Jump to content

Ladedata for 338.LM m/ Barnes TTSX 265 grain


TRG-22

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en eldre versjon av QL, v.3.5, og skal lade opp Barnes TTSX 265 grain kule. Men QL har ikke inne data for denne kulen.

 

Mine data for riflen er:

 

- Løp 69 cm

- Max OAL 96,62 mm / 1mm friflukt 95,62 mm

- N-570 krutt

 

Er det noen som kan hjelpe meg med ladedata? Hva er max ladning? Hastighet med forskjellige ladninger etc.

Eller hvis det er noen som har en nyere versjon, kan dere kopiere filen for denne kulen og sende til meg??

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tommy,

 

Som en oppegående hjemmelader har du både mikrometer og kronograf. Med disse tilgjengelig trenger du jo ikke annet enn en tur på banen så finner du jo ladningene i rifla di....? :winke1:

 

Barnes har data med N-170 liggende ute så du kan jo bruke dataene deres for 285TSX som utgansgpunkt så er du nok ikke langt unna.

Link to comment
Share on other sites

MEN kulene ble ikke stabilisert nok, slik at kulene gikk inn på tvers i blinken :cry:

 

Må teste litt mer.....

 

 

Hvilken riflestigning har du da?

TRGen ble vel opprinnelig levert med 1:12 og nå i den senere tid også 1:10

Skulle vel ha gått bra uansett men det kan vel kanskje være noe å sjekke/tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal skrev:

Hvilken riflestigning har du da?

TRGen ble vel opprinnelig levert med 1:12 og nå i den senere tid også 1:10

Skulle vel ha gått bra uansett men det kan vel kanskje være noe å sjekke/tenke på.

 

Jeg har riflestigning 1:10, så ja jeg har tenkt på dette.

 

Testet forøvrig 300 grains Lapua Scenar i dag, og på 10 skudd så samlet disse innenfor 20 mm. :mrgreen: Disse kulene gikk inn på tvers.

 

Så det er nok ikke riflestigningen, men fikk høre at homogene kuler var vanskelig å få til, så planen min er å teste med forskjellig sette dybder nå.

Link to comment
Share on other sites

Etter nye tester med nye ladninger, så kan jeg gi opp å lade disse. Da de fortsatt ikke stabiliserer seg.

 

Hvorfor det skjer har jeg nå funnet ut!! :evil:

 

Etter å ha målt stigningen i løpet flere ganger, så viser det seg at selgeren av rifla har feilinformert meg om riflestigningen. Den skulle være 1:10.

 

Men med å måle, så viser det seg at den er 1:12 :(

Så da er det bare å gå ned i kulevekt.

 

Nye kuler er kjøpt inn og skal på banen å teste disse. Nye kulene ble 225 grain Barnes TTSX Polymer Tip. Så får vi håpe at disse går bedre.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet med Barnes 225 grain TSX Polymer Tip ble en bedre suksess.. :mrgreen:

 

Tekniske data:

Kule: Barnes TSX 225 grain

Krutt: N-570

OAL: 93,4 mm

 

93 grain ==> 914 m/s, 10 mm samling, 3 skudd :mrgreen::thumbup::thumbup:

731fzb.jpg

 

94 grain ==> 928 m/s, 26 mm samling, 3 skudd

 

95 grain ==> 936 m/s, 17 mm samling, 3 skudd :thumbup:

wjgbgl.jpg

 

96 grain ==> 941 m/s, 27 mm samling, 3 skudd

 

Dette var noe helt annet. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut, men N570 er vel noe tregt for en så lett kule. Jeg har gode resultater med Rhino 25 medd 225 grain, får ca 970 m/s, og bra presisjon. Men nå ser det nå ut til at du får best presisjon med lavest hastighet, selv om testgrunnlaget er litt lite med bare tre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Lars_o skrev:

Ser bra ut, men N570 er vel noe tregt for en så lett kule. Jeg har gode resultater med Rhino 25 medd 225 grain, får ca 970 m/s, og bra presisjon. Men nå ser det nå ut til at du får best presisjon med lavest hastighet, selv om testgrunnlaget er litt lite med bare tre skudd.

 

N-570 kruttet synes jeg fungerer alldeles utmerket til kaliberet og skyter vanligvis kun 250 grains Lapua Scenar, og har 3 skudds samlinger som ligger fra 13-20 mm. Ladningen her er 94,5 grain med en utgangshastighet på ca. 900 m/s og holder for meg og min skyting.

Med 97.5 grain så er jeg oppe i ca. 970 m/s og er i meste laget.

 

Kunne sikkert testet flere ladninger, da max ladning iht. QL tilsa 100 grain med krutt. Men synes det kan være fornuftig å holde seg til en moderat ladning. Uansett så merker ikke elgen om kula kommer i 900 m/s eller 1000 m/s :wink: Det gir bare mer støy og blåst for meg og sidemannen med høyere ladning, særlig sidemannen :lol::lol:

 

Når det gjelder Barnes 225 kula, så tilsvarer denne 250 grains i blykule, så jeg ser ikke nødvendigheten av å bytte krutt da denne gir god presisjon.

 

Når det gjelder testgrunnlaget, så er det noe lite ja, men erfaringsmessig på de kaliber og tester jeg gjør så holder det.. Jeg er i første omgng ute etter å kunne se indikasjoner på hvilke ladninger jeg bør se litt nærmere på. Men erfaringsmessig så pleier initinell testen å stemme når da jeg følger opp nye tester med 10 skudd serier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...