Jump to content

10mm auto til Mag1?


vingemutteren

Recommended Posts

Skal til å søke på nytt Mag 1 våpen, og trenger litt påfyll av kunskap.

 

Ønsker fortrinsvis revolver (N ramme), siden jeg er Møring og ikke liker å kaste bort tommhylsene :wink:

 

Når jeg i tillegg sitter med en følelse av at 357m blir litt krampeaktig (marginell) i Mag1, virker 10mm auto (fortrinsvis i S&W 610) som ett fornuftigt valgt til Mag1 for en som lader selv.

 

Om noen sitter med kunskap (for/mot) kaliberet, og eventuelt forslag til gode våpen i kaliberet, samt gode råd ellers, er det hjertlig velkomne til å øse ut av sin kunnskap og meninger. Tilgang på ladekomponenter (hylser) kan kansje være ett tema?

 

(P.s det er lov å være uenig med meg i kalibervalg etc. bare gi en god begrunnelse). :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Følelsen din av at 357 mag er marginell, mener jeg muligens kan være kommet på sviktende grunnlag. om man plages med faktoren , er det bare å gå på ei tyngre kule.... Personlig skyter æ ei heimestøpt kule på 180 grain og man skal da ikke ha store farta for å klare faktorkravet.... 1055ft/s... har 220 i faktor uten å trumplade patronene. Selvfølgelig blir det ikke løsningen om man ikke lader selv. Da kan andre kalibervalg være aktuelt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

chopper@

Nja men så er det at jeg ikke hadde tenkt å lobbe kulene i høy bue ut til 100m. :mrgreen:

 

Ladet forøvrig med 15,3gr N110 bak 158gr (156.6gr) remington sjhp kule i 357m, med marginell tenker jeg ikke så mye på faktor som på følelsen av å sprenglade kaliberet.

Og så er det dette med den kvasse rekylfølelsen til 357m (44m har etter mitt syn ikke like kvass rekyl som 357m), og jeg undres over om 10mm auto er litt roligere slik?

 

En annen sak jeg ikke har tenkt så nøye på, er om det er stor forskjell på rekylfølelsen i en 686 og en vanlig N ramme? (629 classic med fulllugg er i hvertfall relavtiv rolig i 44m med 21gr N110 og 240gr H&N HSTC).

 

Se der ja, Merka meg de fulle husa Helge.

 

Edit adresat. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den kvasse rekylen i .357 forvinn jo òg til ein viss grad når ein brukar tyngre kuler. Eg testa nokre 200gr heimestøpte pluggar i 686en min tidlegare i sommar. Rekylen var ikkje ubehageleg sjølv med god margin til faktorkravet.

 

Kulebana blir vel ikkje meir enn marginalt forskjellig når ein sammenliknar ei 180gr .357-kule i 1055ft/s og ei 200gr .40-kule i 1050ft/s.

 

Eg hevdar likevel ikkje at dette er argument for å la være å kjøpe noko du har lyst på. :)

Link to comment
Share on other sites

Om man lader ammo med god fart med 180grain kuler i 357 blir kulebanen ikke så verst rett.... kanskje ikke så rett som med ei 158grain kule.... men du får faktisk en helt annen rekyl eller "skyv" i våpenet enn med lette kuler. Lader saftige ladninger i 357 og har en helt oki presisjon... personlig synes æ ikkje på noen måte at rekylen i 357 er ubehagelig uansett ladning... det gjelder forsåvidt 44mag også... det hjelper jo på med full pupp 460s&wmag. da blir en 357 nusselig uansett ladning. :mrgreen:

 

Det er individuelt fra person til person mhht rekyltoleranse, men med tyngre kuler blir ikke rekylen all verden uansett.

Link to comment
Share on other sites

Om en god pistolskytter stiller med en 6" 1911 i 10mm på noen større stevner, og får resultater, er jeg redd vi kan få et nytt "rustningskappløp" innenfor NSF.

 

10mm'ern holder kravet med reduserte ladninger, og jeg tror en 6" auto vil være ganske så snill i rekylen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...