Jump to content

Hjelp jeg er nybegynner


Pudvart

Recommended Posts

Hei jeg er ny i gamet og har en del amatørmessige spørsmål. Jeg har tenkt på å gå til anskaffelse av Walther Dominator 1250.. Er dette en bra rifle? Hvilket caliber er best? Jeg har fått med meg at 4.5 mm har en flatere kulebane og at 5.5 mm blir mindre påvirket av vinden, men jeg finner ikke noe om hvilken som går lengst. Jeg er stor fan av langdistanseskyting (50 meter plusspluss). Hva slags avstander kan man nå med de forskjellige kaliberne?

Når det gjelder registrering og søknad om 5.5 mm luftgevær, trenger man da å være medlem i noen skytterklubb eller ha bestått jegerprøven? Hvordan går man frem ved kjøp av 5.5 mm luftgevær fra utlandet (pyramidair.com)

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for 5,5 (.22) hvis du får tillatelse til dette! bedre presisjon på lengre hold, spesiellt utendørs. Tyngre kule = mer energi i kulen = kulen går lengre, og som du nevner er den mindre følsom for vind.

 

er det noe som tilsier at du kommer til å få godkjent en søknad om dette?

Du må nok være medlem i skytterklubb med luft på programmet for å få dette gjennom (hvis ikke du driver med skadedyrbekjempelse da )

 

det hjelper ikke om du har jegerprøven, da det ikke er tillatt å drive ordinær jakt med noen form for luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Alle luftvåpen større enn 4,5mm kulediameter er registreringspliktige = man må ha innvilget kjøpetillatelse for å lovlig kunne kjøpe et slikt våpen.

Men som LongRange skriver, det er ongen behovsprøvning på luftvåpen, hverken rifle eller pistol.

Kun en form for registrering i Politiets våpenregister.

Du trenger ikke begrunne kjøpet med hverken bruksområder eller medlemskap i klubb el.l.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men vet noen hvordan det fungerer hvis jeg skal kjøpe geværet fra f.eks pyramidair? Må jeg søke først og vise noe bevis til tollvesenet eller kan jeg importere geværet og vise det i ettertid. Eventuelt om noen vet om en billigere butikk enn game-on, dem skal jo ha 3000 kroner mer for Walther dominator enn f.eks pyramidair, de er heller ikke villig til å gi noen rabatter hvis jeg skulle ha med pumpe, det beste de kunne gjøre var å gi med meg to ekstra mags. Det syns jeg er dårlig når totalprisen blir på nesten 9000,-

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skaff kjøpetillatelse fra politiet først. Kjøper du fra utlandet vil luftgeværet bli liggende hos tollbehandlingen til de får tilsendt din kjøpetillatelse fra deg. Når de har fått den stempler de den og sender den tilbake til deg sammen med våpenet. Det blir en oppkravspakke på 25% moms av luftgeværprisen inkl. frakt + gebyr kr. 227.- Du må sende en del av den stemplede kjøpetillatelsen til ditt lokale lensmannskontor. Skriv på luftgeværets merke og serienr. Da vil du senere få tilsendt våpenkort fra politiet. Er faktisk ikke sikker på om dette siste gjelder ett 5,5mm luftgevær, men slik er det for vanlige våpen. Om pyramidair skal ha 6000.- kroner for geværet, vil du totalt med frakt og moms fort komme opp 8000.- eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Da vil du senere få tilsendt våpenkort fra politiet. Er faktisk ikke sikker på om dette siste gjelder ett 5,5mm luftgevær, men slik er det for vanlige våpen.

Oh-yes da! ;)

Det er skrevet ut en del våpenkort på luftvåpen de siste to årene ja!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Eg har eit cal. 177 luftgevær, av typen Norica Mod 56. det er nok ikke av de kraftigeste du får tak i for å si det på den måten, men til gjenngjeld, har du prssisjon så det holder!

etter innstilling av kikkertsiktet, traff eg en 20-pakkning (den smale siden) på ca 35 meter ute, så om det er pressisjon du er ute etter, anbefaler eg sterkt Norica. det er ikke noe særlig fancy, men leverer godt ifra seg, og dermed et perfekt luftvåpen å starte med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...