Jump to content

Zeiss victory og montasje


Animalhunter

Recommended Posts

Skal til Stavanger til uken på kurs så da tenkte jeg skulle innom xxl og handle meg en Zeiss Victory 3-12x56 m/lys og lotutec.

Er retikkel 60 bra ? Eller noe andre ting jeg burde tenke på med zeissen ?

Trenger ikke noe innføring i andre kikkertmerker da jeg har bestemt meg.

 

http://www.abcfritid.no/produkt/warne-m ... =montasjer" target="_blank" target="_blank

 

Er denne montasjen noe og samle på ? Har et par av disse liggende så tenkte viss det er OK så kan jeg bruke dem.

(Tikka 30mm høy)

Link to comment
Share on other sites

Har benyttet samme siktemodell de tre siste åra på hjortejakt, og er svært godt fornøyd.

Unntaket er at mitt sikte har retikkel #40.

 

Når det gjelder Varne montasjeringer har jeg brukt de på en BRNO 602 i 375 H&H, og de har fungert prikkfritt.

Nåværende eier av rifla har de fortsatt og den har sikkert gått over 500 skudd så langt uten problemer av noe slag når det gjelder ringene.

 

Så basert på min erfaring er dette produkter som kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Var også og kjøpte Zeiss med lys rett før helgen. Har kun testet Leupold med lys for noen uker tilbake og syntes dette var utrolig bra!

Men nå har jeg i mange å hvert tilhenger av Zeiss og bestemte meg for at da skulle det bli Zeiss med lys. Dro på XXL og med stor glede bladde opp det den kostet. I butikken var ingen montert med batteri men tenkte den gleden kan jeg like godt ha hjemme, og sett i optikken har jeg jo alt gjort noen tusen ganger.

Kom hjem om pakket fint opp, monterte batteri og skrudde på..hmmm hvor er lyset :?:

Skrudde opp samtidig som jeg stod i stuedøra, fortsatt ingentig å se..fant meg så en mørk plass inni stua.joda nå var der anntydning til lys men var så svakt at jeg var i tvil om styrke funksjonen fungerte.

Slo raskt fast at det kun måtte være et gammelt batteri jeg hadde fått, for zeiss er jo zeiss. Dro ut igjen dagen etter for å skaffe batteri. Så nytt inn..hmmm fortsatt ingen forandring. :shock:

Ny tur i bilen, da til XXL for å høre hva dette var og få byttet kikkert.

Fyren så på den, vi konstanterte det samme, men sånn skulle det være. Kun nyttig siste 30 min av jakta..Trodde aldri jeg skulle oppleve å bli skuffa av zeiss men det ble jeg nå. Her var det bare å få pengene tilbake igjen.

 

Nå ble det Leupold VX-R med lys hele dagen (og natten) og med 8-10 styrke steg. Er veldig imponert over hvor godt og behagelig det var å skyte med dette lyset også på banen og er nok en drøm på jakt.

 

Vet igrunnen ikke helt hva jeg skal si om zeiss her :?::?: Burde være svært enkelt også for de å gi samme mulighet med justering for mer styrke så man også kunne bruke deres hele døgnet..

Link to comment
Share on other sites

Korrekt som Svennis sier. Victory Diavari har ikke opplyst retikkel for dagjakt, kun for skumring og natt (twilight conditions).

 

Ingenting i veien med Zeiss Victory Diavari, det er slik denne modellen er laget, og dette er det informert om på Carl Zeiss sin egen nettside.

 

Jeg har som sagt brukt dette siktet i tre år, og har aldri savnet eller hatt behov for rødprikk om dagen.

Hadde jeg hatt det ville jeg selvsagt kjøpt et annet sikte.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt som Svennis sier. Victory Diavari har ikke opplyst retikkel for dagjakt, kun for skumring og natt (twilight conditions).

 

Ingenting i veien med Zeiss Victory Diavari, det er slik denne modellen er laget, og dette er det informert om på Carl Zeiss sin egen nettside.

 

Jeg har som sagt brukt dette siktet i tre år, og har aldri savnet eller hatt behov for rødprikk om dagen.

Hadde jeg hatt det ville jeg selvsagt kjøpt et annet sikte.

 

seawolf. hadde det hvert rødprikk for siktet ditt også for dagjakt, så tror jeg du hadde savnet det etterpå og sett nytten.

 

Etter jeg var tilbake på XXL testet vi 2 modeller, Diavari (som jeg kjøpte) og Victory, ikke retikkel på noen av disse.

Uansett er poenget mitt at en Zeiss kikkert til 9000 med opplyst retikkel burde gi lys for bruk også om dagen. Er ikke verre enn å gi mulighet for å skru opp styrken noe mer. Disse bruker samme batteri som Leupold hvor batteriet har lang levetid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...