Jump to content

Testing av dykkerflaske som benyttes på land?


MrJohnsen

Recommended Posts

Hei,

 

Håper noen "eksperter" her kan hjelpe meg.

Jeg kjøpte en dykkerflaske på finn.no for 4mnd siden. Første fylling gikk greit, da sa de ikke noe (men jeg tror ikke han som fylte på flaske drev med påfylling av flasker til vanlig).

 

Men i dag skulle min samboer fylle opp flaska på brannstasjonen. Denne brukes kun på land (nærmere bestemt påfylling av luftgevær). Den ble sist trykktestet i sept 2007. Så vidt jeg vet trenger ikke flasker som IKKE benyttes til dykking å testes oftere enn hvert 5. år. Dvs at den burde holde 1 år til..?

 

Dersom jeg har forstått det riktig, så sa de at flaska MÅTTE trykktestes fordi det var en såkalt "vann dykkerflaske". Jeg vet at den har blitt brukt til dykking tidligere, men jeg har ikke tenkt til å bruke den til annet enn påfylling av luftgevær.

 

Er det slik at siden den blir klassifisert som vanndykkerflaske (ifølge han som snakket med samboeren), så vil jeg måtte trykkteste den annen hvert år uansett om den kun brukes på land?

Flask ligner forøvrig på denne her: http://www.xxl.no/vannsport/dykking/fla ... rd=300+bar

 

Takker for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Ja, sånne flasker kan skades/vært skadet av overfylling, eller material svakhet. Sliter på stålet å bli tømt og fylt år etter år, og i kominasjon med fukt feks fra dykking eller feil lagring. Det er ikke morro hvis en sånn flaske revner eller får lekkasje. Så engang en garasje som nesten ble jevnet med jorden etter ei dykkerflaske eksploderte inne i den.

Link to comment
Share on other sites

hei! Den må trykktestes, men når du gjør dette neste gang(nå) så få de til å merke den om. Slik at den ikke er for ånderett lengre. Da går er det 5år mellom hver trykktesting. Se på det som en suv som er registrert som lett lastebil og må på eu godkjenning hvert år, men så om registrerer du den til vanlig personbil.

Link to comment
Share on other sites

Dykkerflasker og vestflasker skal trykkprøves minst hvert 2. år

Øvrige trykkluftflasker skal trykkprøves minst hvert 5. år

 

Flaskene merkes "D" for dykkerflaske og "Å" for åndedrett.

 

Sjekk din flaske å se hva merkingen sier, evt gi beskjed om hvilken bruk du skal ha flaska til.

Link to comment
Share on other sites

hei! Den må trykktestes, men når du gjør dette neste gang(nå) så få de til å merke den om. Slik at den ikke er for ånderett lengre. Da går er det 5år mellom hver trykktesting. Se på det som en suv som er registrert som lett lastebil og må på eu godkjenning hvert år, men så om registrerer du den til vanlig personbil.

 

Takk for raske svar :smile:

 

Da får jeg bare be dem om å endre merkingen når jeg får den testet. Hvilken merking er det jeg skal be om for å slippe å teste hver 2. år? Tenker sånn i tilfelle de ikke har helt peiling, for det har i alle fall ikke jeg ! :?

 

Hva koster det vanligvis å få den trykktestet forresten?

Link to comment
Share on other sites

Dykkerflasker og vestflasker skal trykkprøves minst hvert 2. år

Øvrige trykkluftflasker skal trykkprøves minst hvert 5. år

 

Flaskene merkes "D" for dykkerflaske og "Å" for åndedrett.

 

Sjekk din flaske å se hva merkingen sier, evt gi beskjed om hvilken bruk du skal ha flaska til.

 

Jeg skal sjekke det senere. :) Er det da korrekt at jeg skal ha den merket med "Å" for å kun måtte teste hvert 5. år?

Link to comment
Share on other sites

Ja, sånne flasker kan skades/vært skadet av overfylling, eller material svakhet. Sliter på stålet å bli tømt og fylt år etter år, og i kominasjon med fukt feks fra dykking eller feil lagring. Det er ikke morro hvis en sånn flaske revner eller får lekkasje. Så engang en garasje som nesten ble jevnet med jorden etter ei dykkerflaske eksploderte inne i den.

 

 

I følge folka der jeg fyller flaska mi er det ikke mulig å overfylla da pumpene ikke klarer mer enn 320-330 bar. En slik 300bars flaske tåler mye mer. Det som er mest vanlig når det fylles er at trykket i flaska kan stige pga det høye trykket gjør at lufta blir ganske varm, så daler trykket igjen og det er faktisk helt vanlig å måtte etterfylle flasken pga nettopp varmen.

Det er ikke stålet som er problemet, det er tetninger/gjengepartiet.

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være skummelt er at selv om kompressoren gir 320-330 bar, så kan det være 200 bar kobling. Da må man følge med så man ikke overfyller en 200 bar`s flaske.

 

Flasker blir forøvrig trykktestet til sin verdi + 50%

Altså:

200 bar = 300 bar trykk

300 bar = 450 bar trykk

 

Også blir dem trykktestet med vann og ikke luft.

Link to comment
Share on other sites

Det som er mest vanlig når det fylles er at trykket i flaska kan stige pga det høye trykket gjør at lufta blir ganske varm, så daler trykket igjen og det er faktisk helt vanlig å måtte etterfylle flasken pga nettopp varmen.

Det er ikke stålet som er problemet, det er tetninger/gjengepartiet.

 

Derfor (varm luft/ flaske under fylling) er det vanlig å ha flasker stående i vanntank under fylling (holder tempen nede), også et himla bra sikkerhetstiltak, om noe skulle ryke...

 

Stål KAN også være problemet, men på aluminiumsflasker, så var som oftest gjengepartiet som var det området som fikk hårsprekker.

 

Dykkerflasker i stål, kan ha vært utsatt for å suges tomme, (lettere å svømme i overflaten for returnere etter dykk, med lavt "fribord" med pusteluft ifra flaska..). Så når det gjelder tomme dykkerflasker så kan en risikere at får vannintrengning. En kjemisk reaksjon (som rusting er) er avhengig av 3 faktorer; konsentrasjon, trykk og temperatur. Ei stålflaske som har litt vann inni seg pluss luft (som inneholder oksygen) pluss trykk, har altså alle 3 faktorer i fullt monn.

 

12 liter, 300 bar, er ca 3600 liter fri luft ved 1 atmosfære (litt avhengig av hvor fort den slippes løs). Og 1 kg dundramitt, om jeg husker korrekt, ekspanderer til omkring 730 liter gass. Dvs nesten 5 kg som smeller av. Legg til at stålinnpakningen heller ikke er på plass og befinner seg plutselig fragmentert og i forskjellige raskt endrede posisjoner i området. Tror det er korrekt å anta at det er noe en kjapt kan oppfatte som en oppskrift på en dårlig dag.

 

Edit;

http://biobug.org/scuba/scubatank/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...