Jump to content

Ny jaktdress som er luftig


Blaser_308

Recommended Posts

Har en Dovre jaktdress uten membrand. Er så "heldig" å være av den typen som svetter seg pisse våt ved kun å se en bakke. Kunne jeg gått naken hadde jeg gjort det, men blir litt kleint i jaktlaget :mrgreen:

 

 

Er det noen Goretex dresser som er luftige, og man ikke dør av dehydrering i løpet av en halvtime?!?

Link to comment
Share on other sites

Har en Dovre jaktdress uten membrand. Er så "heldig" å være av den typen som svetter seg pisse våt ved kun å se en bakke. Kunne jeg gått naken hadde jeg gjort det, men blir litt kleint i jaktlaget :mrgreen:

 

 

Er det noen Goretex dresser som er luftige, og man ikke dør av dehydrering i løpet av en halvtime?!?

 

Det nærmeste jeg kommer på i farta (jaktdress med membran) er Predator Ursus fra Swedish Chasseur. Ikke ekte gore-tex, men en membran med mindre vannsøyle og svært gode pusteegenskaper. Det som kjennetegner dressen er mengder med lufteåpninger både på jakke og bukse. Eneste effektive måte å få fukt ut av en jaktdress på. Vendbar med grønn/brun camo på en side og snøcamo på motsatt. Polartech-fleece ytterstoff.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jibrag her. Kjøpte Predator Ursus buksa på villmarksmessa, og har brukt den i bukkejakta, samt ved trening av hund den siste uken. Luftemulighetene på disse plaggene er meget bra, og vil være den mest effektive måten å bli kvitt overskuddsvarme på. Samtidig er den lydløs, og meget behagelig.

Link to comment
Share on other sites

Generelt så kan du ikke stole på lufteegenskapene til membrantekstiler, det er "overkvalifisert plastikk med små hull i". Det meste av svettedamp luftes mest effektivt ut gjennom halsåpning, åpninger under armene og ved avslutning på armene. Hvis du drar ned glidelåsen i front, og lufter skikkelig der, så har du lufta ut like mye vanndamp på få sekunder, som membrantekstilet bruker mange minutter på å gjøre.

 

Sørg heller for at du finner ei jakke som har de funksjonene du vil ha mtp lommer, snøring, armlukking, hette etc etc. Om det er Goretex XCR, PacLite, Dermizax eller Jallatex betyr mindre...

 

Det er nå min personlige mening da.

 

Når det gjelder underbekledning, så er det mye du kan gjøre der for å justere temperaturbelastningen på kroppen. Når jeg er i aktivitet og har membranklær ytterst, har jeg stort sett kun nettingundertøy (Aclima ullnetting) under. Når jeg da kommer frem til post/rast/stoppested, så trer jeg av meg nettingen, henger den til tørk i grana like ved, og tar på meg fleece/ullfrotte eller tilsvarende mellombekledning, og på med membran igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...