert. Det er den verdt.

 

Pris/umulig å få solgt.

Dette er jo et pluss og da særlig for meg som er ute etter en brukt en. :D

 

Vi er en kompis gjeng som driver og banker med Semprioen på løpende mål. Vi fabulerer om en Weaver skinne montert langt frem på børsa med et Eotech sikte. Vil bli fett.

 

Funker som bare f...

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg kanskje tro til litt for hardt med Ranger64.

 

Vil først si at det alltid er noe dritt når handel ikke står til forventningene uansett grunn. Blir som regel en masse tull for alle involverte.

 

Vi er en gjeng kompiser (4stk) som er rimelig godt skodd med våpen. Eneste vi ikke har tilgjengelig er Helix. Vi skyter mye og felles førsteinntrykk når vi prøvde Semprio var "wow - dette funker".

 

Vi oppnår faktisk litt bedre skytehastighet med Semprio og lyddemper enn Benelli Argo Comfortech uten demper i 30-06. De andre med bolt havner langt bak når vi banker på bevegelig mål.

 

Eneste bakdelen vi opplever er at pistolgrepet på Semprio er for store hender. Har du en liten hånd fyller det i meste laget. Er vel fordi styreskinne for repetering går helt tilbake til kolbekappe gjennom kolben. Børsa virker bunnsolid så langt (2000skudd).

 

Alt koker vel ned til hva du selv er fornøyd med og ønsker å bruke av kroner på dette. Lurt tips å klå på alt og helst skulle du jo ha prøveskutt de forskjellige alternativene.

 

Skal jo være litt gøy også dette her. Vi står og gliser når vi banker med Semprio og det er jo et brukbart tegn :D .

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...