Jump to content

"støttekolbe" til pistol, hva heter det og hvor kjøpe?


jensemann23

Recommended Posts

Dette er nok ikke uten videre lov lenger. Da har du nemlig et gevær med løpslengde under 40 cm, og det er ikke tillatt uten spesiell tillatelse fra politiet.

Pistoler har jo merkelig nok ikke lov til å ha lengre løp enn 40cm, så dette blir ikke helt enkelt.

Mulig at en TC contender eller encore med 40cm løp kan bruke begge kolbene, isåfall bør den være registrert som låsekasse med løp.

 

Utrolig klønete at det skal være suspekt å gjøre en pistol lengre og vanskeligere å bære skjult, men sånn har det blitt i kongleriket. Det gjør livet enklere for byråkratene...

 

På den annen side er det lite å tjene på å sette geværkolbe på en pistol. siktene er ikke ment å være så nær øyet, slik at de bli vanskelig å bruke presist. Optikk er jo som regel mulig, men da har du en klump som ser ut som noe fra Transformers og ikke et praktisk skytevåpen.

 

Om du får tak i en original Mauser 96 pistol, eller en Browning High Power med skulderstokkhylster kan det være at onkel blå ikke syns det er så farlig, men det må du nesten spørre dem om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at ovenstående er korrekt. I følge det jeg kan lese meg til av våpenforskriften vil ei rifle med kortere total lengde enn 840 mm bli regnet som ett enhåndsvåpen. Med de følgene det har med hensyn til hvem som har lov til å kjøpe.Så da vil vel ett enhåndsvåpen med støttekolbe som er kortere enn enn 840mm fortsatt være ett enhåndsvåpen vel?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ville vært logisk Robinson. Nå gidder jeg ikke slå opp i forskriften, men mener å huske (NB: Tabbefare!) at vi nærmer oss avsaget hagleproblematikk og fravær av ærverdig bruksområde. Det jaktes ikke med pistol i Norge, og ingen godkjente skyteprogram har skuldervåpen med mindre enn 40cm pipe. I det generelle presiseringsbehovet som til enhver tid finnes i embedsverket har (ifølge meg) skulderkolbe til pistol falt på slagmarken.

Tar jeg feil er det bare fint.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel to hovedtyper av slike kolbeadaptere. Den tradisjonelle typen er hylster/kolbe til tjenestevåpen fra tiden rundt forrige sekelskifte. Mauser C-96, Luger, Browning HP, Webley MKIV og sikkert mange fler hadde slke løsninger.

Dagens løsninger er litt mer type "frakk" som omslutter store deler av våpenet og festes i monteringsskinnene under støvdekselet. Fobus har til glock og flere andre tjenestevåpen, men jeg vet ikke om de har til USP, og var jeg deg ville jeg ha sjekket med mitt lokale våpenkontor før kjøp.

Engelsk? prøv "shoulder stock adapter" eller desslike.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...