Jump to content

Førstegangslader, og allerede problemer..


SuPer

Recommended Posts

Hei. Jeg har akkurat fått en rock chucker i hus og har primet mine første 100 hylser. (.223)

-Målte så (!) hylselengden og finner den til å være 45mm.

Ifølge wikipedia skal hylsa være nettopp det, men ifølge ladeboka mi (speer reloading manual # 14)

skal den være 44,7.

Hva er rett og har 3/10 noe å si?

 

Jeg har bestillt den norske ladeboka utgave 6 men den er ennå ikke kommet.

Så er det noen der ute som kan gi meg ladedata fra den på 69gr scenarkuler med Vith N135?

 

Forøvrig ble jeg så opphengt i ladinga at jeg glemte helt å dra på pistolklubben idag :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp på det berømte håret :-)

 

24 grs 15 og 77 grs kuler er en svært mye brukt 600y kombinasjon til Prone slowfire i Amerikanske HP skyting. Kanskje den mest brukte kombinasjonen.

 

Om du hadde hatt 1-8" snurr kan den samme kombinasjonen brukes til 80 grs Nosler CC da denne kun er lengre i nesa enn 77 grs kula og passer derfor bedre(kun) i boltrfiler som tillater mer enn 57mm COAL/Total patronlengde

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk selv, men vil fortsatt gi et par råd.

Det første er å vente på ladeboken før du begynner å lade event laste ned. Jeg leste ladeboken et par ganger før jeg startet, og de viktigeste delene leste jeg i speer sin ladebok i tillegg for å være helt sikker. Når du hopper over pistollading og ladetabellene er det fort gjort. Det aller beste er vel å få noen som kan det til å lære deg.

 

223 har en max hylselengde på 44.7 og trimmes til 44.5, det betyr at alt mellom disse to målene er ok.

Lengden måles etter pressingen. Når den totale tolleransen er 2/10 ville jeg ikke skutt med hylser som er 3/10 over max, dette ka gi deg økt trykk.

 

 

ps husk vernebriller når du tester!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk selv, men vil fortsatt gi et par råd.

Det første er å vente på ladeboken før du begynner å lade event laste ned. Jeg leste ladeboken et par ganger før jeg startet, og de viktigeste delene leste jeg i speer sin ladebok i tillegg for å være helt sikker. Når du hopper over pistollading og ladetabellene er det fort gjort. Det aller beste er vel å få noen som kan det til å lære deg.

 

223 har en max hylselengde på 44.7 og trimmes til 44.5, det betyr at alt mellom disse to målene er ok.

Lengden måles etter pressingen. Når den totale tolleransen er 2/10 ville jeg ikke skutt med hylser som er 3/10 over max, dette ka gi deg økt trykk.

 

 

ps husk vernebriller når du tester!!!

 

Jepp, har lest ladeboka - men utgave 4. Utgave 6 er som sagt på vei. Speer har jeg og lest..

-Ja vernebriller blir det nok :)

 

PS: skal si tiden flyr når man lader..

Link to comment
Share on other sites

er det hylser som er skutt i ditt våpen du omlader?

Synes også du burde skaffe deg en fres å få riktige lengden før du fortsetter. Vil tro du får veldig dårlig med fri flukt på den kulen....bør jo være minst 1mm før kula når rillene.

Men forstår jo etter det du skriver at du fortsetter å lade med den lengden......

Håper du ikke får en dårlig overraskelse når du skal kamre skuddene.

Husk at selv om det er små patroner, så er det IKKE noe å leke med. Er hevystuff innside....

Lader selv 222, å skal veldig lite til før dem ikke kamrer.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ja ved nærmere ettertanke bør eg vel bare skaffe kule"hammer" og kulefres med en gang.

Patronene er avfyrt i mitt kammer ja.

Hylseengde før skyting var 44,7. Seller&belliot 55grs.

 

Men hva angår friflukt, så vil vel den være ok sålenge COL er riktig? (den er riktig på 1/20mm)

Link to comment
Share on other sites

Friflukten vil være den samme selv om hylsa har strekt seg.

Selleri og belli-hylser strekker seg ganske mye er min erfaring. Nokk til jeg har trimmet ved hver omladning. Om du kjøper f.eks norma jaktmatch så har du prima treningsammo og kan lade om ganske mange ganger før du må trimme. Om du i tilegg kjøper en lee collett (necksizer) så er hylsene så og si evigvarende.

Jeg har en dunge remington-hylser som jeg ikke har helpresset på 6 omladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ok, klarte ikke å dy meg og testskøyt etpar skudd med ammoen idag.

Kruttvekt: 22,6gr vith N135, 69gr scenarkule og altså 0.3mm for lange hylser (45mm).

 

Det som skjedde var at halvautoen ikke ladda skikkelig om. Den kasta stort sett gammelhylsa, men det kom altså ikke nytt skudd i kammeret. Om dette skyldtes for høyt eller for lavt trykk - eller feil hylselengde aner jeg ikke..

 

-Men skal nå prøve å lag forskjellige ladninger fra 21-23gr med 0.4 grains intervaller..

Link to comment
Share on other sites

SuPer....syns du "gambler" mye med både børsen å deg selv nå, ta deg heller tid til å få deg en hylsefres først...så får du riktig lenge på hylsene. Så kan du ta det derfra. Selv om du sier du har en "skranglebørse" så virker det på meg som du satser mere enn bare børsa di nå.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...