Jump to content

Leupold FX -1 Rimfire 4x28 vs Leupold VX-1 3-9x40


strebern

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal kjøpe CZ455 pluss sikte, og jeg har til nå tenkt mye på Leupold VX-1 3-9x40. Men så ser jeg at leup har et sikte som heter Leupold FX -1 Rimfire 4x28 . Hvorfor heter dette siktet "rimfire" og er (sett bort fra objektivdiameter og variable forstørrelse i) dette bedre enn VX-1?

 

Jeg lurer også på hva som er forskjellen på duplex og wide-duplex på leup sikter.

Link to comment
Share on other sites

Vet i hvert fall at rimfiresiktene er paralaksefri på 60 yards, mens de "vanlige" har på 100. De er altså tilpasset kortere hold. Den "største" salongriflekikkerten heter VXII 3-9x33EFR. Den har justerbart objektiv og er mer fleksibel. Om man virkelig MÅ ha det, er en annen sak (jeg har veldig lyst på det lell...).

 

Wide duplex har større område med tynt trådkors, altså kortere grove stolper enn vanlig duplex.

 

FX følger VX når det gjelder optisk kvalitet. FXI er lik VXI, FXII er lik VXII

 

Interessant lesing her, om Leupold: http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/

Link to comment
Share on other sites

Til salongrifle, kjøp en rimfiremodell f eks Leupold sine paralaxjustert for 60 yards, eller en med justerbar AO ned til den korteste aktuelle avstanden en har tenkt å skyte på!

 

Den EFR-modellen ko-stens har så lyst på er gull!

 

Den VX 1 modellen trådstarter vurderer er dårlig egnet om en skal skyte under 50 meter (den er paralaxjustert på 150 yards).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden jeg.

 

Skal ønske meg FX-I rimfire i julegave tenkte jeg... :) Tanken er å ha den på min CZ455. Har lyst på en kikkert med finere retikkel, da den gamo-kikkerten jeg har der i dag skygger over halve blinken på 50 meter..

 

Er det noe negativt å si om denne? Og er det noen alternativer som er bra/bedre?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...