Jump to content

Hvordan gjøre lærpatronbelte trangere?


joeri

Recommended Posts

Har et godt brukt patronbelte i lær, men problemet er at det er så løst der skuddene skal være at de hopper ut om jeg løper. Så dumt og miste dyre jaktskudd om man skadeskyter en fugl i tettskogen, og man må løpe rundt ett tre eller to for å komme raskt til skuddstedet.

 

Har prøvd å legge det i vann ei lita stund, men det hjalp ikke. Noen som har et godt gammelt triks for å gjøre det trangere?

Link to comment
Share on other sites

Patronbelte er noe jeg sluttet med for en del år siden, delvis p.g.a de grunnene du nevner. Klarer meg fint med noen få patroner i lomma og ett lite lager i sekken.

 

Det finnes en slynge sak, som er som en vanntett pølse man har over skuldra som ett bandolær. På denne er det en utløserknapp, der det ramler ned en patron ved hvert trykk. Har prøvd det og det fungerer i grunnen greit. Men jeg går helst med minst mulig krimskrams, så foretrekker noen få patroner i lomme + flere i sekk.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg sist (ca 1980) kjøpte et patronbelte av lær for haglepatroner, fikk jeg det rådet i butikken at "kjøp kaliber 16 belte, så ramler ikke patronene ut".

Det har funket siden, men enda har jeg nok mistet noen..

Legg patronbeltet du har på hylla, there is no cure..

Link to comment
Share on other sites

Mitt ble bra etter at jeg fukta det og tørket det med patroner i. Ble mer lydløst også, ikke noe knirking. Det er i lysebrunt skinn.

Har et annet i mørk skinn. Som er helt løst og der har ingenting hjulpet.

Så jeg er veldig fornøyd med mitt. Liker ha patroner lett tilgjengelig. Også syns jeg det blir får mye vekt i lommene med patroner i.

Link to comment
Share on other sites

Har et som jeg har fulgt samme råd som er nevnt over.

Lunkent vann og hurtigtørking. Etter å ha jobbet litt med lær på folkehøgskole har dette vært eneste som har virket, men lær utvider seg uansett over tid.

Tipset om å kjøpe i cal16 er nok det beste som er her. Eventuelt å gå med patroner i lomma. Selv har jeg ennå til gode å få bruk for mer enn de to som er i hagla og to i lomma, så jeg har begynt med noen i lomma og noen i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Når hansker på jobb er for store( Bladvotter) så pleier vi bruke gassvarme på de. hansken tas på og holder så hånden foran propanbrenneren i korte intervaller. varmen får læret til å krympe. men når hanskene har blitt våte nok mange ganger utvider de seg. så det kan være nødvendig å gjenta det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...