Jump to content

Weatherby eller Savage


Del

Recommended Posts

Hei,

dere her sikkert hørt spørsmålet før, men her kommer det altså igjen:

Jeg har tenkt å kjøpe min første rifle i .223, og valget står mellom disse to:

 

Savage Edge/Axis hos Jaktdepoet: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26801918

 

Weatherby Vanguard Synthetic hos XXL: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... ke-1054000

 

Jeg har lest diverse tråder, men funnet lite om presisjonen til Savage'en, kun at den har ett dårlig avtrekk. Hvor ille er det, og kikkertene som følger med, duger de? Hvilken av pakkene ville dere gått for?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Savage i 223 er utrolig presis, men en avtrekker som er heller dårlig ut av pakken.

Siden savagen kommer med lyddemper så ville jeg gått for den siden bytte av avtrekker koster mindre en montering av demper senere.

 

Etter det jeg kan finne ut så har ikke denne modelen accutriger og det har heller ikke min stevens 200, men det er forholdsvis lett å justere slik at avtrekket blir lettere noe som i mitt tilfelle økte presisjonen betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepoet monterer visst lyddemperen også, og kapper løpet til mellom 47 og 50 cm. Hvilken lengde anbefaler dere, man mister vel ikke mange m/s? Tror løpet opprinnelig er 22", eller 55,88 cm. Hvordan er det ellers å skyte senere uten lyddemper, med kappet løp (eks. er ufornøyd eller lyddempere blir forbudt igjen, man vet jo aldri hva våre "jaktelskende" politikere kan finne på...), blir det mye mer smell?

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepoet monterer visst lyddemperen også, og kapper løpet til mellom 47 og 50 cm. Hvilken lengde anbefaler dere, man mister vel ikke mange m/s? Tror løpet opprinnelig er 22", eller 55,88 cm. Hvordan er det ellers å skyte senere uten lyddemper, med kappet løp (eks. er ufornøyd eller lyddempere blir forbudt igjen, man vet jo aldri hva våre "jaktelskende" politikere kan finne på...), blir det mye mer smell?

 

Jeg har ikke kappet løpet og ser heller ingen grunn til å gjøre det på min.

Bare pass på at de lover å krone løpet dersom de setter en spiss i munningsåpningen.

Uten lyddemper smeller dette som ei god gammeldags rifle.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på at de lover å krone løpet dersom de setter en spiss i munningsåpningen

 

Kan du utdype dette noe nærmere? Har ikke mye peiling på børsemakertjenester, så hva mener du med "spiss i munningsåpningen"? Kroning er vel bare å kappe munningen i 90* (mulig at du får deg en god latter nå)?

Link to comment
Share on other sites

Kan du utdype dette noe nærmere? Har ikke mye peiling på børsemakertjenester, så hva mener du med "spiss i munningsåpningen"? Kroning er vel bare å kappe munningen i 90* (mulig at du får deg en god latter nå)?

 

http://www.youtube.com/watch?v=OorpZlG28fI

 

Ikke noen børsemaker selv, men de gjenger løpene i dreiebenk og spenner opp kammerenden mens utløet får satt in en roterende spiss for å sikre sentrering og denne spissen kan skade løpet noe. Mener at noen her inne nevnte depoet slurvet med dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...