Jump to content

Lyddemper - noen vits å kappe løpet?


Recommended Posts

En kompis av meg har bestilt seg Hauskendemper (standard) til sin Tikka T3 Lite 30-06. På spørsmål om han ville kappe løp, ble han usikker. Er det noen vits å kappe det? Hvor mye kapper man i så fall? Hvilke konsekvenser får det? De få cm det utgjør har vel ikke stort å si på balansen i våpenet? Han bruker for øvrig rifla til posteringsjakt og løper ikke etter ei elgbikkje i skogen, så den trenger ikke være så hendig heller egentlig.

 

Han valgte å ikke kappe løpet, men kan jo ombestemme seg da det tar en ukes tid før han får igjen ekvipasjen. Regner ellers med at det kommer til å skje senere når løpet etter hvert blir slitt, for det er vel de ytterste cm som blir fortest slitt og som gjør at presisjonen blir mindre?

 

Mange spørsmål her, men det er vel noen her som har litt over snittet greie på slik her?

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke ut over presisjon å kappe løpet ved montering av demper. Når det gjelder hastighet så er det helt ubetydelig tap av dette. Jeg har kappet løpet på flere rifler med ca. 10 cm og målt hastighet i kronograf før og etter. På det meste har hastigheten blitt redusert med 25 m/s, noe som er helt ubetydelig.

Når det gjelder vektbalanse er det også en fordel å kappe løpet, da slipper man framtung rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har også kappa løpet på min Sako 75 hunter i 30.06. Valgte å kappe det til 52 cm av ulike årsaker. Du kan maks kappe det til 47 cm. En anna problemstilling kompisen din bør ta stilling til er at dess meir du kapper av løpet, dess høgare blir smellet og rekylen. Presisjonen treng ikkje bli dårligare etter kappa løp, men treffpunktet vil gjerne forandre seg, men det er jo ikkje et problem ettersom du stiller inn siktet på nytt. Eg tipper at kompisen din ikkje kjem til å skyte uten demper etter han han hørt/kjent på forskjellen med og uten. Og når han i tillegg er posteringsjeger er jo vekta ikkje av særlig stor betydning. Derfor ville eg ha kappa litt på løpet for å opprettholde balansen i våpenet.

 

Mvh

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å gjøre det samme for å montere en BR demper. Kaliberet er 300 WM. Noen formening om hvor mye en mister pr cm her?

 

 

-L-

 

Har ingen formening om kor mykje hastighet en mister på en 300 WM, men det du bør være klar over er at ved en BR refleks er det begrensa kor mykje det er mulig å kappe pågrunn av lengden på demperen som til slutt kan ligge heilt inn til forskjefte viss du kapper for mykje

Link to comment
Share on other sites

lipitor skrev:

Vurderer å gjøre det samme for å montere en BR demper. Kaliberet er 300 WM. Noen formening om hvor mye en mister pr cm her?

 

 

-L-

 

Har ingen formening om kor mykje hastighet en mister på en 300 WM, men det du bør være klar over er at ved en BR refleks er det begrensa kor mykje det er mulig å kappe pågrunn av lengden på demperen som til slutt kan ligge heilt inn til forskjefte viss du kapper for mykje

 

 

Har 36,5 cm til forskjeftet så det er da nok å ta av. Vurderer kun 10 cm for å kompensere for tilegget en BR gir.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En kompis av meg har bestilt seg Hauskendemper (standard) til sin Tikka T3 Lite 30-06. På spørsmål om han ville kappe løp, ble han usikker. Er det noen vits å kappe det? Hvor mye kapper man i så fall? Hvilke konsekvenser får det? De få cm det utgjør har vel ikke stort å si på balansen i våpenet? Han bruker for øvrig rifla til posteringsjakt og løper ikke etter ei elgbikkje i skogen, så den trenger ikke være så hendig heller egentlig.

 

Han valgte å ikke kappe løpet, men kan jo ombestemme seg da det tar en ukes tid før han får igjen ekvipasjen. Regner ellers med at det kommer til å skje senere når løpet etter hvert blir slitt, for det er vel de ytterste cm som blir fortest slitt og som gjør at presisjonen blir mindre?

 

Mange spørsmål her, men det er vel noen her som har litt over snittet greie på slik her?

 

a) Er det noen vits å kappe det? Ja, om man vil ha en kortere "totalpakke", ellers ikke.

b) Hvor mye kapper man i så fall? Ut fra forrige svar - så mye som man føler for.

c) Hvilke konsekvenser får det? En kortere pipe gir lavere utgangshastighet, dette varierer med kaliber.

d) stort å si på balansen i våpenet? Avhenger av demper, en tung demper påvirker mer -kraft x arm

e) de ytterste cm som blir fortest slitt og som gjør at presisjonen blir mindre? Nei - og Ja ; det er utbrenning like foran kammeret som oftest gir tap av presisjon, men om munningen (kroningen) skades påvirker dette ofte presisjonen.

 

Selv har jeg en BR-reflex 8 montert uten å kappe løpet, det fungerer greit for meg.

Jeg opplevde at presisjonen uten bemper ble betydelig dårligere, men fant en løsning på dette.

Skal legge inn en egen tråd om dette senere.

Link to comment
Share on other sites

Har også kappa løpet på min Sako 75 hunter i 30.06. Valgte å kappe det til 52 cm av ulike årsaker. Du kan maks kappe det til 47 cm.

 

Han bør ifølge Mentor ikke kappe løpet kortere enn 52cm. Dette fordi 30-06 har såpass saktebrennende krutt at mye av forbrenningen skjer utenfor løpet hvis det er kortere enn 52cm. Konsekvensen av dette vil da selvfølgelig bli at kula ikke får særlig pådriv fra den delen av kruttet som brenner utenfor munningen. Tap av hastighet vil være ganske ubetydelig ned til denne lengden for så å øke dramatisk for hver cm under 52.

 

Har ikke selv erfaringer, kun andrehåndskunnskap, men jeg stoler på at Mentor er en mann med erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. :) Skal gi beskjed videre til kompisen. Han var veldig usikker på hva han skulle gjøre. Han lar nok være å kappe i første omgang, men det ser jo ut som om det ikke er noen fare å kappe noe i hvertfall. Greit å vite til senere. Ville nok gått for kapping sjøl, men Sakoen min, som også har lyst på lyddemper, er ikke min... Den er lånt på ubestemt tid og blir nok min med tiden, og da kan det nok hende det blir en lyddemper. Tror kanskje jeg vil prøve ei børse med det før jeg bestemmer meg, helst i .308 da. Eieren er snart 90 og bruker den ikke, men jeg får lov å låne! Han vil så klart ikke selge gullet sitt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...