Jump to content

lading


Tord Martin

Recommended Posts

Rimelig alternativ er LEE Turret, men dette er en énstasjons-presse, som vil si at du må sveive 4 ganger for å lage 1 ferdig patron. Lee Turret er solid og gir en god følelse av pålitelighet - men som sagt tar det tid å lade med denne sammenliknet med f.eks forslaget over her; Dillon 550. Et noe rimeligere alternativ til 550 er Dillon Squere Deal. Dette er også en meget bra presse, og den lader du 4 ganger så raskt med ift. f.eks. Lee Turret (Énstasjons-pressene). Du vil også "trenge" litt utstyr ved siden av til LEE Turret. Jeg ladet kun 45 Acp til ett stykk våpen, og levde fint med Turret'en - men så kjøpte jeg ett våpen til, og da gikk jeg over til progressiv presse - som altså gir deg 1 ferdig patron for hver gang du presser ned hendelen. I kvalitet tror jeg pressene er likeverdige - om du kjøper Dillon (Med livstidsgaranti, som vil si at du får tilsendt ny fra fabrikk dersom vitale deler går i stykker), eller LEE eller RCBS-presser, så har jeg aldri hørt annet enn at det er meget bra kvalitet på dem alle. MULIG at diene (Formene som kalibrerer, krymper og behandler hylsene på hver stasjon) har noe lenger levetid på LEE enn på Dillon. Men dette er vanskelig å si, og helt sikkert vil mange ha andre meninger. :P

Mvh Finkel

Link to comment
Share on other sites

Vel det er ingen fasit svar på dette er jeg redd.

 

Det er de som bruker Lee presser, jeg er en av dem, jeg bruker en Pro1000 presse som funker for meg. Den er rimlig, mer eller mindre idiotsikker slik jeg ser den og den produserer den ammunisjonen jeg behøver uten alt for mye tull.. Fra Lee's sortement finner man enkle og mer avanserte presser også. Jeg liker pro1000 forde den har auto indeksering, en enkel men svært effektiv hylsemater som følger med når du kjøper pressa, den er lett å bytte kaliber på og kruttmålet er basert på disker med hull i som tilsvarer volum og den er dermed veldig presis på kruttmålet. jeg lader 9mm, 38spc, 45acp og 357magnum på min, blir også 44mag så snart jeg skaffer en slik.

 

Andre bruker Dillon presser og sverger ved disse. De er noe dyrere i utgangspungtet, de er også mere kompliserte. 550 har ikke autoindekserng eller hylsemater. RL650 har dette ,men den koster også flerfoldige 1000 lapper mer. Dillon har også sqare deal presser som i utgangspungtet er bestemt på ett kaliber slik jeg har skjønt det .

 

Noen bruker Hornady presser dette hadde glatt vært mitt andrevalg. Jeg kjenner dem ikke personlig, men de virker veldig ok i bruk.

 

 

Jeg vil anbefale at du tar en titt på bruken av de forsjellige, det ligger en gasilion videoer på Youtube, jeg brukte mye tid å se på disse før jeg bestemte meg. Der ligger videoer på funksjonalitet, og hvordan hver presse fungerer. Noen videoer er bedre en andre, bare så det også er nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører også en Pro 1000 fra Lee.

Min er gammel, og har vært brukt i klubb sammenheng i over 15 år.

Den rusler og går, noe slitt men .44mag og .45acp er som en drøm å presse på den.

Masse extra utsyr til disse også. Slik som feks kulesetter og autodisk. (justerbart kruttmål)

Er på vei i posten en ny Lee presse i disse dager, gleder meg som en unge til å få satt den opp :D

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kjøpe med denne mellomleggs-plata til Dillon-pressene dersom man skal lade flere kalibre. Diene festes gjennom denne plata, og når man skal skifte kaliber, bare monterer man enkelt av hele plata istedenfor én og én die, og dermed beholder man selvfølgelig den identiske innstillingen på alle de 4 diene. Beskjeden pris også på denne plata, mener jeg å huske. Og den har helt sikkert et navn også, uten at jeg tar meg tid til å sjekke det opp; men det er en kjekk og nærmest nødvendig innretning om man enten lader med flere kalibre, eller man har en følelse av at man skal ha flere kalibre i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...