Jump to content

Hornady XTP, egenskaper?


Ole_Netland

Recommended Posts

legger denne under pistol lading siden dette er snakk om en pistol kule.

 

Hornady XTP er jo etter min erfaring en kule som ekspanderer ganske friskt, men har ikke testet denne i aviser eller noe annet hvor jeg kan se hvordan den oppfører seg.

 

Noen her som vet om denne er ment å fragmentere helt eller om det skal bli igjen en plugg som fortsetter etter at fronten er vekk?

 

er der og noen som vet noe om hva hastigheter den er ment å ekspandere i?

 

Jeg snakker her om kulediameter 357, men ikke brukt i håndvåpen, men i ei bøylerifle så får noe mer fart på kula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klokker ut disse i 848 til 852 m/s i 358 win. (158 grs)

For å sjekke ut det samme som du lurer på satte vi opp ei plastplate forran ei pappskive.

Det ble ett større hull i pappskiva bak, men også 10 talls mindre "hull".

 

Avispapir eller telefonkataloger er nok eneste måten for å finne ut av dette på samt restvekt.

Link to comment
Share on other sites

XTP er en av få pistolkuler som er egnet for jakt på matvilt. De ekspanderer jevnt og pålitelig, alle kuler jeg har testet har oppført seg eksemplarisk så lenge man holder seg innenfor tiltenkt hastighet:

http://randywakeman.com/ballltd51.htm

 

For bøylerifle er det i praksis bare én kandidat; 180grs HP. 158 grs versjonene ekspanderer for mye (FPen er bedre, men fremdeles i grenseland), men 180'en holder bra sammen selv på full pupp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mater 158 graineren ut i ca 850 ms i 35 whelen. Prøvde på spyleveskekanne med vann, og da fant jeg fragmenter jent fodelt i ei ca 30 graders trakt 2,5-3 meter bakover. Det er i alle fall over den farta kula holder sammen i....

 

Jeg tenkte å prøve denne på rev, men sliter litt med presisjonen. Holder stort sett innertieren med god markin, men får jeg en og anna slenger laaaaangt ute. Har hatt dem helt ute i treern på 100 m, hvor alt ellers har føltes rett ut med avtrekk og rekylopptak, så mistenker at ei og anna er litt mer proøs enn de andre, slik at den løser seg opp av spinn. I lavere hastigeheter har samlingene åpnet seg betydelig (700-750 ms). Skal prøve meg litt mer fram et sted imellom der når tid og banefohold strekker til. Børsa mi mater heller ikke fra magasin med denne kula, da patronlengda blir for kort, og kula veldig butt. Men det skal gå an å lage ei løsning på det, bare jeg finner ei fart jeg er komfortabel med.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker XTP i 356win og har ikke kronografert, men estimerer ca 600m sek på 158 grs kula. og denne går grisegodt, ja faktisk mye bedre enn kuler som er beregnet på kaliberet. med denne 158 grs så setter bøylerifla greit 5 kuler i tieren på 100m (med kaldt løp). har tidligere ladet denne kula med tanke på rev, men med en slik presisjon får jeg lyst å bruke den på rådyr også, men etter som jeg forstår her må jeg opp i 180 grs kuler da for å få litt mindre splinter, og den samler ikke like godt desverre.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikken oppgir at 158 gr HP`s arbeidsområde er fra 700-1400 fps.

FP fra 1200-1800 fps.

 

 

Jeg har brukt HP`en i mine revolvere, og de jeg har funnet igjen - har hatt en utmerket ekspansjon.

Utgangshastigheten har vært ca. 1350 fps.

 

 

På siste tur i Afrika - brukte jeg 180 gr.

Utgangshastighet var ca. 1200 fps.

Fant igjen èn kule - som hadde fin ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...