Jump to content

Beverjakt i Finnmark ?


Omella

Recommended Posts

Er ikke beverjakt i finnmark. Men jeg har en kart referanse på den ene plassen det har vært satt ut bever. Denne info`n er rimelig gammel. Og kolonien antas som død, da ingen har rapporter bever i området på over 15 år. Men det kan jo være en bra bevart hemmelighet.

Har aldri vært der sjøl. Men det kunne vært skøy å sjekket om det ennå er spor etter aktivitet. Meget bra men lite brukt jakt terreng.

Link to comment
Share on other sites

@ 6x47

 

jeg har gjort meg en runde der når jeg har vært på jobb, der de engang ble satt ut er det ikke noe spor. Andre lokalkjente mener det var bever i en bekk noen km lenger vest noen år etter utsettingene, men dette er ikke bekreftet.

 

Jeg skal ikke utelukke at det ikke kan finnes individer som lever enda,men noen bestand er det nok ikke snakk om :) Og i allefall ikke jakt.

 

Som 6x47 sier så er det lenge siden, hvis jeg husker rett så var det tidlig på 80 tallet at det ble satt ut bever i Finnmark. Lokaliteten 6x47 viser til har i følge rykter og andre ubekreftede meldinger ikke vært observert noe beveraktivitet på minst 15 år ( kanskje mer).

Link to comment
Share on other sites

Er ihvertfall mye rein i hammerfest...

 

Ok, så det finnes ikke bever i Finnmark. Dumt av meg å spørre da. Har bare lest noen artikler og synes det ser spennende ut å ligge på post meg rifla i morgengryet ved vannkanten...

Kanskje må man til Finland. Enn om man kunne snakke finsk, da hadde alt vært lettere.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, nå skjønte jeg den med bever i Hammerfest, det er ikke så mange trær der.....Trege bønder fra Alta......

 

Bisamrotte høres jo artig ut, for et par år siden så jeg det jeg mente var en mårhund i tanadalen. Jeg hoppet ut av bilen med hagla og sprang opp lia etter den. Det viste seg å være en skabbrev som knapt kunne gå.....Ingenting å si på artskunnskapen....;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...