Jump to content

Årets første røyskatt


Nagant 762

Recommended Posts

Så var årets, og i dette huset hittil eneste, røyskatt fanget.

Må vel skynde meg å legge til at jegeren er firbeint, lyder navnet Knotten ( er døpt Bless), og er av rasen norsk huskatt.

Våre to katter har den (u)vanen at stort sett alt de fanger skal tas med inn så vi kan få se hvor flinke de er, og selvfølgelig for å få en god porsjon ros. Om byttet er dødt eller lever spiller ingen rolle, noe som har ført til at jeg har jaktet på både mus, fugler og firfisler innendørs.

Jeg hadde selvfølgelig tenkt å legge ut bilder av både jeger og byttet, men det he****es galleriet lar meg ikke laste opp bildene.

Røyskatten ligger nå i fryseboksen ( sammen med to ekornunger som samme katt fanget i fjor sommer) i påvente av at jeg får bestemt meg hva som skal gjøres med den.

Er det noen vits i å stoppe ut sommerpelsen, og hva koster det ? Eller er det bare å kaste skrotten ? Kraniet skal jeg uansett ta vare på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis katta mi til stadighet kom hjem med fugler, ekornunger osv., hadde jeg seriøst vurdert å holde katta innendørs, iallefall om våren og sommeren. Katter har INGENTING i norsk natur å gjøre! Greit nok at de jakter rundt hus og på gårder, der gnagere kan være et problem. Men ute i skauen er det kun rovdyr registrert som medlemmer av den norske faunaen som har jaktrett.

Link to comment
Share on other sites

Dette begynner å ligne en av utallige kattediskusjoner som var på SL. Hva er vitsen? Katta har vært ute på jakt - noe som er helt naturlig, og fått med seg en røyskatt - noe som er like greit siden røyskatten ikke er noe dårligere predator enn katten og forsyner seg bra av egg, fugleunger, etc... Syns det var en morsom historie at ei katt klarer å fange/ta ei røyskatt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...