Jump to content

Regler for hjortejakt.


ComKFOR

Recommended Posts

Hei og hopp.

 

 

Har fått den fantastiske oppgaven å være jaktleder for ett hjortelag med 3 dyr på kvoten og sitter nå og rabler sammen ett par regler for jaktutførelsen. Denne jakten skal være i regi av en lokalforening og mange av jegerne vil kunne være uerfarne og ofte ukjente for hverandre.

 

Noen gode tips til punkter jeg må huske å tenke på???

Link to comment
Share on other sites

Boken "Jaktledelse" Kurs for ledere på elg- og hjortejaktlag, fra Skogbrukets Kursinstitutt gir masse god informasjon rundt dette med jaktleders rolle og oppgaver.

 

dersom du ikke har denne tilgjengelig kan du sende meg en PM, så skal jeg se om jeg ikke får til en PDF utgave til deg.

 

Edit: ser foresten at du holder til i Bergen. Bor selv i området så boken kan lånes dersom det er intr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Støtter forrige innlegg! Jeg kjøpte boken så fårt jeg ble valgt til jaktleder, og kan anbefales. Ellers kan du google jaktleder, så får du opp en forkortet forklaring.

Jeg har utarbeidet en jaktinstruks til vårt lag, send en PM om du vil ha en kopi. Jeg har også boken om du ønsker å låne.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerheten må komme som første prioritet.

I mine jaktlag må alle ha sluttstykke i bakre stilling når vi samles etter jakt økt, og ved samlinger før jaktstart.

Går drivere i samme område er det alltid uten ladd våpen.

Drivere gir beskjed når drevet nærmer seg slutt, og bekrefter hvor de er via samband.

Postjegerene/drivere tømmer våpen og har sluttstykke i bakre stilling når driverene kommer frem i skytefeltet til postene.

Veiving med børsepiper slåes også hardt ned på

Dette terpes det på hvert år.

Dårlig moral i henhold til jaktsituasjoner kan være greit å få avtalt passende straffereksjoner på i forkant av jakta.

Å begynne med å lage regler når bukken ligger der, på kolleløyvet er ikke alltid like enkelt.

Vi har hatt noen personer med oss på jakt kun en gang, grunnet brudd på grunnlegende og klart definerte regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal se om jeg ikke får tak i den boken. Har ikke hørt om den før.

 

De reglene du har laget Rotorhead hadde jeg satt pris på å få se ja.

 

Jeg har utarbeidet en instruks, men jeg føler jeg kanskje kan ha glemt ting.

 

Hittil har det gått veldig greit og jegerne oppfører seg eksemplarisk. Gjerne fordi de ønsker å etablere seg i laget, men allikevel problemfritt hittil.

 

Så får vi håpe hjorten dukker opp også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...