Jump to content

Ny Z6 i, men hvilken forstørreøse


Tyribergets O`Luna

Recommended Posts

Jeg har omsider bestemt meg for en Swaro Z6i, men hvilken forstørrelse bør jeg velge? Skal i hovedsak brukes til rådyrjakt, både på dagtid og i skumring, men vil også bli brukt på toppfugl (etterhvert forhåpentligvis) og hjortejakt. Har tenkt på 2-12*50, eller bør jeg velge 2,5-15*56? Skal stå på en Tikka kal 6,5 om det har noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd forskjellige modeller i Z6(i) hos Hesby sport i Tønsberg.

Synsfeltet og retiklet til modellene med 50 og 56 mm objektiv er veldig bra, men størrelsen blir på kikkertsiktet blir deretter.

 

Vil anbefale deg å dra innom en butikk der du kan prøve forskjellige modeller.

Du vil da se forskjellen i synsfelt mellom Z3, Z5 og Z6 og mellom modellene til hver serie som var større enn jeg hadde trodd.

 

Jeg ble imponert over synsfeltet til Z6i med 50 og 56 mm objektiv, men prisen er for høy for meg...

 

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Du har jo også muligheten til å gå ned til z5 som har færre linser enn z6i`en. Det resulterer til at lyset for mindre motstand inn til øyet og dermed har du en "bedre" skumringskikkert og samtidig smekrere enn storebroren. ( Hesby sport Tønsberg har salg på z5 nå)

Men dem trur jeg ikke er å få i retikkel br1.

 

uansett får du deg en knall kikkert:)

Link to comment
Share on other sites

Z6 er uansett størrelse langt unna vinnere i skumring. Har og har hatt noen de siste 2 årene, men irriterer meg grundig over de manglende skumringsegenskapene.

 

Til generelt bruk til mange ulike jakttyper der skumringsegenskapene ikke er det viktigste ville jeg (og har) valgt 2-12x50 utgaven. Synsfeletet er suverent 12x klarer seg til alle skudd situasjoner på norsk jakt. Ett annen godt alternativ er Zeiss V 2,5-10x42. Suverent alt mulig sikte foruten skumringsjakten.

 

Docter, Kahles, S&B, har alle meget bra 2,5-10 utgaver som er suverene alt mulig sikter. Siden du myser på en Z6i er alle de nevnte i vari point utgave innen for budsjettet ditt. Om du klarer deg med dårligere skumringsegenskaper kjøp deg en Z6 og sett pris på det ekstra synsfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Gå for 2,5-15X56, mener å ha lest at det er endel forskjell i skumringsegenskapene på denne og X50 utgaven. Jeg liker også og kunne skru opp til 15X når holdene blir litt druge. Og kompansatoren kan anbefales på det sterkeste, brukte min for ca. 7 timer siden på reinsjakta 8)

Ser ut som det er modellen jeg burde ha ja…Men det er så forbanna mange ulike modell benevnelser på de i tillegg. Hva heter den du nevnte da?

Link to comment
Share on other sites

Z6 er uansett størrelse langt unna vinnere i skumring. Har og har hatt noen de siste 2 årene, men irriterer meg grundig over de manglende skumringsegenskapene

Ser det skrives en del negativt om Z6 sine skumringsegenskaper, synes dette er rart da jeg har absolutt motsatt erfaring. I tillegg kan jeg referere til uoffisiell test gjort med forsvarets mest moderne måleutstyr som bekrefter at det ikke er praktisk forskjell mellom de beste kikkertene fra de tre store tyske produsentene. I kveld opplevde vi faktisk at min Z6I 2,5-15 x 56 BT var bedre på skumring en Zeiss sin V. 3-12x56. Vi hadde en bukk i sikte på ca 110 m avstand. Med det blotte øye kunne man ikke se dyret ( noe skog og kratt rundt. ) men med begge kikkertene kunne vi se dyret og plassere trådkorset i bogen, men Swaroen var i dag klart skarpest. Noe Zeiss eieren bekreftet. Når det er sagt så vet jeg ikke hvor godt Zeissen var fokusert i dette tilfellet. Begge kikkertene var innstillt på 8X. Hvem som er best i skumring skal jeg ikke uttale meg om, men når det er i grenseland mørkt for disse kikkertene mener jeg at jakttiden er over for lengst - i hvert fall om man jakter ute i terrenget hvor det kan være vanskelig å finne igjen dyra.

 

Du har jo også muligheten til å gå ned til z5 som har færre linser enn z6i`en. Det resulterer til at lyset for mindre motstand inn til øyet og dermed har du en "bedre" skumringskikkert og samtidig smekrere enn storebroren. ( Hesby sport Tønsberg har salg på z5 nå)

Ikke enig at Z5 er bedre på skumring en Z6. Jeg har osgså en Z5 5-25 x 52 BT som jeg bruker til skyting på lengre hold og på små mål. Dette er en smekker og flott kikkert men ikke en jeg ville valgt som en skumringskikkert. Du får den heller ikke med lys...

 

Den mest anvendelige kikkerten jeg noen gang har brukt er min Z6I 2,5-15x56 BT. Den bruker jeg til alt fra gås, reinsdyr, rådyr og hjort. Mulig den er litt tung og klumpete, men selv på reindsyrsjakt blir det denne kikkerten som blir med i stedet for Swaro 3-9 x 36 da synsfeltet og skarpheten i Z6'en over går alt annet jeg har prøvd. Det ballistiske tårnet ( BT ) er genialt og lett å justere. Har skutt kråke på 292 m hold og en simle på 270 m hold ( under perfekte forhold og med tofot ) da er det greit at du kan holde midt i i stedet for å legge over. ( hvor mye er 46 cm over hvis du sikter på noe som er 300 m borte;-) Min S&L DL 97 i 3006 og med swift A frame i 813 m/s gir 3 knepp på 150, 9 knepp på 200 m osv. Med Barnes TTSX i 974 m/s er jeg med samme innskyting i innertier på 200 m og med 3 knepp ( samme som 150 m for Swift ) er det midt i på 250 m. Alt dette slipper man å huske på med BT dersom riktig ballistikk og innskyting er lagt inn, da faste merker representere ønsket innskytings avstand.

 

Har du råd og er villig til å spandere så mye penger på optikk så er nok Z6I 2,5-15 x 56 et bra valg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...